خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چالش آنکارا و سنای آمریکا بر سر موضوع «نسل‌کشی ارامنه» در دوران عثمانی

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از euronews، مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه هفتم آبان (۲۹ اکتبر ) در اقدامی نمادین به قطعنامه‌ای رای داد که طبق آن کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی را به‌عنوان نسل کشی به رسمیت می‌شناسد. این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۵ رای موافق و ۱۱ رای مخالف تصویب شده بود و برای رسمیت یافتن به تصویب سنا نیاز داشت.

ترکیه در واکنش به تصمیم سنا، این اقدام سنا را محکوم کرد و گفت تصویب این قعطنامه به بهبود روابط میان آنکارا و واشنگتن کمک نخواهد کرد.
سناتور باب منندز درباره این تصمیم گفت: «ما قطعنامه نسل‌کشی ارامنه را تصویب کردیم و این اقدام درستی است که سنا در سمت درست تاریخ بایستند. این قطعنامه برای گرامی‌داشت حقیقت نسل‌کشی ارامنه است.»

سناتور الیزابت وارن از کاندیداهای حزب دموکرات با انتشار توئیتی از تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا استقبال کرد.

تصویب این قطعنامه از سوی سنا پس از اینکه سه سناتور جمهوریخواه در چندین نوبت در اثر فشار کاخ سفید مانع تصویب آن شده بودند، صورت گرفت. کاخ سفید معتقد بود تصویب این قطعنامه، مذاکرات واشنگتن و آنکارا را تضعیف می‌کند. آنکارا به شدت با به رسمیت شناختن کشتار بیش از یک میلیون ارمنی در اوایل قرن بیستم، تحت عنوان نسل‌کشی مخالف است و مدعی است در فجایع سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت بوده‌اند.

سناتور تد کروز پس از تصویب این قطعنامه در سنا گفت: این سومین هفته متوالی است که کوشیدیم این قطعنامه تصویب شود و امروز موفق شدیم. «این لحظه، لحظه ظهور حقیقت است که پس از زمانی طولانی فرار رسید.»

تصویب قطعنامه نسل‌کشی ارامنه در سنای آمریکا در شرایطی رخ داد که روابط میان ایالات متحده و ترکیه در ماه‌های اخیر بر سر خرید تسلیحات نظامی از روسیه توسط آنکارا و حمله ترکیه به شمال سوریه دچار تنش‌ شده است.

پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.