خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست نقد و بررسی فیلم مصائب مسیح در دانشگاه ادیان و مذاهب

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست نقد و اکران فیلم «مصائب مسیح» با حضور امید وفایی پژوهشگر و منتقد سینما روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه ۱۳۹۸ در سالن امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

امید وفایی در این نشست با اشاره به مل گیبسون کارگردان این فیلم گفت: مصائب مسیح فیلمی است که آقای مل گیبسون بر اساس متن مقدس و دوازده ساعت پایانی زندگی مسیح ساخته است. وی بنا به شرایطی در برهه‌ای از تاریخ دچار چالش‌های روحی می‌شود. او سه فیلم عمده ساخته است که هرکدام در دوره خود چالش‌برانگیز شدند.

وی افزود: مصائب ویژگی‌های خاصی دارد، از جمله این‌که با توجه به این‌که مل گیبسون دچار افسردگی می‌شود و تصمیم به خودکشی می‌گیرد. او بر حسب یک اتفاق متوجه متن مقدس می‌شود و یک رابطه خیلی خوب با کتاب مقدس برقرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد دوازده ساعت پایانی زندگی حضرت مسیح را به تصویر بکشد. هیچ تهیه کننده‌ای حاضر نشد برای ساخت این فیلم با وی همکاری کند و وی با هزینه شخصی خود این فیلم را ساخت.

این منتقد و کارشناس سینما گفت: این فیلم چند چالش پیش روی خود دید. اول این بود که متهم به یهودی‌ستیزی شد. در فیلم علناً اشاره می‌کند که قشر خاصی از یهودیان در مرگ مسیح مقصر هستند. مسئله دیگر، خشونت در سینما است. خشونت در سینما به مرزی از واقع‌گرایی رسیده که هم تبعات مثبت دارد و هم منفی. این‌گونه نقد شد که چرا دوربین این حد از خشونت را به تصویر کشیده است.

وفایی در ادامه خاطرنشان کرد: کارگردان متأسفانه یا خوشبختانه موفق می‌شود فیلم ضد اخلاق مسیحیت بسازد. وقتی مخاطب این حد از خشونت را می‌بیند، فیلم مساوی می‌شود با یک نگاه نقدگونه به اخلاق مسیحی که دقیقاً اتفاقی است که در دوران معاصر از زمان نیچه و غیره دارد اتفاق می‌افتد و اخلاق را نفی و طرد می‌کنند و به فضای معطوف به قدرت می‌رسند. فیلم در این وادی دست و پا می‌زند.

گفتنی است در ابتدای این نشست علی جلالی رئیس کانون سینما و تئاتر دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: از اولین برنامه‌های کانون سینما و تئاتر، نشست نقد و اکران فیلم است. این شروع کار ما است و برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت و از نظرات و همکاری دانشجویان استقبال می‌کنیم. از برنامه‌های پیش رو، بررسی سینمای جهان است.

وی افزود: سینما یک رسانه چند وجهی است که در چند دهه اخیر با در اختیار گرفتن تکنولوژی به هنر فوق مدرن تبدیل شده است. زبان تصویر، بخش مهم و ابزار قابل توجه در فیلم است. فیلم یک کتاب مصور است و فریم به  فریم آن، کلمات این کتاب هستند. فیلم‌ها با تفکر ساخته می‌شوند و دانشگاه ادیان و مذاهب فضای خوبی برای شناخت سینما است. در سینمای امروز از سینما به عنوان تبلیغ، ارائه دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی و فلسفی و حتی اقتصادی استفاده می‌شود. این به خاطر تأثیر و قدرت سینما در جوامع است. سینما صنعت فرهنگ‌ساز است و مقام معظم رهبری چند سال پیش در این باره صحبت کردند. اخیراً مقاله‌ای دیدم که طبق آمار، خط فکر هفتاد درصد نوجوانان چه خودآگاه چه ناخودآگاه برگرفته از سینما است.

پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.