خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شکل‌گیری بهائیت در آمریکا و حمایت ۱۰۰ ساله از آن

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ برنامه «سرچشمه» شب گذشته به بررسی کارنامه بهائیت در دوران پهلوی و فراز و فرودهای این فرقه سیاسی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

بهائیت در ادامه جریان بابیه در زمان قاجار بود که توسط محمدعلی باب به وجود آمد. امیرکبیر در دوران ناصرالدین شاه به شدت با جریان بابیه مقابله و سیدمحمدعلی باب را اعدام می‌کند. بعد از این اتفاق رهبری این جریان به حسینعلی نوری می‌افتد و از این به بعد با عنوان جریان بهائیت شناخته می‌شود. در دوران پهلوی اول و دوم نفوذ بهائیت به شدت در ایران گسترش می‌یابد و چهره‌های مختلف بهائی در مناصب اجرایی پهلوی دارای پست و منصب می‌شوند.

بهائیت از دل بابیت بیرون آمد و مدعی شد که دین است

در این برنامه حمیدرضا اسماعیلی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر و بهائیت به بازخوانی بیش از یکصد سال فعالیت فرقه بهائیت پرداخته است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

اسماعیلی با اشاره به آغاز ماهیت بابیه در زمان قاجار گفت: در زمان محمدشاه قاجار، علی‌محمد باب ادعا بابیت کرد، اما هیچ وقت ادعای پیامبری نکرد. اما به مرور زمان دیگران گفتند: بابیت ادعای پیامبری کرده است! بعدها بهائیت از دل بابیت بیرون آمد و مدعی شد که دین است.

وی با اشاره به انگیزه‌های طرح دین اعلام کردن بهائیت از سوی آن‌ها افزود: این پدیده در بغداد، نجف و کربلا پیدا شد و حسینعلی نوری ادعا کرد که پیامبری در عصر جدید است و به واسطه این ادعا حدود ۱۵۰ سال است که فعالیت می‌کنند.

حمایت یک قرن آمریکا از بهائیت/ آمریکایی‌ها تشکیلات بهائیت را راه انداخته‌اند

این پژوهشگر بهائیت با بیان اینکه این فرقه حدود یکصد سال است که از سوی ایالات متحده حمایت می‌شود، ابراز داشت: سازمان بهائیت که حدود ۱۰۰ سال است، ادعای دین دارد. در ایالات متحده متولد شده و در آنجا نیروهای بهائی آمدند و این فرقه را ساماندهی کردند. در انتهای قرن ۱۹ میلادی (۱۸۹۲) فردی به نام جورج خیرالله سعی می‌کند در آمریکا ارتباط بگیرد و نیروهایی را جذب کند. به همین خاطر به مرور زمان نیروهای آمریکایی وارد تشکیلات می‌شوند.

«بهائیت» پدیده شبه ایرانی است

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تشکیلات بهائیت را راه انداخته‌اند، ادامه داد: با توجه به سخنان مطرح شده، این پدیده؛ دیگر پدیده ایرانی نیست. درست است که بخشی از آن، نیروهای ایرانی هستند. اما واقع امر این است که مدیریت و رهبری ماجرا دست کسانی است که ساختار و ساماندهی را آمریکایی‌ها انجام دادند. بنابراین با پدیده شبه ایرانی مواجه هستیم.

سال ۱۳۴۲ ساختار بهائی‌ها نوسازی می‌شود

اسماعیلی با تأکید بر اینکه رأس تشکیلات بهائیت در ایران نیست، خاطرنشان کرد: هیأت اصلی بهائیت و سازمان‌ اجرایی آن در آمریکا از ابتدای قرن ۲۰ شکل گرفته است. تشکیلات بهائی در دوران پهلوی از سال ۱۳۴۲ نوسازی می‌شود و یک شورای رهبری به نام بیت‌العدل رهبری سازمان را به دست می‌گیرد. تا قبل از آن، رهبری این فرقه به صورت سنتی بوده است. اما از زمانی که عبدالوهاب جانشین پدرش (حسینعلی نوری) می‌شود با داشتن شم سیاسی خوب،‌ با توجه به جایگاه آمریکا در جهان سعی می‌کند با ایالات متحده ارتباط بگیرد.

مهم‌ترین پرونده امنیتی در دوران قاجار

وی با بیان اینکه در زمان حکومت قاجار، جریان بابیت یک جریان توریستی بود، افزود: بابیت ۲ بار برنامه ترور ناصرالدین شاه را اجرا کرد. در واقع مهم‌ترین پرونده امنیتی در دوران قاجار همین جریان بود. اما زمانی که پهلوی شکل می‌گیرد، با توجه به رویکرد غربی پهلوی‌ها، فضای برای رشد بهایی‌ها شکل می‌گیرد و آن‌ها سعی می‌کنند در ساختارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی کشور نفوذ می‌کنند.

بهائی‌ای که لائیک بود!

این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه برخی افراد صاحب منصب در دوران پهلوی در ظاهر بهائی بودن خود را نکار می‌کردند اما در خفا کاملاً به بهائی بودن خود مباهات می‌کردند، اظهار داشت: مثلاً امیرعباس هویدا از کسانی است که به سران تشکیلات نزدیک بوده و چهره شناخته شده بود یا پرویز ثابتی که یکی از عناصر مهم ساواک بوده، وی کاملاً مشخص است که خانواده‌اش کاملاً بهایی است، اما می‌گوید: من لائیک هستم!

منتفع شدن بهائی‌ها از اصلاحات ارضی شاه

وی با بیان اینکه نخبگان خانواده‌های بهائی دین بودن این فرقه را نپذیرفته‌اند، درباره مقدار نفوذ بهائیت در دوران پهلوی ادامه داد: منابع قدرت شامل قدرت سیاسی،‌ قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، قدرت اطلاعات و قدرت فرهنگ و ایدئولوژی است. بهائیت در دوران پهلوی به همه اینها فکر کرده بودند و برنامه داشته است. زمانی که اصلاحات ارضی اتفاق افتاد، زمین از زمین‌داران پیشین گرفته شد و به زمینداران جدید داده شد که بیشتر بهایی بودند. از جمله دشت قزوین، گرگان، دشت مغان یا در حوزه صنعت و کشاورزی، معدن.

حضور ۵۰ تمیسار بهائی در ارتش پهلوی

اسماعیلی با اشاره به اینکه در تحقیقات مشخص شده که بیش از ۵۰ تیمسار ارتش پهلوی بهائی بودند، بیان داشت: تمام اعضای بهائیت مکلف هستند، در شغل‌های مختلف ساماندهی شوند و به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند. تمام این اعضا ارتباط سیستماتیکی با بهائیت دارند و باید در ضیافت یا در جلساتی که از هر عبادتی واجب‌تر شمرده می‌شود، شرکت کنند. آن‌ها دستور دارند نسبت به محیط‌شان و چیزی را که می‌بینند اطلاعات جمع‌آوری کنند.

۳۰ هزار بهائی هم‌زمان با انقلاب از ایران می‌روند/ دهه ۶۰، دهه سخت بهائیت بود

وی گفت: با وقوع انقلاب اسلامی ۳۰ هزار بهایی از ایران می‌روند و عمدتاً به آمریکا مهاجرت می‌کنند. دهه ۶۰، دهه سخت بهائیت بود. در شهریور سال ۶۲، سیدحسین موسوی تبریزی داستان کل تهران اعلام می‌کند که بهائیت حق فعالیت در ایران را ندارند. در دهه ۷۰ نیز که تحولات اجتماعی جامعه ایران را شاهد بودیم. بهایی‌ها نیز تلاش می‌کنند در عرصه بین‌الملل آن ساختاری که قبلاً در سال ۵۷ ضربه خورد را نوسازی کنند.

پیگیری توسعه پایدار از سوی بهائی‌ها!

این پژوهشگر بهائیت با اشاره به طرح‌های این فرقه برای فعالیت در دهه‌های اخیر ابراز داشت: در سال ۷۵ یک طرح ۴ ساله‌ای را می‌نویسند و به اجرا می‌گذارند. در این طرح تلاش شده بود که دوباره فعالیت‌ها گسترش پیدا یابد و نیروهای بیشتری را جذب کنند و به قول خودشان به توسعه پایدار برسند. این طرح تا سال ۷۹ طول کشید و بعد از آن، یک نقشه یکساله و ۴ نقشه ۵ ساله را کشیدند.

بهائی‌ها؛ به اسم محیط زیست به کام جاسوسی هسته‌ای

وی با بیان اینکه روح این طرح‌ها ناظر به احیای سازمان بهائیت و ترمیم نقاظ ضعف بوده است، افزود: این فعالیت‌ها در ۱۵ سال اخیر در ظاهر حقوق بشر، NGOها، محیط زیست و اعتراضات مدنی نمایان شده است. جالب است که این فرقه در شورای حقوق بشر عضو هستند، نفوذ دارند و اساساً یکی از موضوعاتی که به افراد بهایی آموزش داده می‌شود، بحث حقوق بشر است!

راز بقای بهائیت

اسماعیلی با اشاره به ارسال و انتقال اطلاعات و گزارشات بهائی‌های ایران به رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: در پرونده محیط زیست که سال گذشته مطرح شد و تعدادی جاسوس نظامی و هسته‌ای دستگیر شدند، خانم نیلوفر بیانی از خاندان بهائیت هم حضور دارد. وی به واسطه محیط زیست، جاسوسی هسته‌ای و نظامی می‌کرده است. در فتنه سال ۸۸ نیز شاهد دستگیری تعدادی از بهائی‌ها بودیم که از سال ۸۶ روش‌های اعتراض و آشوب‌های مدنی را آموزش دیده بودند.

وی ادامه داد: سازمان بهائیت با بحران مواجه است. این فرقه در طول عمر سیاسی و حیات خود با بحران مواجه بوده است و بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که این فرقه تا امروز باید از بین می‌رفته، اما از بین نرفت! چرا؟ چون اگر حمایت قدرت‌های خارجی نبود، این فرقه تاکنون نبود.

برنامه «سرچشمه» کاری از گروه تلویزیونی بسیج صداوسیما است که موضوعات مختلف تاریخ انقلاب را با حضور شاهدان عینی و کارشناسان آن موضوع بررسی و برای اولین بار فیلم‌های کمتر دیده شده تاریخ انقلاب را منتشر می‌کند. این برنامه هر هفته شنبه شب ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.

پایان پیام/ت

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.