خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راه‌اندازی بخش مراقبت معنوی در تمامی زندان‌های آلمان

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ مسئولان وزارت دادگستری دولت فدرال آلمان تصمیم گرفته‌اند برای مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان، بخشی را در تمام زندان‌های آلمان تأسیس کنند. این در حالی است که به‌ نظر نمی‌رسد فراهم‌کردن شرایط برای مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان کار آسانی باشد.

تعداد زندانیان مسلمان در آلمان رو به افزایش است و مسئولان زندان‌های آلمان نگرانند که بنیادگرایان بر سایر زندانیان تأثیر بگذارند. از این رو وزارت دادگستری تصمیم گرفته است که در زندان‌های سراسر کشور، بخشی را برای مراقبت معنوی زندانیان تأسیس کند.

آن‌طور که در سایت وزارت دادگستری آمده است، مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان باید به زبان آلمانی صورت گیرد و از این رو،‌ تنها روحانیون مسلمانی که به زبان آلمانی تسلط کافی دارند، می‌توانند برای کار در زندان‌ها درخواست دهند.

همچنین این وزارتخانه‌ برای کمک به روحانیون مسلمان، دفترچه‌ای راهنما در ۱۵ صفحه منتشر کرده‌ است. در این دفترچه راهنما که با عنوان «توصیه‌هایی برای مراقبت از زندانیان مسلمان» به چاپ رسیده، تأکید شده است که روحانیون مسلمان باید به قوانین و هنجارهای جامعه دمکراتیک آلمان متعهد باشند.

در این راستا، روحانیون مسلمان به صورت منظم تحت نظارت پلیس و اداره حفاظت از قانون اساسی در ایالت‌های مختلف قرار خواهند داشت و باید به سؤالات احتمالی مسئولان این مراکز پاسخ دهند. در عین حال، در این دفترچه راهنما تأکید شده است که روحانیون در قبال اعمال زندانیان افراطی و بنیادگرا هیچ مسئولیتی ندارند.

از نگاه مسئولان وزارت‌ دادگستری، مراقبت‌های معنوی به صورت حرفه‌ای، می‌تواند اثر پیشگیرانه‌ای داشته باشد. اما به هیچ‌وجه ابزاری برای پیشگیری از رادیکالیزه‌شدن افراد نیست و نمی‌تواند جایگزین برنامه‌ها و پروژه‌های مربوط به مقابله با افراط‌گرایی شود.

هر چند، مسئولان دادگستری فدرال اعلام کرده‌اند که به زودی این طرح اجرا می‌شود، اما هنوز مشکلات زیادی برای مراقبت معنوی از زندانیان مسلمان در آلمان وجود دارد. یکی از این مشکلات، تنظیم مقررات یکسان برای پیروان ادیان مختلف است. به عنوان مثال، براساس مقررات موجود، روحانیون مسلمان برخلاف کشیشان مسیحی نمی‌توانند رازدار زندانیان باشند. یعنی اگر زندانیان مسلمان در گفت‌وگو با یکی از امامان، مسئله‌ای جنجال‌برانگیز یا مشکوک را مطرح کنند، روحانیون موظفند آن را با مسئولان زندان مطرح کنند و یا در دادگاه‌ علیه زندانیان شهادت دهند.

مسئولان جوامع اسلامی از وزارت دادگستری خواسته‌اند که این مقررات را اصلاح کند. به گفته آنها، رازداری از اصول اولیه مراقبت معنوی است و خلاف آن، باعث می‌شود که زندانیان به روحانیون اعتماد نکنند. از سوی دیگر، براساس مقررات موجود، هر یک از جوامع مذهبی می‌توانند یک امام برای کار در زندان معرفی کنند. این در حالی است که بیشتر سازمان‌های اسلامی هنوز به عنوان جامع مذهبی در آلمان شناخته نشده‌اند.

در کنار این‌ها، امامان برای حضور در زندان‌ها باید در دوره‌های الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان شرکت کنند و مدرک کارشناسی ارشد الهیات اسلامی و یا مدرکی معادل آن به وزارت دادگستری ارائه دهند. این در حالی است که گرفتن مدرک تحصیلی زمان زیادی می‌برد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.