خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نسخه الکترونیکی کتاب «جایگاه زنان در قرآن و عهدین» منتشر شد

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛محمد پهلوانی در گفتگویی با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «جایگاه زنان در قرآن و عهدین با رویکردی بر جایگاه اجتماعی» اظهار داشت: هرچند که دست‌اندازی بشر گمراه در برخی از ادیان الهی سبب شده است که بسیاری از حقایق، وارونه جلوه کند و بشر از دست یابی به قوانین حقیقی الهی محروم گردد، اما در آخرین و جامع‌ترین کتاب آسمانی، قرآن کریم، که از هرگونه تحریف و تغییر مصون مانده است، قوانین و احکام حقیقی الهی از جمله قوانین و احکام مربول به زنان و جایگاه آنان در جامعه به گونه‌ای روشن و کاربردی بیان شده است. در قرآن کریم حدود ۴۰۰ آیه در مورد زنان نازل گردیده که بیانگر اهتمام این کتاب الهی به جایگاه زنان است.

وی گفت: جایگاه اجتماعی، مقام و موضعی است که یک فرد در جامعه دارد. توان فرد در برخورداری از یک سری امکانات و پیروی وی از اصول و ایده آل‌های جامعه تعیین کننده جایگاه اجتماعی وی است. سعادت و شقاوت آدمی در روابط او با دیگران رقم می‌خورد. این رابطه بسته به این است که ما، جایگاه فردی و اجتماعی خود را چگونه ارزیابی کنیم. ارزش‌هایی که باعث تعیین جایگاه اجتماعی افراد می‌شود همواره در کانون توجه مباحث فلسفی و علوم اجتماعی بوده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دین یک برنامه زندگی است و انسان همواره در تلاش بوده تا با تفکر و نگرش به ادیان، شأن وجودی و جایگاه اجتماعی خویش را باز شناسد. در این میان زن به عنوان نیمی از پیکره اجتماع بی‌گمان در شکل‌گیری جامعه انسانی نقش مهمی ایفا می‌کند. زن در فرهنگ‌سازی جوامع بشری تأثیر بسزایی داشته و دارد. براین اساس، همواره مورد گفت‌وگوی اندیشمندان جهان بوده است. در این راستا پژوهشگران مسلمان نیز در عرصه‌های گوناگون علمی و دینی به آن پرداخته‌اند.

وی افزود: قرآن کریم، بزرگترین معجزه رسول اکرم‌صلّی‌الله‌علیه‌وآله کتاب زندگی و عملی کلیّه انسان‌ها، به ویژه آحاد مسلمانان جهان است. در رابطه با جایگاه زن نیز در قرآن سخن بسیار گفته شده است و پاسخ‌های مناسبی به شبهه‌افکنان داده شده است. این که زن در قرآن از چه جایگاه عظیمی برخوردار است، مبتنی بر این است که انسان در قرآن چه جایگاهی دارد. چون قرآن کریم هرگز برای هدایت مرد نیامده است بلکه هدف از نزول قرآن، هدایت انسان اعم از زن و مرد است.

پهلوانی اظهار داشت: تصورات نادرست از دین و این که دین، راهکار‌هایی عملی فرا راه انسان قرار نمی‌دهد و همچنین تصور نادرستی که از اسلام در زمینه مسائل زنان وجود دارد، از جمله این که اسلام برای زنان جایگاهی قائل نیست یا این که نسبت به زن دیدی منفی دارد، تحقیق در این زمینه را ضروری ساخته است. به ویژه این که یکی از عوامل بدبینی مغرب زمین به ادیان در زمینه جایگاه زنان، نگاه کتاب مقدس عهدین به این قشر و تعلیمات کلیسا و … بوده است.

وی گفت: محققان غربی نظر عهدین را نظر دین الهی قلمداد کرده‌اند. بر همین اساس، در این رساله سعی شده است با استناد به کتب مقدس سه دین بزرگ الهی، اسلام، مسیحیت و یهود تصویری صحیح از نگرش این ادیان نسبت به جایگاه زن در تحلیلی بی‌طرفانه ارائه گردد که مطالعه آن، هم رفع شبهه کند و هم به حقانیت ادیان حقیقی رهنمون شود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اسلام در هر شرایطی برای آگاهی، بیداری، آزادگی، انتخاب و خلاقیت زن تاکید می‌ورزد و هرگز نگاه ابزاری به زن را بر نمی‌تابد. در حقیقت به دنبال این مسئله هستیم که غرب مسیحی که امروزه در نگاه بسیاری از مردم دنیا یکی از مدافعان جدی حقوق زن و آزادی زن است در کتاب مقدسش چگونه جایگاهی برای زن ترسیم کرده است.

وی افزود: آنچه در این اثر به عنوان کتاب مقدس مطرح می‌شود، کتابی است که امروزه مسیحیان به طور کامل و نیز یهودیان بخشی از آن را به رسمیت می‌شناسند. کتاب موجود در دست پیروان این ادیان با آن کتابی که قرآن بیان می‌فرماید به حضرت موسی و عیسی (ع)، با اسامی تورات و انجیل داده شده است، تفاوت دارد. با این حال، آنچه مورد مطالعه ماست کتابی است که یهودیان و مسیحیان آن را به رسمیت شناخته و بر اساس آن رفتار می‌کنند.

پهلوانی به معرفی کتاب «جایگاه زنان در قرآن و عهدین با رویکردی بر جایگاه اجتماعی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته فاطمه خالقِ صفت است که در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهیه شده و در مرکز نشر هاجر به چاپ رسیده است.

وی افزود: کتاب «جایگاه زنان در قرآن و عهدین با رویکردی بر جایگاه اجتماعی» با ۲۰۸ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

پهلوانی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.