خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تمدن یونان هدیه خداوند به بشریت است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ «دیمیتری الکساندر کیس» سفیر یونان در ایران روز یکشنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۸ با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی روابط ایران و یونان گفت: ایران و یونان از چند هزار سال قبل رابطه داشته‌اند. این روابط به دوران هخامنشیان و جنگ‌های ایران و یونان به رهبری کمبوجیه بازمی‌گردد و بعد از آن هم حمله اسکندر به ایران. البته ما خوب و بد یونان را با هم می‌بینیم.

وی با اشاره به سابقه حکمت و فلسفه در یونان گفت: یادمان نمی‌رود که همه حکمای تاریخ بشر متعلق به کشور یونان بوده‌اند. سقراط، افلاطون، بقراط و بسیاری از بزرگان اندیشه بشری متعلق به شما بوده‌اند. یونان سرزمین بزرگی است. شما یکی از مراکز تمدن بشری هستید. ما هم یکی از تمدن‌های بزرگ بشری هستیم.

نواب هم‌چنین گفت: در بعضی کتاب‌های ما احتمال داده شده که بعضی حکمای یونان، پیامبر بوده‌اند. علی‌رغم وجود چنین سابقه‌ای احساس می‌کنم یونان در این زمینه کم‌تر سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده بین استادان ایران و بزرگان ارتدوکس یونان گفت: ما با اسقف‌های یونان و قبرس یونان‌نشین دیدارهایی داشته‌ایم. فکر می‌کنیم شما شرق هستید نه غرب. شما همسایه ما هستید. از سوی دیگر آثار باستانی زیادی از مساجد مسلمانان در یونان وجود دارد و یک منطقه مسلمان‌نشین در یونان نیز وجود دارد.

وی با اشاره به ششصد سفر خارجی خود گفت: من بیش از ششصد سفر خارجی داشته‌ام و تمام نقاط جهان را دیده‌ام. ریشه‌دارها مثل شما و بی‌ریشه‌ها را نیز دیده‌ام و به‌راحتی می‌توانم تمدن‌ها را با هم مقایسه کنم. ما از همسایگی با شما بسیار آموخته‌ایم؛ به طوری که دشمنان فلسفه اسلامی می‌گویند که ما دنباله‌روی فلسفه یونان هستیم. البته ما این را مطلب بدی تلقی نمی‌کنیم. دنباله‌رو ارسطو، بقراط و افلاطون بودن چیز کمی نیست. ما اسکندریه مصر را محل التقای تمدن شرق و غرب و تمدن یونانی را هدیه خدا به بشر می‌دانیم. این تعالیم بسیار ارزشمند بوده‌اند.

نواب هم‌چنین گفت: زندگی در یونان بسیار شبیه زندگی در ایران است. ما در یونان احساس غربت نمی‌کنیم. البته می‌دانید که ایران سیصد سال بر یونان حکومت کرده است و اولین کسی که تصمیم به حفر کانال سوئز گرفت، کوروش بود. ایران، هند، عراق، چین و جنوب آمریکا صاحب تمدن بوده‌اند و از ۲۰ کشور اول دنیا در اقتصاد، هیچ‌کدام صاحب تمدن نبوده‌اند.

وی به تجربه خود از سفرهای خارجی اشاره کرد و گفت: من در سفرهای خود به سراسر جهان احساس کردم که در بعد شناخت ادیان و مذاهب نسبت به یکدیگر، بسیار ضعیف هستیم.

نواب در پایان آمادگی دانشگاه ادیان و مذاهب را برای آغاز همکاری با مراکز علمی یونان اعلام کرد و گفت: ما آماده همه‌گونه همکاری با شما هستیم. ما از امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های یونان و تبادل هیئت‌های علمی استقبال می‌کنیم. ما دو نوع دعوت از شما داریم: دعوت دینی و دعوت علمی. لذا رهبران مذهبی‌تان را برای گفت‌وگوی بین اسلام و ارتدوکس دعوت می‌کنیم.

«دیمیتری الکساندر کیس» سفیر یونان که دانش‌آموخته رشته فلسفه است نیز در این دیدار ضمن اشاره به روابط ایران و یونان گفت: یونان در دوره‌ای تحت سیطره عثمانی بوده است. از سال ۱۹۹۳ معاهده صلحی بین دو کشور بسته شد. در شصت سال گذشته برای اولین بار نخست‌وزیر ترکیه از یونان دیدار کرد. نخست‌وزیر یونان هم از ترکیه دیدار کرد.

وی روابط ایران و یونان را خوب توصیف کرد و گفت: دشمنی آمریکا مانع تعمیق دوستی بین ایران و یونان است.

سفیر یونان در پاسخ به این سؤال نواب که چه میزان نسبت به افلاطون و فلاسفه یونان کار کرده‌اید، گفت: گرچه اقداماتی صورت گرفته اما باید بیشتر کار کنیم. البته بخش زیادی از این کار توسط خارجی‌ها انجام شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.