خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ابراهیمی‌ترکمان: افراط‌گرایی حاصل دوگانه‌باوری بشر است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه دوگانه‌باوری در بین مردم رواج پیدا کرده و نقطه تعادل آنها بهم خورده است، گفت: افراط‌گرایی و خشونت امروز در جهان نیز حاصل همین دوگانه‌باوری بشر است.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان که (۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه) در محل این سازمان برگزار می‌شود، اظهار کرد: هر فضیلتی در عالم نقطه تعادلش فضیلت و نقطه افراطش ممکن است رذیلت باشد و نقطه تعادل فضیلت سبب رشد و کمال انسان می‌شود. برای مثال نقطه تعادل شجاعت باعث کمال اما جنبه افراطی که به بی‌مهاباگری می‌انجامد قطعا فضیلت نیست، اگر شجاعت به جانب تفریط کشیده شود و نام ترس بگیرد هم قطعا فضیلت نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز نقطه تعادل بشریت به هم خورده و دوگانه‌نگری رواج یافته است و در آن واحد دو نگرش یعنی باور به مسائل اخلاقی و زیرپاگذاشتن اخلاق گسترش پیدا کرده است و افراط‌گرایی حاصل دوگانه‌باوری است.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه، گفت: انسان دوگانه‌نگر هم می‌تواند در تصور خودش خدا را قبول داشته باشد و هم می‌تواند خدا را از نظر بردارد و این بزرگترین خطر جامعه امروز است.

وی ادامه داد: انسان امروز به سمتی حرکت می‌کند که آگاهانه القای ناآگاهی می‌کند و این مسئله را در موضوعات مختلف می‌بینیم، مثلا در موضوع محیط زیست انسان به خاطر از دست دادن نیاز تعادل به نفع خود عمل کرده و فکر می‌کند طبیعت ارث پدرانش است و خود را محق هرگونه استفاده از آن می‌داند و همین سبب شده بهره برداری درست از طبیعت که یک فضیلت است به رذیلت آسیب رساندن به طبیعت تبدیل شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: در گذشته تنها وطن انسان به اسارت گرفته می‌شد، اما امروز اندیشه انسان به اسارت گرفته شده و دیگران هر گونه بخواهند می‌توانند از اندیشه او به نفع خود استفاده کنند. امروز وظیفه ادیان دورکردن انسان از دوگانه‌نگری و بازگشت به اصول متون مقدس است.

وی تأکید کرد: انسان امروز کمتر از انسان دیروز سعادتمند است چون جاهلیت گذشته به جاهلیت مدرن تبدیل شده است. ضروری‌ترین نیاز بشر امروز آشتی دادن او با خودش است. انسان گوهر وجود خود را گم کرده و اگر این گوهر را پیدا کند و بداند نقشش در عالم بشر جانشینی خداست، خواهد توانست خدمت دین را بپذیرد.

همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان نیازمند قوای متعادل است

ابراهیمی‌ترکمان همچنین، بیان کرد: همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان نیازمند قوای متعادل است، در غیر این صورت امکان وقوع ندارد. باید بدانیم چگونه می‌توانیم اندیشه متعادل ایجاد کنیم. امروز مشکل بشر علم نیست، بلکه علم به علم است یعنی انسان به علمش علم ندارد و این باعث شده است نتواند به نقطه تعادل حرکت برسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دین مانند دارو نیست که برای درمان مفید باشد، بلکه غذاست که برای همه انسان‌ها و زمان‌ها مفید است و به سمت حقیقت رهنمون می‌کند.

وی در پایان سخنانش، تأکید کرد: امیدوارم این گفت‌وگوها در این مسیر راه‌های خوبی را پیش روی ما بگذارد و یافته‌های این نشست به صلح جهانی و دوستی بین ملت‌ها کمک کند.

بنابر اعلام این خبر، سابقه گفت‌وگوهای دینی بین جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به اولین گفت‌وگوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در سال ۱۳۷۳ باز می‌گردد که اولین نشست در تهران برگزار و تاکنون ۱۰ دور از گفت‌وگوها به صورت دو سالانه یک نوبت در رُم و یک نوبت در تهران برگزار شده است.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.