خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بیانیه پایانی یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان

یازدهمین دور ‌دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان (۲۱ آبان‌ماه) با انتشار بیانیه، به پایان رسید.

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان، یازدهمین دور گفت‌وگوهای دینی را روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه به ریاست مشترک ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو، رییس شورای پاپی برای گفت‌وگوی ادیان واتیکان و در شهر تهران برگزار کردند.

هیأت شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان متشکل از مونسینیور خالد عکاشه، اسقف اعظم لئو بوکاردی، مونسینیور سرکیس داویدیان، مونسینیور پاتریک والدرینی، گادا شبیر، پدر روحانی دیئگو ساریئو کوکارلا، پدر روحانی لارنت باسنس، دیوید اویلین مارشال، خواهر روحانی نورا ایشوئی و خواهر روحانی راشل یوکهانه بود.

آیت‌الله محمدعلی تسخیری، آیت‌الله رضا رمضانی، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، آیت‌الله احمد بهشتی، محمود حکمت‌نیا، حجج اسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، محمدمهدی تسخیری، محمدحسین مظفری، خانم هایده رمضان‌رستم‌آبادی و علی‌اصغر عامری هیأت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را تشکیل دادند.

در جلسه افتتاحیه علاوه بر سخنرانی افتتاحیه توسط ابراهیمی‌ترکمان و کاردینال میگل آنجل آیوسو گیسو، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست سخنانی را ارائه داد.

شرکت‌کنندگان موضوع «مسلمانان و مسیحیان: با یکدیگر در خدمت انسانیت» از دو دیدگاه مسیحیت کاتولیک و اسلام شیعی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و مقالاتی در چهار سر فصل «حقوق و تکالیف فرد»، «خانواده و آموزش جوانان»، «خدمت به جامعه از دیدگاه مسلمانان و مسیحیان» و «خدمت به جامعه بین‌المللی از دیدگاه مسلمانان و مسیحیان» ارائه شد.

در پایان این دور از گفت‌وگوها، شرکت‌کنندگان در مورد موضوعات ذیل توافق کردند:

۱- خدمت به دیگران خصوصا افراد بیمار فقیر و نیازمند از اهمیت زیادی برای مسلمانان و مسیحیان برخوردار است. علاوه بر این خدمت به دیگران خود شاهدی بر عشق جهان شمول خود برای همه افراد بشر است، زیرا او خالق همه کس و همه چیز است و با همان محبت به تمام مخلوقات اهمیت می‌دهد.

۲- خدمت به انسانیت نیازمند رفتار غیر تبعیض امیز به همه انسان‌ها در سراسر جهان است.  بایستی با همه افراد، همه جوامع و همه ملت‌ها با حس انسانی رفتار شود از جمله در مواقع جنگ و زمانی که آنها تحت تحریم‌های بین‌المللی هستند.

۳- از مسلمانان و مسیحیان و همه افراد دارای حسن نیت که منادی دین خاصی نیستند، خواسته می‌شود تا در همه زمان‌ها و مکان‌ها حقوق اساسی بشر را ارتقاء بخشند. آزادی وجدان و دین شالوده و ساختار حقوق بشر بوده و بنابراین می‌بایست استمرار یافته و ارتقاء یابد.

۴- تکالیف از حقوق جدایی ناپذیر است، بنابراین هر شخص و گروهی در عین دفاع از حقوقشان می‌بایست تمام تلاش خود را جهت انجام تکالیف در قبال خانواده‌ها و جوامع به کار گیرند.

۵- شکل‌گیری جوانان به عنوان افراد با ایمان مخلص و شهروندان مسئول برای هم دولت‌ها و هم ادیان از اهمیت اساسی برخوردار است. مسئولیت اصلی این شکل‌گیری برعهده خانواده‌ها است، بنابراین آنها این حق را دارند تا برای انجام این مسئولیت از سوی کل جامعه مورد حمایت قرار گیرند.

۶- خدمت خاص و فوری به بشریت در حال حاضر با در نظر گرفتن بخصوص تغییر اقلیم و بحران زیست محیطی. این تلاش نیازمند همکاری تمام افراد ایمانی و اشخاص دارای حسن نیت است.

شرکت‌کنندگان تصمیم گرفتند دور بعدی گفت‌وگوها را سال ۲۰۲۱ در شهر رُم برگزار کنند که جزئیات آن در جلسه تمهید مقدمات در سال ۲۰۲۰ در رُم مشخص خواهد شد.

پایان مطلب/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.