خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبر مسیحیان لبنان: مسلمان لبنانی از مسیحی فرانسوی مهم‌تر است

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، الراعی در دیدار «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: شهروندان لبنان اعم از مسیحی و مسلمان برای ما برابرند و جایگاه والا و قابل احترامی دارند و باید به خواسته‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی‌شان توجه شود.
وی با اشاره به اینکه «بهبود وضعیت تمام هموطنان اعم از مسلمان و مسیحی، خواسته ی ما است» اظهار داشت: در لبنان، ما همه‌ی طوایف مسیحیان را به همراه همه‌ی طوایف مسلمانان می‌خواهیم و زیبایی این کشور در چندصدایی و تکثر دینی و فرهنگی آن است.

۱۷ طایفه‌ی مذهبی شامل پنج گروه مسلمانان (سنی، شیعه ۱۲ امامی، دروزی، اسماعیلی و علوی) و ۱۲ گروه مذهبی مسیحیان (مارونی، کاتولیک رومی، سوری، یونانی و ارمنی، ارتدوکس رومی، سوری، یونانی و ارمنی، قبطی، آشوری و پروتستان) در لبنان زندگی می‌کنند.

رهبر مسیحیان لبنان در ادامه گفت: حفاظت از مسیحیان شرق و خاستگاه آنان در منطقه خاورمیانه و تلاش برای ماندنشان در این منطقه و سرزمین اجدادی خویش، تنها با فراهم نمودن زمینه‌های شغلی و کاری برای آنان، میسر است.

رایزن فرهنگی ایران در این دیدار با تبریک ۲۵ دسامبر، سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی به رهبر مسیحیان لبنان، گفت: اصالت مسیحیان مشرق بر کسی پوشیده نیست و تکثر، تنوع و گوناگونی قومیت‌ها، مذاهب و ادیان به جوامع بشری، زیبایی خاصی بخشیده که باید آن را پاس داشت.

عباس خامه یار افزود: ایران می‌کوشد از این اصالت و زیبایی دینی، حفاظت کند و حمایت مقامات تهران از مسیحیان سوریه، عراق و لبنان در برخورد با افراط گرایان و تندروهای مذهبی مانند داعش در این راستا صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: شخصیت‌های برجسته‌ای از میان جامعه مسیحیان مشرق مانند جِبران خلیل جبران، رشید الشلتونی، پولس سلامه، سلیمان کتانی، جورج جرداق،‌ ویکتور الکیک و دیگران در آسمان علم و ادب لبنان درخشیدند که ویکتور الکیک به دلیل آشنایی به دو زبان و ادبیات فارسی و عربی، خدمات ارزنده فرهنگی به جامعه ی ایران و لبنان ارایه کرد.

خامه یار با ارائه گزارشی از وضعیت مسیحیان ایران و همزیستی مسالمت آمیز آنان با مسلمانان گفت: شعار «ایران برای همه ایرانیان» تبیین گر اولویت حقوق شهروندی در ایران است و پیروان حضرت مسیح مانند همه ایرانی‌ها در شادی و غم و در دفاع و سازندگی کشورمان شریک بوده و هستند و آنان حدود ۲۰۰ شهید تقدیم میهن کرده‌اند.

رایزن فرهنگی ایران بر نقش مراکز دینی مسیحی و اسلامی در ایجاد همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز تاکید کرد و اظهار داشت: ایران یکی از امن‌ترین کشورها برای پیروان ادیان است که ۳۰۰ کلیسای فعال و غیر فعال دارد و قدمت برخی از آنها به بیش از هزار سال می‌رسد.

خامه یار خاطر نشان کرد: مسیحیان ایران از مدارس، مراکز فرهنگی، مطبوعات و کرسی نمایندگی در مجلس برخوردارند و می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند و آیین‌های دینی خویش را برگزار کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین با اشاره به وجود دانشگاه مهم ادیان در شهر قم و اجرای طرح‌ها و تحقیقات دینی و فرهنگی درباره مسیحیان ایران گفت: دانشگاه ادیان تاکنون بیش از۵۰ کتاب از تألیفات مسیحیان را به فارسی ترجمه کرده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده است.

خامه یار به یازدهمین دور از گفت وگوهای ادیان که ماه گذشته در تهران با حضور «ایووزو گیسو» رییس شورای پاپی واتیکان برگزار شد، اشاره و تاکید کرد: گفت و گوی دینی و فرهنگی پیروان ادیان مختلف در طول سه دهه ی گذشته در ایران موجب اعتماد و فهم متقابل آنان و نیز گسترش روابط کشورها شده است.

وی آمادگی ایران را برای آغاز گفت وگو با کلیسای مسیحیان مارونی لبنان و برگزاری نشست هایی با حضور رهبر آنان همانند گفت وگوهایی که با ارمنی های این کشور برگزار شده ، اعلام کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان کاردینال «بشاره پطرس الراعی» را برای سفر به ایران و بازدید از کلیساهای کشورمان و گفت وگو با رهبران مذهبی دعوت کرد و «جام قلمزنی» و کتاب «مسیح در شب قدر»که روایت حضور رهبر انقلاب در منازل شهیدان مسیحی و آشوری است، به وی اهدا نمود.
پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.