خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسیحیان انجیلی در حمایت از ترامپ اختلاف دارند / ترامپ چوب دروغگویی‌اش را می‌خورد

ردنا (ادیان نیوز)؛ محمد علی خرمی مشکانی/ «ترامپ صلاحیت اخلاقی رهبری ایالت متحده را ندارد.» این جمله‌ای است که سردبیر مجله تأثیرگذار انجیلی مسیحیت امروز در آمریکا منتشر کرده است.

یادداشت «مارک گالی» نشان می‌دهد مسیحیان انجیلی که در دور قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گروه موافقان ترامپ بودند، حالا دچار اختلاف شده‌اند و برای اولین‌بار صدای اعتراض آنان نسبت به رفتارهای غیراخلاقی ترامپ بلند شده است؛ اتفاقی که به اعتقاد «محمد مسجدجامعی» سفیر پیشین ایران در واتیکان «بسیار مهم» است.

سنت کلیسایی‌شان به طور طبیعی ایجاب می‌کند که خیلی در امور سیاسی و شخصیت‌های سیاسی دخالت نکنند. این یک سنت چند قرنه‌ای است که داشته‌اند و ادامه می‌دهند. گروهی که احیاناً بتوانند اعتراض کنند همین گروه‌ّ انجیلی هستند. البته اعتراض آنها هم آن چیزی نیست که در ذهن جامعه ماست.

اما مخالفت چهره های مذهبی مسیحی با ترامپ چقدر در جامعه آمریکا تاثیرگذار است؟ موافقان و مخالفان مذهبی رئیس جمهور مذهبی آمریکا برای موافقت و مخالفاتشان چه دلائلی دارند؟

مسجد جامعی در گفت‌وگو با ردنا (ادیان نیوز) به این پرسش‌ها پاسخ می دهد.

اعتراض مسیحیان انجیلی چقدر می‌تواند بازدارنده رفتارهای غیراخلاقی ترامپ باشد؟

برای اولین بار است که مسیحیان انجیلی اینگونه به ترامپ اعتراض می کنند. این یادداشت هم، حرف یک نفر نیست؛ بلکه حرف یک گروه است. لذا اصل موضوع خیلی مهم و خیلی مؤثر است چرا که نشان دهنده تفاوت عقیده ای است که در بین انجیلی‌ها نسبت به ترامپ به وجود آمده است.

مسیحیان انجیلی برای خود رسالت فرهنگی قائلند. چرا نسبت به رفتارهای غیراخلاقی آقای ترامپ تاکنون واکنشی نداشتند؟

آنها نسبت به دولت ترامپ یک نوع خوشبینی داشتند. به ویژه اینکه تعدادی از اعضای تاثیرگذار دولت او از جمله معاونش و آقای پمپئو، وزیر خارجه‌اش و  سخنگوی کاخ سفید انجیلی هستند.  البته این زنجیره انجیلی اطراف ترامپ به معنای این نیست که او خیلی انجیلی است. او اصلاً به چیزی معتقد نیست. ولی انجیلی‌ها به دلیل حضور افراد انجیلی مورد اعتمادشان در اطراف ترامپ و به دلایل دیگر به او خوشبین بودند. این خوشبینی در حال کم شدن است، بلکه در حال تبدیل شدن به ضد آن است.

مهمترین عللی که باعث شده بعد از ۳ سال مسیحیان نسبت به آقای ترامپ این واکنش را داشته باشند چیست؟

مباحثی که مطرح می‌شود مختص انجیلی‌ها نیست. او  آنقدر آدم غیر قابل اعتماد، نان به نرخ روز و دروغگویی است که واکنش بسیاری را برانگیخته است. کسانی که به دنبال استیضاح ترامپ هستند و کسانی که به نفع استیضاح در خیابان‌ها تظاهرات کرده‌اند انجیلی نیستند. گروه کوچکی از اینها انجیلی هستند. ترامپ چوب دروغگویی‌های خیلی زیادش را می‌خورد. اعتراضات به ترامپ دلیل مذهبی خاصی ندارد، دلیل عمومی دارد.

جامعه آمریکا را جامعه‌ای مذهبی معرفی می‌کنند. در چنین جامعه‌ای رفتارهایی مثل دروغگویی‌ آقای ترامپ، چقدر می‌تواند واکنش رهبران مذهبی را برانگیزد؟

تا حدود ۲۰ سال پیش دین در جامعه آمریکا از همه جوامع توسعه یافته و صنعتی خیلی قوی‌تر بود؛ اما الآن دارد کاهش پیدا می‌کند.

بد بودن دروغ در آمریکا به مذهب ربطی ندارد. این قبح به عرف و فرهنگ آن جامعه مرتبط است. در فرهنگ آمریکا دروغگویی یک جرم است؛ مخصوصاً کسی که در مقام مسئولیت دروغ بگوید، نه اینکه فقط کار بدی باشد.

رهبران مذهبی آمریکا ظرفیت ایجاد و رهبری اعتراض‌ّهای مردمی نسبت به رفتارهای آقای ترامپ را دارند؟

بحث مفصلی است و یک جواب ساده ندارد. رهبران مذهبی، آنهایی که کاتولیک هستند، مطمئناً در این جریان‌ها دخالت مستقیم نمی‌کنند. آنهایی که پروتستان‌های سنتی از نوع اروپایی هستند هم مانند کاتولیک‌ها مداخله مستقیم نمی‌کنند.

چرا؟

سنت کلیسایی‌شان به طور طبیعی ایجاب می‌کند که خیلی در امور سیاسی و شخصیت‌های سیاسی دخالت نکنند. این یک سنت چند قرنه‌ای است که داشته‌اند و ادامه می‌دهند. گروهی که احیاناً بتوانند اعتراض کنند همین گروه‌ّ انجیلی هستند. البته اعتراض آنها هم آن چیزی نیست که در ذهن جامعه ماست.

در نتیجه معترضان کسانی هستند که خواهان اجرای قانون و تحقق قانون اساسی‌ و عدم انحراف از اصول و ضوابط قانون هستند. لذا می‌بینیم انجمن تاریخ دانان آمریکا، یک نامه‌ای شبیه یادداشت مجله مسیحیت امروز را نوشتند و از ترامپ به دلیل تخلف‌های زیادی قانونی‌اش و نادیده گرفتن اصول قانون اساسی انتقاد کردند.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات تصاویری را در کنار رهبران مذهبی منتشر کرد و گفته می‌شود حمایت‌های این گروه در رای آوری او تاثیرگذار بوده است. به نظر شما آیا این حمایت در دوره جدید هم استمرار خواهد داشت؟

این شخصیت‌های مذهبی همین انجیلی‌ها بودند و دیگران نبودند. دیگران هیچ موقع به صورت مستقیم در این صحنه‌ها به حمایت از یک کاندیدا وارد نشدند و کماکان هم نمی‌شوند.

الآن این گروه‌های انجیلی دو شاخه شدند؛ یک شاخه علی رغم اینکه او را از نظر اخلاقی منفی می‌دانند هنوز هوادارش هستند. این گروه می‌گویند خداوند ترامپ را فرستاده برای اینکه انجیلی‌ها را تقویت کند و در این خصوص  مسائلی که در مورد آخر الزمان هست را مطرح می کنند. یعنی علی رغم اینکه آدم خوبی نیست ولی به این اعتبار که آنها را تقویت می‌کند مورد حمایت است.

عده‌ای هم مانند این سردبیر مجله مسیحیت امروز به دلیل تخلف‌های زیاد اخلاقی و مخصوصاً قانونی ترامپ، او را محکوم می‌کنند.

بد بودن دروغ در آمریکا به مذهب ربطی ندارد. این قبح به عرف و فرهنگ آن جامعه مرتبط است. در فرهنگ آمریکا دروغگویی یک جرم است؛ مخصوصاً کسی که در مقام مسئولیت دروغ بگوید، نه اینکه فقط کار بدی باشد.

غلبه با کدام یکی از این دو جریان است؟

خیلی قابل پیش بینی نیست، یعنی قابلیت‌های اجتماعی متناسب با مجموع شرایطی که وجود دارد سبب بالا و پایین شدن قوت و ضعف این دو جریان می‌شود.

این اعتراض‌ها یا حمایت‌ها در انتخاب مجدد آقای ترامپ چقدر تأثیرگذار خواهد بود ؟

از الآن تا سال آینده که انتخابات برگزار می‌شود تحولات زیادی رخ خواهد داد لذا نمی‌شود پیش بینی دقیقی داشت.

پایان گفتگو / م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.