خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب‌های «ساحل نیروانه» و «آیین بودا» در حوزه مطالعات بودایی در کتابسرای ادیان معرفی می‌شود

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ پنجمین جلسه علمی فرهنگی کتابسرای ادیان با معرفی دو کتاب در حوزه مطالعات بودایی برگزار می شود.  در این جلسه کتاب «ساحل نیروانه؛ شرح سوتره دل» (متن بودایی مهایانه بر اساس تفسیرهای هندی و تبتی) و کتاب «آیین بودا» با حضور استاد علیرضا شجاعی معرفی خواهند شد.

کتاب ساحل نیروانه، شرح سوتره دل

سوترۀ دل شکل کوتاه شدۀ سوترۀ دل کمال فراشناخت، یک متن مهم بودایی مهابانه، به ویژه سنت و جره یانه در تبت است که تاریخ نگارش آن را حوالی ۳۵۰ میلادی دانسته اند. از آنجا که این سوتره، چکیده یا لب یا شکل خلاصه شدۀ آثار کمال فراشناخت است، نام سوترۀ دل بر آن نهاده اند.

مجمل شدن این سوتره علاوه بر دشوارفهم کردن آن، با تغییرات بزرگی همراه بوده است که آن را نیازمند تفسیر کرده است. اگرچه سنت مهایانه گسترش تدریجی و سپس مجمل شدن آن را نمی پذیرد ، همه را سخنان بودا می داند که در یک زمان و یک مکان از زبان وی جاری شده است.

از سوترۀ دل دو نسخه، کوتاه و بلند در دست است که نسخۀ دوم آن یک مقدمه و مؤخره دارد؛ اما حتی نسخۀ بلند این سوتره نیر کوتاه ترین متن بودایی به شمار می آید.

دیگران می‌خوانند:

ساختار این سوتره مانند سوتره های دیگر به شکل پرسش و پاسخ است. شرح و تفسیرهای کاملاً متفاوتی که مفسران جهان بودایی از سوترۀ دل کرده اند آن قدر متنوع است که خواننده را در فهم این سوتره سردرگم می کند.

گفتنی است سوره‌ دل یک متن بودایی مهایانه، به‌ ویژه وجره‌یانه است، که نماینده‌ فرهنگ و اندیشه‌ دینی کشورهای چین و ژاپن و کره و تبت است. از آ‌ن‌جا این سوره، چکیده یا لب یا شکل خلاصه شده‌ آثار کمالِ فراشناخت است، نام سوره‌ دل بر آن نهاده‌اند. فهم سوره‌ دل گامی بزرگ در شناخت آموزه‌های عرفانی مهایانه و به ویژه سنت وجره‌یانه در تبت است. این متن به منظور تأمین بخشی از محتوای درس متون بودایی دانشجویان رشته ادیان شرق، به ویژه مطالعات بودایی، نگارش یافته است.

کتاب «آیین بودا» از سری کتب مجموعه ادیان جهان

کتاب «آیین بودا» از سری کتب مجموعه ادیان جهان به پژوهش درباره خاستگاه‌ها، آداب و رسوم و تاریخچه آیین بودا اشاره دارد که نویسنده به سرآغاز آن در هند و گسترش آن در کشورهای آسیای جنوبی و جنوب شرقی به ویژه سریلانکا، آسیای شرقی به ویژه ژاپن و آسیای شمالی می‌پردازد.

این اثر همچنین اطلاعاتی درباره هنر معماری دینی به ویژه معابد و بقعه‌های بودائی ارائه می‌دهد و موضوعات جدیدی مانند انتخاب رهبر دینی و بستگی دین و سیاست، ورود آیین بودا به غرب به ویژه آمریکا و آینده این دین را بررسی می‌کند. نویسنده با بیانی ساده و مصداق و لفظ دقیق در طرحی نو به ریشه‌ها، تاریخ تحول، آموزه‌های اصلی و مهم آداب این دین می‌پردازد و در نهایت سادگی و ایجاز سعی کرده معرفی کاملی از ادیان مختلف داشته باشد.

کتاب آیین بودا در مجموع دارای هشت فصل است که از جمله آنها می‌توان به مقدمه،‌ زندگانی بودا، گسترش آیین بودا، گوناگونی آیین بودا، ادبیات آیین بودا، هنرها و آیین بودا،‌ سال در آیین بودا و آیین بودا در عصر حاضر اشاره کرد.

زمان برگزاری: پنج شنبه ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴

مکان برگزاری: کتابسرای ادیان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.