خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شیطان‌گرایی ابزار ترویج معنویت لیبرال و بازاری

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ در بررسی «ناگفته های ادیان در مورد شیطان پرستی» سلسله مباحث حجت الاسلام «حسین عرب»، پژوهشگر فِرَق و ادیان را که به همت شبکه جهانی ولایت تهیه شده است، مرور می کنیم:

حجت الاسلام «حسین عرب» با بیان اینکه درباره جریان شیطان‌گرایی از طریق رسانه‌های مختلف و شانتاژ آنها بزرگ‌نمایی شد، گفت: از جمله کارها و تاکتیک‌های آنها همان طور که پیش تر نیز اشاره داشتم مصادره نمادها است. شکستن هیمنه ادیان، قرآن‌سوزی و کاریکاتور کشیدن‌ها از مقدسات از جمله این اقدامات است.

مدیرعامل موسسه بهداشت معنوی با اشاره به جایگاه موسیقی در ترویج شیطان‌گرایی، ادامه داد: اگر بخواهیم این مساله را بررسی کنیم، باید گذر کوتاهی به دوران بعد از جنگ جهانی داشته باشم. شیطان‌گرایی در غرب نسخه‌هایی از خود را در شرق گسترش داده است.

وی تصریح کرد: من بحث موسیقی را در حیطه جغرافیایی غرب بررسی می کنم. مجموع کشته‌های دو جنگ جهانی را چیزی حدود ۹۰ میلیون اعلام می‌کنند که شوک بزرگی به جامعه بشریت بود. جنگ‌هایی که ۱۰ سال به طول انجامید. به دنبال این جنایت موج‌های اعتراضی از دل همین کشورهای غربی شکل گرفت که عمدتا متشکل از گروه های جوانی بودند که از فطرت خودشان فاصله نگرفتند در نتیجه از ابزارهای که در دست عموم وجود داشت «موسیقی» بود.

حجت الاسلام عرب افزود: از ابزارهایی که آن زمان در دست عموم قرار داشت بحث موسیقی بود، موسیقی مخصوصا در کشورهای غربی بسیار کارکرد رسانه‌ای دارد بنابراین اعتراض‌ها در قالب موسیقی شکل گرفت. پس با توجه به این مساله پیامی که منتقل می شود باید ساختار متناسب داشته باشد لذا برخی گروه‌ها آمدند و موسیقی آفریقایی را با سبک جاز و سبک تلفیقی ایجاد کردند که اسم آن «راک اند اویل» شد. این موسیقی به تدریج زیرسازه‌های مشابهی پیدا کرد که ذیل سبک مادر به نام سبک راک پاسخ دادند.

این پژوهشگر تاکید کرد: در این میان از زیرشاخه‌های موسیقی راک موسیق «هوی متال» شد که خودش توسعه یافت و سبک مستقلی را تشکیل داد که با عنوان متال از آن اسم می برند، سبک راک و متال ابتدا در حرکت های اعتراضی شکل گرفت، این جمله را بگویم این که گفته می شود موسیقی راک موسیقی شیطان پرستی است غلط است و این قلمداد کمک به بزرگ نمایی ها در مورد شیطان گرایی است.

وی ابراز کرد: بعدها به تدریج تعداد گروه‌های موسیقی دیگر که پایه‌های نظام سرمایه‌داری را می‌لرزاندند، افزایش یافت اما این گروه‌ها جریان‌های اعتراضی را منحرف کردند و از جمله کارهایی که انجام دادند این بود که آمدند و با پوشش خیرینی که این حرف ها خوب است و جنگ نکنیم و انسانیت بورزیم، عدالت کجا رفته و … این مساله را مطرح کردند که شعارهای شما در حد کنسرت خیابانی به درد نمی خورد و باید این موارد به گوش دنیا برسد، لذا آمدند این کنسرت ها را با ابزارهایی منتشر کرده و بعدها ذیل این حمایت خود این گروه ها که معترض نظام سرمایه داری شده بودند در واقع تبدیل به مبلغ آن شدند.

حجت‌الاسلام عرب اضافه کرد: جهت این اعتراض که به سمت مسائل سیاسی و اجتماعی بود به تدریج به سمت مسایل اعتقادی کشیده شد و افرادی که ظواهر شیطان پرستانه داشتند از گروه های موسیقی معروف شناسایی شده و با همان چهره ها وارد این گروه های موسیقی شدند. برای مثال گروه «بلک سلست» اعتراض می‌کرد اما وقتی خبر منتشر می‌شود می گفتند شیطان پرستان در گروه بلک سلست فعالیت دارند. حتی یک مقطع یکی از خواننده های این گروه مطرح کرد که این افراد با ما نیستند و ما شیطان پرست نیستیم.

وی ادامه داد: به تدریج این رویکردها یک مد شد و گروه هایی دیدند که اگر چنین آدم هایی در کنسرت هایشان باشد سبب شهرت گروه می شوند در نتیجه خودشان از این مسایل استقبال کرده و با اختیار خودشان آمدند و آرایش‌ها و اشعار را با سبک قرون وسطایی مطرح کردند و ذهنیت جامعه هم آماده بود که علیه مسیحیت صحبت هایی شود. بنابراین با چنین رویکردی بود که این گروه ها شکل گرفته و محتوای ضددینی یا آن چیزیرا  که به عنوان محتوای شیطان گرایانه تلقی می شود، ارایه کردند.

حجت الاسلام عرب با بیان اینکه حتی کسانی که به شیطان گرایی گرایش دارند آن را نوعی فرقه دینی می دانند، گفت: بعدها گروه های دیگری شکل گرفتند برای مثال «مرلین منسون» به عنوان یکی از سرکرده های این گروه های موسیقی مطرح شد. آنها رسما توهین های شدید به مسیحیت داشتند. حتی منسون در یکی از کنسرت هایش انجیل را پاره کرد هر چند که اعتراض های فراوانی در آمریکا علیه او صورت گرفت. «آنتوان لاوی» به او عنوان کشیش افتخاری کلیسای شیطان را داد.

وی در ادامه بیان کرد: این خلاصه ای از مصادره شدن دو سبک موسیقی اعتراضی به نفع جریان شیطان گرایی بود. چون در گروه های شیطان گرا از محورهای اصلی بحث ضد دین بودن و مخالفت با دین است و ساختار سبک های راک و متال ساختار اعتراضی خوبی را در اختیار می گذارد با این وجود دو سبک موسیقی یادشده بیشتر در جریان های شیطان گرایی شناخته شده هستند.

این محقق در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از نمادها در موارد متعددی در جریان شیطان گرایی وجود داشته است، حتی در معماری شرق هم از نماد استفاده شده است. ذیل چتر شریعت استفاده از نماد فوق العاده تاثیرگذار است. اما موضوع دیگر این بود که با ظهور مدرنیته جریان ها در قالب جنبش های نوین در پشت صحنه نقش بازی می کردند. در واقع یک معنویت که اهداف نظام سلطه را تامین می کند. معنویت لیبرال، سرمایه داری، معنویت بازاری، و به طور کلی یعنی انسان معنوی باشد اما دینی نباشد.

علاقه مندان می توانند فیلم این مباحث را از اینجا دریافت کنند.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.