خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان؛ شاخصه بارز مسلمانان بنگلادش

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ عبیدالرحمن خان، استاد فقه و حدیث مؤسسات عالی اسلامی بنگلادش و معاون مدیرعامل روزنامه «انقلاب» این کشور در گفت‌وگویی عنوان کرد: در دین مبین اسلام، اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان مختلف یک امر انسانی و بسیار مورد تأکید است.

وی افزود: خوشبختانه صدها سال است که مسلمانان بنگلادش در کنار پیروان ادیان و مذاهب مختلف این کشور در صلح و آرامش تمام زندگی می‌کنند.

عبیدالرحمن خان در ادامه تمامی مذاهب اسلامی و آموزه‌های آن را قابل احترام دانست و گفت: تقریب به معنای توافق مسلمانان بر اصل‌های اساسی مشترک دین اسلام از جمله وحدانیت خداوند متعال، پیروی از پیامبر اکرم (ص) و تسمک به قرآن به‌عنوان کتاب آسمانی و…است.

این پژوهشگر و فعال رسانه‌ای بنگلادش در ادامه با اشاره به این که اسلام شریعتی قائل به تنوع است، تأکید کرد: تقریب میان مذاهب به معنای ترک گفتن یک مذهب و گرویدن به مذهب دیگر نیست.

عبیدالرحمن خان در ادامه گفت: نباید تنوع مذاهب اسلامی، زمینه‌ و بهانه‌ای برای تفرقه، دشمنی و کینه‌توزی میان مسلمانان باشد، چرا که تمامی مذاهب اسلام و آموزه‌ها و اعتقادات آن‌ها قابل احترام هستند و کسی نمی‌تواند مذاهب دیگر را مردود و ردشده اعلام کند.

استاد فقه و حدیث مؤسسات عالی اسلامی بنگلادش در ادامه فرقه‌گرایی و عمیق‌کردن اختلافات و تمرکز بر روی موارد اختلافی را از مهم‌ترین ابزارهای دشمنان برای فتنه‌افکنی میان امت اسلام دانست و گفت: برخی از افراد و گروه‌هایی که خود را منتسب به اسلام و مسلمانان می‌کنند، با ترویج افکار و اندیشه‌های افراطی با نام اسلام درصدد ترویج اسلام‌هراسی و ایجاد ترس از مسلمانان در سطح جهان هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که تندروی، افراط‌ گرایی، قتل و تجاوز هرگز در شریعت اسلامی قابل قبول نیست، گفت: اسلام دین رحمت، بخشندگی و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

این پژوهشگر بنگلادشی با تأکید بر این که تکفیر دیگران، مسائلی ساختگی از سوی برخی صاحبان اندیشه‌های پلید و افراط‌گرا است، گفت: امت اسلام، امتی تقریبی و وحدت‌گرا است و در مسئله تقویت انسجام و اتحاد مسلمانان نیاز است که علاوه بر علما، اندیشمندان، صاحب‌نظران و مبلغان، دولت‌های اسلامی نیز وارد عمل شوند و جوامع اسلامی تحت فرماندهی یک کشور مقتدر اسلامی قرار گیرند تا وحدت به نحو احسن محقق شود.

وی گفت: فقدان تعریف درست از مفهوم جهاد سبب شده که جوانان به بهانه انجام این فریضه الهی به امور ناهنجاری دست بزنند و از سوی برخی افراد و گروه‌های خشونت‌طلب برای کشتار افراد بی‌گناه مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

عبیدالرحمن خان در پایان اظهار کرد: این افراد و گروه‌های افراطی، جوانان را هیجانی و احساسی می‌کنند و به آن‌ها القا می‌کنند که جهان اسلام دچار شکست و نابسامانی شده و کودکان و زنان مسلمانان در معرض تبعیض و ظلم قرار دارند و از این طریق جوانان را به بهانه جهاد به کشتن و ریختن خون افراد بی‌گناه وادار می‌کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.