خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسئله مهدویت؛ موضوعی بین المللی است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت الاسلام و المسلمین محسن طبسی در گفتگوی قرآنی در خصوص موضوع مهدویت و اهمیت آن افزود: همه مسلمین چه شیعه چه سنی و سایر فرقه‌های اسلامی بر اینکه حضرت مهدی (عج) خواهد آمد اتفاق نظر دارند.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی گفت: درباره ولادت حضرت، ​ اجماع شیعیان بر این باور هستند که حضرت حجت (عج) به دنیا آمده اند و در اهل سنت هم افرادی را داریم که تصریح کردند به ولادت حضرت حجت و اینکه ایشان هم اکنون در غیبت به سر می‌برند.
وی در ادامه با معرفی برخی کتاب‌ها در خصوص مهدویت افزود: علمای بزرگ اهل سنت در دوره‌های مختلف یعنی از قرن پنجم و ششم هجری تا زمان کنونی هیچ کدام منکر ولادت و غیبت نیستند.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی در پاسخ به این سوال که شبهات در مورد مهدویت از کجا وارد می‌شود گفت: در مسئله مهدویت اینکه ما می‌گوییم مدعیان مهدویت و کج فهمی‌هایی که مطرح می‌شود یکسری به خاطر ساده لوحی و جهالت و برخی‌ها مغرضانه صحبت می‌کنند، ولی چون تقلب به طور معمول از روی یک وجود اصلی انجام می‌شود پس حضرت حجت (عج) وجود دارد که شبهاتی برای آن به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: این شبهات را به درون مذهبی و برون مذهبی تقسیم می‌کنم درون تشیع یکسری جریان‌ها و اختلاف سلایق ممکن است وجود داشته باشد که در نتیجه خود را نشان می‌دهد و خود را از جریان حاکم در جهان تشیع جدا می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با معرفی چندین کتاب از استاد نجم الدین طبسی که در پژوهشکده بنیاد مهدی موعود (عج) در قم وجود دارد و تدریس می‌شود، ادامه داد: تمام این روایات توسط ایشان به لحاظ سندی با معیار‌های شیعه و معیار‌های اهل سنت نقد و بررسی شده است، اینکه افرادی شیادی می‌کنند و به نام تشیع می‌خواهند مسئله مهدویت را مصادره کنند به لحاظ علمی در کتاب‌های این پژوهشکده منتفی و مطرود شده است.
وی گفت: برخی‌ها اعلام می‌کنند که امسال سال ظهور است با بررسی‌های مستندی که انجام شده بیش از ۱۶ روایت در کتاب‌های معتبر شیعه داریم که اعلام می‌کند این افراد به دنبال اخلال در آرامش شیعه و تمدن اسلامی هستند، چون افراد را بیهوده مضطرب و منتظر فرج می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی درباره علائم ظهور تصریح کرد:​ ما بیش از پنج علائم قطعی برای ظهور نداریم ۱. قتل نفس زکیه ۲. صیحه آسمانی ۳. خروج سفیانی ۴. یمانی ۵. خسف (فرو رفتن مدینه) این علائم قطعی است بقیه علامت‌ها که مطرح می‌شود برخی علائم نیست و برخی هم که مطرح می‌شود غیر قطعی است.
وی افزود:​ به طور کلی مسائل و شبهاتی که در باب مهدویت مطرح می‌شود نوید خوبی است که به ما نشان می‌دهد حضرت حجت (عج) حق است، اما از طرفی این شبهات مبانی ندارد و ذهن‌ها را منحرف می‌کند به طور مثال جریاناتی که در برخی کشور‌های حاشیه‌ای و مناطق به نام مهدویت بیان شده اگر ریشه یابی کنید به یک خواب دروغ منتهی می‌شود، جالب اینجاست که همه این‌ها یک حرف دارد و آن نفی ولایت فقیه و مرجعیت شیعه است.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی در خصوص پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و مطرح شدن بحث حاکمیت قرآن کریم در ایران و همچنین ادامه راه توسط رهبر معظم انقلاب و بحث تمدن نوین اسلامی به عنوان مقدمه ظهور اظهار داشت: ما جهت را مشخص می‌کنیم و برای اینکه راه را گم نکنیم قرآن کریم و اهل بیت را داریم، اما اینکه در این مسیر تا چه اندازه کند، سریع و عقب پیش می‌رویم و یا کارشکنی می‌کنیم این بحثی است که اختصاص به زمان ندارد در زمان اهل بیت هم حاکمیت قرآن و اهل بیت هم محقق نشد به جز انکه هر کدام در هر برهه‌ای تلاش کردند حداقل‌ها انجام شود زمان ما هم مستثنا از اهل بیت نیست ما همین اندازه که می‌دانیم راه چیست و جهت را درست می‌رویم کافی است.
وی گفت:​ تمدن نوین اسلامی بحث بسیار مهمی است که زیرساخت‌هایی دارد که باید درست شود مهمترین این زیرساخت‌ها اتحاد بین شیعه، اتحاد بین مسلمین و ادیان است اگر ما در ادیان مختلف به مشترکات مشابه برسیم راه هموار می‌شود نمونه آن را در اربعین دیدیم با وجود اینکه اختلاف جدی بین ادیان داریم در اربعین که مانور بزرگ اهل بیت است همه از آیین‌های بزرگ آمده اند بدون توجه به رنگ پوست، لهجه و … این حرکت بزرگ را رقم زدند.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی افزود: در این اجماع بزرگ اهل بیتی همه افراد در یک مسیر پیاده روی و با هم در یک موکب استراحت کردند و شرایط یکسانی داشتند این نمونه کوچکی از زندگی مهدوی است. وقتی می‌بینیم در اربعین اباعبدالله حسین (ع) همه می‌آیند با هم ارتباط می‌گیرند و تبادل اطلاعات می‌کنند این پتانسیل بسیار بزرگ و مقدمه‌ای است برای رسیدن به همان تمدن نوین اسلامی.
وی گفت: ما در مسئله وحدت از بحث‌های شعاری باید به بحث‌های شعور و تفکر وارد شویم باید به یک اتحادیه معماری شیعی، الگوی مهندسی اسلامی، مهندسی شیعی، اقتصاد اسلامی و اقتصاد شیعی برسیم. برای رسیدن به هدف نهایی و همان تمدن نوین اسلامی همه باید اقدام کنند همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند باید حرکتی در تشکل‌های دانشجویی انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین طبسی گفت: اینکه چرا استکبار با مسئله مهدویت مقابله می‌کند یک علت دارد و آن هم مسئله امامت، رهبری و تبعیت است، چون امامت حضرت حجت (عج) ظلم ستیزی و مقابله با طاغوت است.
وی افزود: هم اکنون هم چرا مستکبرین با ایران مقابله می‌کنند و با برخی کشور‌ها هیچ کاری ندارند؟ چون، ولی فقیه، نایب امام زمان (عج) و نایب عام داریم. در این مورد فقط مسئله تبعیت از رهبری صالح است حال اگر از آمریکا و استکبار تبعیت کنیم برای آن‌ها هیچ مشکلی نیست و فقط ذلت به وجود می‌آورد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تبعیت از رهبری و، ولی فقیه تمرینی است برای اینکه افراد آماده شوند برای ظهور امام زمان (عج) و تبعیت از آن حضرت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.