خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا ایمان دینی مردم جهان رو به شکوفایی است؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اگر فکر می‌کنید که دین متعلق به گذشته است و ما در عصر خرد به سر می‌بریم، بهتر است نگاهی به آمار و ارقام بیاندازید. ایمان دینی در میان مردم جهان رو به افزایش است و ۸۴% از جمعیت جهان پیرو ادیان هستند. معنای این حرف چیست؟

براساس آمار سال ۲۰۱۵، مسیحیان بزرگ‌ترین گروه مذهبی در جهان هستند و ۲٫۳ میلیارد یا ۳۱٫۲% از جمعیت ۷٫۳ میلیاردی جهان را تشکیل می‌دهند. بعد از آنها به ترتیب مسلمانان (۱٫۸ میلیارد یا ۲۴٫۱%)، هندوها (۱٫۱ میلیارد یا ۱۵٫۱%) و بودایی‌ها (۵۰۰ میلیون یا ۶٫۹%) قرار دارند. گروه بعدی پیروان ادیان عامیانه یا سنتی (۴۰۰ میلیون) هستند. پیروان ادیانی مثل آیین سیک، جین و بهاییت روی‌هم‌رفته ۵۸ میلیون نفر (کمتر از ۱%) از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. ۱۴ میلیون یهودی نیز در جهان زندگی می‌کنند که حدود ۰٫۲% از ساکنان جهان را تشکیل می‌دهند.

اما هنوز در فهرست بالا سومین دسته را ذکر نکرده‌ایم؛ در سال ۲۰۱۵، ۱٫۲ میلیارد یا ۱۶% از جمعیت جهان پیرو هیچ دینی نبودند. البته این بدان معنا نیست که این ۱۶% همگی ملحد هستند؛ بلکه ممکن است بسیاری از آنها اهل اعتقاد به خدا و معنویت باشند.

در حوزۀ دین مسائل جغرافیایی نیز از اهمیت برخوردار است. منطقۀ آسیا-اقیانوسیه پرجمعیت‌ترین و در عین حال مذهبی‌ترین منطقه در دنیاست. این منطقه موطن ۹۹% از هندوها، ۹۹% بودایی‌ها و ۹۰% از پیروان ادیان عامیانه است. ۷۶% از بی‌دین‌ها نیز ساکن منطقۀ آسیا_اقیانوسیه هستند که ۷۰۰ میلیون نفر از آنها چینی هستند.

دین در غرب اروپا و آمریکای شمالی رو به افول و در همه جای دیگر دنیا در حال رشد و شکوفایی است. سرعت رشد دین اسلام از همۀ ادیان دیگر بیشتر است؛ بیش از دو برابر سرعت رشد جمعیت جهان. تا سال ۲۰۶۰ جمعیت جهان ۳۲%، مسیحیان ۳۴% و جمعیت مسلمانان ۷۰% افزایش خواهد داشت و شمار مسلمانان از مسیحیان پیشی خواهد گرفت. اما بی‌دین‌ها تنها ۳% افزایش خواهند داشت.

پایان پیام/م

Religion: why faith is becoming more and more popular

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.