خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سومین دور گفتگوی بینادینی کلیسای ارتدکس یونان برگزار می‌شود

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ علی محمد حلمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور در وزارت آموزش و امور مذاهب با جرج کلائیجیس دیدار و در مورد نحوه توسعه همکاری های بین دو کشور بحث و تبادل نظر کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط و همکاری های خوب رایزنی فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران با وزارت آموزش و امور مذاهب یونان و روابط دوستانه بین رایزنی فرهنگی و دبیرکل این وزارتخانه گفت: دو کشور می توانند با ادامه گفتگو های بینا دینی و همکاری های علمی زمینه را برای دانش افزایی و همکاری بیشتر دو ملت ایران و یونان فراهم آورند و در این عصر که یکجانبه گرایی و زیاده خواهی سلطه طلبان از یک طرف و افراط گرایی و خشونت از طرف دیگر در حال گسترش است، از طریق دیدار ها و گفت و گوهای بینادینی می توان زمینه ترویج ارزشهای الهی و انسانی و همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و کمک به صلح و آرامش جهانی را فراهم کرد .

وی درادامه اظهارداشت: دو کشور ایران و یونان با پیشینه های فرهنگی،تمدنی و مذهبی می توانند سهم قابل توجهی در این فرآیند داشته باشند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه احیای مجدد گفتگوهای بینادینی که اولی در۱۳۹۵ در تهران با حضور اندیشمندان و کشیشان کلیسای ارتدکس یونان برگزار و دومی نیز با حضور اندیشمندان و روحانیون ایرانی در سال ۹۷ در شهر وولوس برگزار شد ، این گفت وگو  ها ،  بسیار موفقیت آمیز  بود و اکنون زمان آن فرارسیده است که دور بعدی گفتگوی بینا دینی  با حضور اندیشمندان دانشگاهی و کشیشان  کلیسای ارتدکس یونان در تهران برگزار شود.

حلمی درادامه تاکید کرد: برای برگزاری این گفت و گوها لازم است تا هر چه زودتر ، تعیین موضوع همایش توسط هیات های علمی ایران و یونان ، محورهای فرعی برای تهیه مقالات علمی و زمان و تاریخ برگزاری گفتگوها و همچنین اعضای هیات مشخص گردند. در خصوص امضای تفاهمنامه مورد توافق نیز امیدوارم با پیگیری جنابعالی زودتر به نتیجه برسد .

جرج کالائیجیس دبیرکل و مشاور وزیر نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از همکاریهای خود با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد : با توجه به تعصب گرایی و افراط گرایی مذهبی در برخی کشورها ، ما علاقه ویژه ای برای توسعه روابط خود با جمهوری اسلامی که دیدگاه اسلام اعتدالی را ترویج می کند داریم.

دبیرکل و مشاور وزیر آموزش و امور مذاهب یونان در ادامه با اشاره به این که ایران مهمترین کشور و مرکز تشیع در جهان است که به گفتمان و احترام به پیروان ادیان دیگر و بخصوص ایجاد صلح و آرامش و ایجاد زندگی مسالمت آمیز بین تمام انسان ها اعتقاد داشته و پایبند است، تاکید کرد: .  ما نیز بسیار علاقه مند به ادامه گفتگوهای بینا دینی با شما هستیم زیرا اینگونه گفت و گوها می تواند در ایجاد صلح و ثبات بین ملت ها نقش مهمی ایفاد کند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه هنوز یونانیان اسلام را برابر با همان ترک ها و بخصوص ترک های دوران عثمانی می دانند و از تفاوت دیگاه های مکتب های مختلف اسلامی آگاهی زیادی ندارند که من معتقدم برگزاری این گفتگوها می تواند تا حدودی در دیدگاههای شهروندان ما و حتی مسئولان ما موثر واقع شود.

کالائیجیس در ادامه تصریح کرد: با توجه به انتخابات اخیر در کشورمان و استقرار دولت جدید ، ما نیازمند زمان بیشتری برای رایزنی های لازم با مسئولان دولتی و کلیسایی هستیم و از همین امروز تلاش ها و رایزنی های خود را برای برگزاری سومین دور گفتگوی بینا دینی دو کشور آغاز می کنم و پس از انجام این رایزنی ها، شما را در جریان خواهم گذاشت.

حلمی درپایان این دیداربا اشاره به این که همیشه  جمهوری اسلامی ایران طرفدار صلح و آرامش درجهان است افزود: ماموریت و رسالت ما توسعه روابط دوجانبه است و ما با احترام کامل به منافع کشور میزبان فعالیت های  فرهنگی و علمی خود را انجام می دهیم و هدف ما توسعه روابط همه جانبه و آشنایی بیشتر و همکاری دو ملت ایران و یونان با پیشنیه فرهنگی یکدیگر با احترام متقابل است .

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.