خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

علل عدم اعتماد به نفس و درمان آن

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، در این مقاله با عوامل عدم اعتماد به نفس و راه های درمان آن آشنا می شوید.

نداشتن جرأت در انجام کارها و عدم اعتماد به نفس، ممکن است ناشی از حالات زیر باشد:

الف. خود کم بینی؛ انسان با آنکه دارای ارزش ها و لیاقت های خاص خود است، ولی خود را ناچیزتر از آنچه هست، می انگارد! به عبارت دیگر خود و ارزش های خویش را باور ندارد.

ب. دیگر بزرگ بینی؛ منظور این است که گاهی انسان برای دیگران هیبتی تصوّر می کند و آن چنان آنها را در خیال خود بزرگ جلوه می دهد، که گویی خودش در برابر آنان موری به درگاه سلیمان و یا ذره ای در برابر خورشید است و همین امر باعث می شود وقتی در برابر آنها قرار گرفت، دست و پای خودش را گم کند.

ج. عدم اعتماد به نفس؛ این امر گاهی به جهت عدم تسلّط است؛ چون بر چیزی که باید بازگو کند، کاملًا مسلّط نیست و دچار تزلزل می شود.

برای درمان این پدیده می توان به راهکارهای عملی زیر توجه کرد

البته ضروری است این راه کارها به طور جدی و پی گیر دنبال شود:

۱- قبل از هر چیز، شناخت خود را از توانمندی ها و نقاط قوت و خصوصیات مثبت خویش گسترش دهید و در نتیجه خود را مثبت ارزیابی کنید.

۲- به تجربه های تلخ و شکست های گذشته و نیز احساسات و تخیلات منفی درباره خود نیندیشید و بکوشید آنها را از فضای ذهن تان بیرون بریزید.

۳- در انتخاب دوستان، همدرسی ها و هم اتاقی های خود دقت کنید. بکوشید با افراد بانشاط و اجتماعی بیشتر رفت و آمد کرده و از نحوه برخورد و روابط اجتماعی آنها الگو بگیرید.

۴- اگر در ابتدا دچار اضطراب شدید، نباید نگران شوید؛ تا به زمین نخورید راه رفتن را نمی آموزید.

۵- در محیطهای دوستانه بیشتر صحبت کنید.

۶- اگر وارد محیط جدیدی شدید، سعی کنید به آداب رسوم آن آشنا شوید؛ ولی محکوم آن نشوید.

۷- اگر به هنگام صحبت از نگاه کردن در چهره دیگران هراس دارید و موجب اضطراب شما می شود، سعی کنید به آنها خیره نشوید و به آنها توجه نکنید.

۸- مسئولیت پذیری در اجتماع را در کارهای کوچک و کوتاه مدت، آغاز و تمرین کنید تا ابهت خیالی این محیط برای شما از بین برود.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.