خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

لوریس چکناواریان به عنوان سفیر صلح در ایران به سازمان ملل متحد پیشنهاد شد

در دومین نشست از دور چهارم سلسله نشست های منظومه ی فرهنگ صلح با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و دبیرخانه نشان صلح کودک به مناسبت روز جهانی صلح، لوریس چکناواریان به‌عنوان سفیر صلح ایران در سازمان ملل متحد پیشنهاد شد.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، در دومین نشست از دور چهارم سلسله نشست های منظومه ی فرهنگ صلح با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و دبیرخانه نشان صلح کودک به مناسبت روز جهانی صلح، لوریس چکناواریان به‌عنوان سفیر صلح ایران در سازمان ملل متحد پیشنهاد شد.
به گزارش روابط عمومی گروه سفیران صلح و دوستی، دومین نشست از دور چهارم سلسله نشست‌های منظومه ی فرهنگ صلح با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و دبیرخانه نشان صلح کودک به مناسبت روز جهانی صلح روز چهارشنبه ۳ مهر ماه در سالن کنفرانس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران به احترام استادان و فرهیختگان حاضر در جلسه، به طور اختصاصی به استاد لوریس چکناواریان، استاد غلامحسین امیرخانی، پروفسور حسین باهر و دکتر اردشیر خورشیدیان خیرمقدم گفت.
نشست پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و طیبه محمد دبیر نشست ضمن خوش آمدگویی خلاصه ایی از فعالیت های سفیران صلح و دوستی را شرح داد.
سپس خانم دکتر ماریا دوتسنکو، پیام دبیرکل سازمان ملل را به مناسبت روز جهانی صلح قرائت کرد.
در ادامه این رویداد، لوریس چکناواریان موسیقیدان و رهبر ارکستر جهانی با بیش از ٧٠ سال سابقه ی درخشان هنری و فعالیت های بشردوستانه در جهت نجات جان انسان ها، از سوی گروه سفیران صلح و دوستی به عنوان سفیر صلح ایران به سازمان ملل متحد پیشنهاد شد.
طیبه محمد موسس گروه سفیران صلح و دوستی با عنوان این جمله که  هرگز مادری نمی خواهد فرزندش در جنگ کشته شود و هرگز مادری هم نمی خواهد فرزندش در جنگ کسی را بکشد، پس امیدواریم هیچ مادری در این شرایط قرار نگیرد. حضار را دعوت به ایستادن برای احترام به رویداد تاریخی معرفی سفیر صلح ایران کرد و ادامه داد: گروه سفیران صلح و دوستی به لطف خداوند در روز جهانی صلح و با عنایت به اهداف والای خود که همانا احترام متقابل به فرهنگ ها، ملت ها، دولت ها و ارتباط روادارانه برای رسیدن به صلحی پایدار در تمام کره ی مسکون است، در این روز و در محل مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد تهران استاد لوریس چکناوریان را به عنوان سفیر صلح ایران معرفی می نماییم. امید داریم روزی خواهد آمد که جهانی عاری از خشونت، جنگ و افراطی گری خواهیم داشت که در آن فرزندان انسان آرامش را تجربه خواهند کرد.
سپس کلیپی به عنوان معرفی پیشینه  لوریس چکناواریان، این آهنگساز قدیمی و محبوب در سالن پخش شد.
لوریس چکناواریان ضمن ابراز تشکر گفت: انتخاب من برای این مسئولیت افتخار بزرگی است و من افتخار می کنم که یک ایرانی هستم. من بسیار خوشبختم که پدر و مادرم مانند سایر ارامنه، ایران را که کشور کوروش است برای زندگی انتخاب کردند.
وی ادامه داد: من هیچ گاه خودم را همه چیز دان نمی دانم، چون هنر به قدری گسترده است که نمی توان همه چیز را در آن یاد گرفت. همه هنرها الهام از خداست، چون هیچ کس از خودش چیزی ندارد و من این لطف بزرگ را از طرف پروردگارم داشتم.
وی افزود: بسیار از شما ممنونم که این مسئولیت را بر عهده من گذاشتید.
او در پایان عنوان کرد: هیچ کس نمی تواند صلح را در این جهان برپا کند، ولی می شود با فرهنگ و عشق به صلح رسید و این فرهنگ و عشق است که ضد اسلحه است و ما در کشور ایران با وجود شعرا و عالمان زیادی که داشتیم می توانیم بگوییم کشوری صلح طلب هستیم و امیدوارم با کمک به من و دست در دست هم، بتوانیم نماینده خوبی برای ایران باشیم.
در ادامه این نشست، دکتر سوگل مشایخی شعری را با عنوان صلح به مناسبت معرفی سفیر صلح ایران، که از سروده های خودش بود قرائت کرد.
برنامه روز جهانی صلح که با موضوع صلح و آب و هوا برگزار شد، میزبان استادان، صاحب نظران و سخنرانان در حوزه اقلیم شناسی و محیط زیست بود.
اولین سخنران، مزدک سادات میر رمضانی با موضوع «تغییرات آب و هوایی یک تهدید شاید هم یک فرصت» بود که در مورد روند گرم شدن زمین، تولید گازهای گلخانه‌ای و تاثیرات مخرب آن، فرایند بوجود آمدن مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تغییرات آب و هوایی مطالب تخصصی را ارائه کرد و در ادامه افزود: می توان از این مشکل جهانی به توافق جهانی رسید و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.
وی در پایان سخنرانی خود به استاد لوریس چکناواریان تبریک گفت و اظهار داشت: صلح برای همه ی انسان ها مهم است ولی برای طبیعت لازم، امیدوارم آیندگان نیز موسیقی خوش طبیعت را با ایجاد صلح بشنوند.
سخنران بعدی ابوالفضل حقیقی مدیر عامل ایرلاین تفتان بود که با موضوع «صلح و مسئولیت اجتماعی» سخنرانی کرد.
او در بخشی از سخنانش با اشاره به تاثیر اقتصاد بر پایداری صلح گفت: الزاماً اقتصاد نمی تواند صلح را محقق کند، گاهی نیز موجب جنگ می شود. جنگ نیز تنها جنگ بین کشوری یا جنگ های داخلی نیست که منجر به کشته شدن انسان ها یا جابجایی مرزی شود، بلکه اگر اقتصاد کشوری پویا نباشد و تولید کننده نباشد جنگی خاموش رقم می خورد که کم کم باعث نابودی سرمایه های ثروتی در آن کشور خواهد شد که برای عدم شکل گرفتن این فرایند، تجار و صاحبان حرفه های کلیدی و سرمایه داران کلان باید باهوش باشند و مسئولیت اجتماعی در این فرایند معنا دارد تا با حضور به موقع و حمایت و به گردش در آوردن چرخ های تولید و فروش از جنگ خاموش جلوگیری کنند، چون اقتصاد تاثیر به سزایی بر خشونت دارد و پس از آن که اقتصاد را قوی کردیم می توانیم به آب و هوا و آموزش و پرورش بپردازیم.
دکترحقیقی با طرح پیشنهادی تاسیس سازمان صلح جهانی در ایران اظهار داشت: بخشی از کارهای تاسیس این سازمان با همکاری گروه سفیران صلح و دوستی انجام پذیرفته و یکی از اهداف بزرگ این سازمان رسیدن به صلح اقتصادی برای همه مردم ایران است.
سخنران سوم نشست دکتر عبدالله سالاری بود که با موضوع «اثرات تغییر اقلیم بر حیات وحش» سخنرانی خود را این‌طور شروع کرد: ما انسانها مسائل و مشکلات را بیان می کنیم زیرا قدرت سخن گفتن داریم اما حیوانات این قدرت را ندارند که با ما صحبت کنند پس مشکلات آنها چند برابر است. تا صد سال آینده شاهد انقراض بیش از ٨٠ درصد حیات وحش دنیا خواهیم بود.
وی در ادامه به بررسی وضعیت زیست محیطی حیات وحش در سراسر دنیا پرداخت. دکتر سالاری در پایان سخنرانی خود به استاد چکناواریان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد صلح را نه برای انسانها، بلکه برای حیوانات نیز پایدار کنیم.
سخنران پایانی نشست دکتر اردشیر خورشیدیان موبد موبدان زرتشتیان بود که با موضوع «فرهنگ نکوداشت آب و هوا در ایران باستان» پشت تریبون قرار گرفت.
او با اشاره به فرهنگ ایران باستان اظهار داشت: در ایران باستان چهار عنصر آب، خاک، باد و آتش مظهر پاکی بودند و ایرانیان باستان بسیار این چهار عنصر را پاک نگه می‌داشتند.
دکتر خورشیدیان با بررسی آثار و بناهای تاریخی به جا مانده در ایران، استفاده‌ی بهینه ی ایرانیان را در متعادل سازی محیط زندگی برای حضار تشریح نمود و در پایان ضمن تبریک به استاد چکناواریان پیشنهاد کرد، سازمان ملل از همه‌ی کشورها بخواهد١٠ درصد از بودجه های نظامی خود را برای نجات زمین اختصاص دهند.
پروفسور حسین باهر نیز در پایان نشست ضمن جمع بندی جلسه اظهار نمود: ما در گروه سفیران صلح و دوستی ماه ها کار و ساعت ها جلسه داشتیم تا با جمع بندی نظرات با انتخاب استاد لوریس چکناواریان به عنوان سفیر صلح ایران رسالت خود را انجام دادیم. همه ی ما در گروه سفیران صلح و دوستی کنار استاد چکناواریان هستیم و برای داشتن دنیایی خوب تلاش خواهیم کرد.
مهمانان ویژه این نشست استاد غلامحسین امیرخانی، استاد فریدون مجلسی،  میترا حجار و ام البنین گل محمدی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بودند.
در پایان این رویداد، فعالیت و پروژه های کارآفرینان گروه سفیران صلح و دوستی معرفی شد و برخی از کارآفرینان به معرفی فعالیت های خود پرداختند.
نشست روز جهانی صلح با عنوان صلح و آب و هوا که با پیشنهاد سفیر صلح ایران به سازمان ملل متحد همراه بود، همزمان با حضور حسن روحانی در سازمان ملل متحد برگزار شد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.