خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آنومیِ اخلاقی – دینی در جامعه ایران

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، حجت الاسلام دکتر مهراب صادق‌نیا، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی نوشت:

به گمانم این سال‌ها را برای جامعه‌ی ایران باید «روزگار سخت» خواند. قصد ندارم با این مفهوم به دشواری‌های اقتصادیِ اکنون ایران اشاره کنم.

مفهومِ «روزگارِ سخت» را برای اشاره به آنومیِ اخلاقی- دینی در این جامعه برساخته‌ام. وضعیّتی که معناداری زندگی را تهدید کرده و رنج گزافی را پدید آورده است.

از جماعت‌های کم‌تری که محافظه‌کارانه با دشواری تمام تلاش دارند تا باورداشت‌های سنتی و مذهبی خود را نگاه دارند و البته هر روز ناامیدتر از پیش می‌شوند که بگذریم؛ به جماعت‌های انبوهی می‌رسیم که  «دین‌دارانِ بی‌انگیزه‌» هستند.

آن‌ها دین‌دار هستند چون هنوز هم به پیشینه‌ی دینیِ خود تعلّقِ خاطر دارند و مایل نیستند جماعت مرتد لقب بگیرند. بی‌انگیزه‌اند؛ زیرا هر چه تلاش کرده‌اند نتوانسته‌اند وفاداری‌های نوین و جهان‌بینی‌های تازه‌ای را بیابند که با وضعیّت‌های جدید جامعه‌ی ایران سازگار باشد.

آن‌ها نتوانسته‌اند چون گذشته‌ی خود و نیاکان‌شان به دین وفادار بمانند. نتوانستند راهی بیابند که هم شهروند ایرانِ امروز باشند و هم وفادار به ارزش‌های دیروز.

من از پوچ‌گرایان و آنان که خود را در زمره‌ی یاغی‌ها یافته‌اند و قید سنت و فهم سنتی از دین را زده‌اند می‌گذرم؛ این سال‌های ایران برای جماعت‌های محافظه‌کار و دین‌دارانِ بی‌انگیزه  بسیار سخت است.

ناتوانی در پاسخ به پرسش‌های درپیوند با شیوه‌ی زندگی در دنیای جدید غرامت‌های بیشتری را نسبت گذشته بر آن‌ها تحمیل کرده است.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.