خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شبهه‌های کلیدی درباره مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ نیوزویک، روز گذشته خبری منتشر کرد که پیش از آن، هفت بار دیگر منتشر شده بود: مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش. این سازمان تا این جای تاریخ، بزرگترین بازیگر تروریستی جهان بوده و در مقاطعی، سرزمین های بزرگی از سوریه و عراق را به اشغال خویش در آورده بود. شکست دادن این گروه، چنان ماموریت بزرگ و مهمی بود که بسیاری به دنبال تصاحب افتخار انجام دادنش بودند. به همین دلیل مقاومت کوشید با فتح ابوکمال این پیروزی را به نام خود ثبت کند و در مقابل امریکا هم کوشید با اشغال رقه توسط نیروهای کرد سوری، انجام این ماموریت را به نام خود بزند.

اما شکست داعش هرچه که بود، به معنای کشته شدن خلیفه اش نبود همانطور که کشته شدن خلیفه داعش هم به معنای پایان کار داعش نیست. داعش مسلما تبدیل به یک جریان تشکیلاتی مخفی با اسپانسرهای مالی و ایدئولوژی نسبتا پر حجمی شده که از بین بردنش با رفتن ابوبکر البغدادی، تصوری خام است. به هر حال این بار، واشنگتن رسما اعلام کرد کار ابوبکر البغدادی را تمام کرده. منابع معارض سوری و عراقی ها هم این موضوع را تائید کرده اند. اما مداقه در کم و کیف خبرهای منتشر شده پیرامون عملیات شکار خلیفه داعش، چند نقطه مبهم را باقی می گذارد که حداقل تاکنون شفاف نشده است.

ابهامات در ماجرای قتل ابوبکر البغدادی

امریکایی ها چنین نقل می کنند که عملیات ۵ بعد از ظهر به وقت واشنگتن انجام شده. با توجه به اختلاف ساعت ۶ ساعته سوریه و امریکا، احتمالا عملیات (اگر انجام شده باشد) در ساعت ۱۱ شب به وقت سوریه بوده. ترامپ شخصا جزئیات جالبی از عملیات می دهد. امریکایی ها مدعی هستند که عملیات به صورت زنده برای رئیس جمهور امریکا پخش می شده است. طبق روایت کاخ سفید، پس از دو ساعت درگیری، ابوبکر البغدادی به تونلی در ساختمان محل استقرار رفته و جلیقه انفجاری اش را منفجر کرده است. اما بررسی عمیق تر تصاویر ارسالی از محل استقرار ادعایی و موضوعی دیگر، چند شبهه را در ذهن مخاطب پیرامون واقعیت ماجرا ایجاد می کند.

باقیمانده ها از محل اختفای ابوبکر البغدادی یا جمع شده، یا بقایای یک ویرانه که در تونلی زیر آن انفجار صورت گرفته، نیست. تصاویر رسانه های مختلف از جمله آناتولی از محل ادعایی اختفای سرکرده داعش اولا نشان می دهد که آوارها به کناری جمع شده (که این سوال را بر می انگیزد چرا باید ظرف چند ساعت، آوارها به کناری جمع می شدند؟) و ثانیا گودالی وسط محل ساختمان وجود دارد. اصولا بقایای محل اختفا، شباهتی به آوار ناشی از انفجار یک جلیقه انتحاری زیر یک ساختمان ندارد.

در تصویر محل اختفا، همچنین هیچ اثری از یک تونل بن بست وجود ندارد. تنها یک گودال هست که بیشتر به محل اصابت موشک شباهت دارد تا تونلی که در آن انفجار صورت گرفته باشد.

مارک اسپر مدعی شده نیروهای امریکایی از ابوبکر البغدادی خواستند خود را تسلیم کند ولی او خود را منفجر کرد. پس نباید فاصله نیروهای امریکایی از البغدادی چندان زیاد بوده باشد که این پیشنهاد را به وی داده اند به ویژه که خود ترامپ گفته البغدادی گریه می کرده و فریاد می زده. پس نیروهای امریکایی چندان فاصله ای با وی نداشتند. اکنون اگر این فاصله اندک را در کنار آوارهای باقیمانده بگذاریم که نشان دهنده یک انفجار شدید است (البته نه از زیر ساختمان)، چگونه می توانیم بیانیه کاخ سفید در رابطه با این که هیچ سرباز امریکایی کشته نشده را بپذیریم؟

اما مهم ترین نقطه تردید در این است که هیچ تصویری از جسد ابوبکر البغدادی بیرون نیامده. امریکایی ها مدعی اند از بقایای جسد وی، آزمایش DNA گرفته اند و دیدبان حقوق بشر سوریه هم از انتقال بقایای جسد او به پایگاه عین الاسد عراق خبر داده. سوال اینجاست، پس چرا تصویری از جسد او منتشر نمی شود؟ اصلا چرا ترامپ و فرماندهان که زنده عملیات را می دیدند، ضبط شده آن را به مردم نشان نمی دهند؟ تنها تصویر ادعایی از عملیات، یک انفجار در یک بیابان است که اتفاقا بنظر نمی رسد انفجار زیر سطح زمین باشد بلکه روی آن است. چند تصویر هم از جسد همراهان ابوبکر البغدادی منتشر شده ولی از خود او نه! چرا مردم توانستند برای تماشای جسد قذافی در صف بایستند و یا اعدام صدام و جسدش را ببینند، اما هر وقت امریکایی ها عملیاتی انجام می دهند، خبری از مجرم نیست. اوباما چندین سال قبل مدعی کشته شدن بن لادن شد، حتی امریکایی ها گفتند زنده عملیات را به رئیس جمهورشان نشان دادند، ولی هنوز حتی گوشه ای از فیلم را منتشر نکرده اند. شبیه ساز انیمیشنی عملیات را با تمام جزئیات، ساخته اند و به مردم نشان داده اند، خود فیلم را نه! رئیس جمهور امریکا هم گفت “به رسم مسلمانان، جسد بن لادن را به دریا انداختیم”!. اکنون سرکرده داعش کشته شده، عملیات شکار او زنده برای ترامپ پخش شده ولی مردم حق ندارند نه فیلم را ببینند نه جسد او را!

البغدادی کشته شد یا نشد؟

نیوزویک پس از انتشار خبر کشته شدن البغدادی، فورا جانشین او را هم مشخص کرده. اما هنوز باید به “اعماق” چشم دوخت و دید داعش خبر جدیدی می زند و کشته شدن خلیفه را تائید می کند؟ اگر تائید کرد آن گاه می توان پذیرفت که سرکرده بزرگترین سازمان تروریستی جهان دیگر نفس نمی کشد. البته این شبهات را از بین نمی برد. این که امریکایی ها ادعای یک شکار بزرگ می کنند و حتی چنین وانمود می کنند که زنده، عملیات شکار را پخش می کنند ولی هیچ تصویر واضحی از آن ارائه نمی کنند، مشکوک است. به نظر نگارنده، محتمل ترین سناریو این است که آمریکایی ها از مرگ بن لادن و ابوبکر البغدادی آگاه بودند نه آن که خود آن ها را کشته باشند. آن ها خبر را اعلام می کنند تا یک موفقیت را به نام خود و شخص ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ثبت کنند.

پایان پیام/ت

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.