خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

استراتژی بازاریابی کترینگ 

به گزارش سرویس بازار ادیان نیوز (ردنا)؛ استراتژی بازاریابی کترینگ خدمات مجالس بخش مهمی از صنعت کترینگ را تشکیل می دهد که می تواند در گسترش فضای کسب و کار در این صنعت بسیار موثر باشد. در این مقاله سعی می کنیم تا با معرفی اجمالی کترینگ، به بیان انواع آن و روش های بازاریابی و استراتژی های مربوط به بازاریابی کترینگ بپردازیم.

کترینگ چیست؟

در ابتدای معرفی کترینگ باید گفت کترینگ یا Catering یک کلمه ی انگلیسی است که به معنای تهیه و آماده سازی وعده های غذایی می باشد. در واقع کترینگ برای وعده های غذایی که برای مسافرین یک هواپیما، قطار و … است، به کار می رود. در صنعت کترینگ، مدیریت پذیرایی از میهمانان بسیار مهم می باشد. همانطور که شما اگر در مسافرت های خارجی و داخلی، در پروازها دیده باشید، پذیرایی به صورت منظم و دقیق انجام می شود.

در تعریف دیگر می توان کترینگ را به فرآیند تهیه و عرضه ی انواع غذاها و نوشیدنی ها نسبت داد که در نهایت برای کاربرد ها و اماکن گوناگون سرو می شوند. کترینگ ها امروزه کاربرد های زیادی دارند. از مراسم های عروسی تا غذاهای مسافرتی و … . همانطور که اگر دیده باشید، برخی از غذاها، سالاد ها، ماست، دسر ها و … ممکن است در قالب بسته بندی و ظروف مخصوصی ارائه شوند که همه ی این کارها در کترینگ انجام می شوند.

انواع کترینگ ها

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، آشپزی شرکت ها امروزه به یک صنعت تبدیل شده است و در بخش ها و اماکن مختلفی به کار می رود. از انواع کترینگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کترینگ های هوایی: این نوع کترینگ ها در پرواز ها به کار می روند و معمولا نسبت به سایر انواع کترینگ ها ویژگی های خاص تری دارند. به عنوان مثال می توان در مورد این کترینگ ها گفت که غذاهای به کار رفته در کترینگ های هوایی به صورت کنسروی و سرد قابل عرضه هستند.
  • کترینگ های ریلی: کترینگ های ریلی در قطارها به کار گرفته می شود و شامل تنوع غذایی بیشتری می باشند.
  • کترینگ بیمارستانی: این کترینگ ها غالبا در مراکز درمانی بزرگ به کار می روند که البته با محدودیت های مختلفی مواجه هستند و باید طبق رژِیم و شرایط بیمار سرو شوند.
  • تشریفات مجالس: این کترینگ ها بیشترین استفاده در بین مردم را دارند که شامل ارائه ی خدمات غذایی به مجالس مختلف می باشند. این مجالس می تواند جشن های عروسی، فارغ التحصیلی، مراسم ترحیم و سایر مراسم های مناسباتی باشند.

بازاریابی کترینگ

بازاریابی یا Marketing یکی از مهم ترین عناصر در کسب و کار ها است که اگر به خوبی انجام شود، می تواند وضعیت کسب و کار را به کلی تغییر دهد. بازاریابی عبارت است از اجرای فعالیت هایی که بتواند جریان کالا و خدمات را در کسب و کارها از سوی تولید کننده به سمت مصرف کننده، هدایت نماید.

از آنجایی که صنعت کترینگ رو به گسترش است و نیاز به غذا و تنوع آن در صنایع مختلف و همچنین صنعت کترینگ یکی از پایه های صنعت گردشگری نیز به حساب می آید، می توان به اهمیت بازاریابی کترینگ پی برد.

بازاریابی کترینگ باید به گونه ای باشد تا بتواند در رقابت با سایر فعالان این صنعت، علاوه بر اینکه بتواند تنوع خدماتی و جامع بودن آن را در برگیرد، بتواند ارتباط تنگاتنگی با بازار هدف نیز داشته باشد.

استراتژی بازاریابی کترینگ

در ادامه به بیان استراتژی بازاریابی کترینگ ونک می پردازیم. از عوامل مهم در استراتژی بازاریابی کترینگ می توان گفت:

  • ایجاد یک نام تجاری: در قدم اول شما باید یک نام تجاری برای خود ایجاد کنید. نام تجاری یا برند، نمادی از شرکت و خدمات شما است که اگر این نماد بتواند در زمینه های مختلف، حضور پررنگی داشته باشد، می تواند به عنوان برگ برنده ی استراتژی بازاریابی شما باشد.
  • شبکه های اجتماعی: در استراتژی بازاریابی کترینگ، استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. امروزه با توجه به گسترش کاربرد این شبکه ها، استفاده از این بستر ها که غالبا می تواند رایگان نیز باشد، بسیار موثر است. شما می توانید صنعت کترینگ را که در ایران به خوبی معرفی نشده است را به طیف وسیعی از مخاطبان خود از هر طبقه ای که هستند، معرفی نمایید و به بیان محصولات و خدمات خود بپردازید.
  • یکی از نکات مهم در استراتژی بازاریابی کترینگ، مشخص نمودن رستوران یا مرکز فعالیت شما است. با این کار علاوه بر اینکه شما می توانید اطلاعات تماس خود را به مشتری بیان کنید، این کار سبب افزایش اعتبار و شهرت شما در فضای مجازی نیز خواهد شد.

ویژگی های بازاریابی کترینگ

از جمله ویژگی ها و نکات مهم بازاریابی کترینگ می توان موارد زیر را بیان کرد:

  •  فراگیر بودن: در هنگامی که پلن و استراتژی برای بازاریابی کترینگ ریخته می شود، ایجاد یک طرح فراگیر برای جلوگیری از حذف اطلاعات مهم و توجه به جزئیات هر قسمت ضروری است.
  • سازگار بودن: طرح هایی که برای استراتژی بازاریابی کترینگ ایجاد می کنید، باید با طرح های دیگری که در برنامه ریزی کسب و کار خود دارید، هماهنگ و سازگار باشد.
  • منطقی بودن: یکی دیگر از ویژگی های استراتژِی های بازاریابی، منطقی بودن طرح ها و استراتژی ها است. این مهم بخصوص در بحث های مالی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
  • انعطاف پذیر بودن: انعطاف پذیری چیزی است که می تواند سبب جذابیت و منحصر بفرد شدن استراتژی و کسب و کار شما شود. همچنین در بحث انعطاف پذیری استراتژی ها باید گفت که طرح هایی که به عنوان استراتژی معرفی می شوند، باید برای اصلاح یا ایجاد تغییراتی درون آن، ویژگی انعطاف پذیری را داشته باشند.

به طور کلی می توان اهداف بازاریابی کترینگ را به سه هدف تقسیم بندی نمود:

  1. رشد مثبت و پایدار و حفظ آن
  2. افزایش مشتری های جدید و تبدیل آن به مشتری های پایدار
  3. کاهش هزینه ها
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.