خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

لازمه رسیدن به جهانی عاری از هرگونه خشونت ، فعالیت آکادمیک، علمی، پربار و پر محتوا است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگویی بیان کرد: این دانشگاه در سال ۱۳۷۳ با عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب کار خود را آغاز کرد و در اصل، از دل یک پژوهشگاه به دنیا آمد و سپس تبدیل به مرکز آموزش عالی و امروز به دانشگاه تبدیل شده است. بنابراین، دانشگاه ادیان و مذاهب یک دانشگاه پژوهش‌محور است.

وی با اشاره به این‌که هزار دانشجو در مقطع دکتری و دو هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول تحصیل‌اند و از این تعداد؛ ۵۰۰ نفر دانشجوی خارجی از ۲۵ کشور هستند، گفت: بین ۴۰۰ الی ۵۰۰ جلد کتاب و ۹ مجله علمی ـ پژوهشی توسط دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده و اکثر این کتاب‌ها بیش از ده بار تجدید چاپ شده‌اند.

وی با تأکید بر این‌که ارتباطات دانشگاه فعال است و از این رو کنفرانس و جلسات بین‌المللی فراوانی در این دانشگاه برگزار می‌شود، افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب علاوه بر تدریس، فعالیت بین‌المللی دارد. در طول چند سال گذشته حدود ۴۵۲ هیئت از ۵۲ کشور جهان در این دانشگاه حاضر شده‌اند که ۴۵ نفر از آنان سفیران کشورهای مختلف بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برگزاری نشست‌های شیعه‌شناسی، زن در اسلام، ایران‌شناسی، اسلام اعتدالی در مقابل جریان‌های تکفیری و افراطی در این دانشگاه، گفت: تاکنون ۲۶۴ استاد از ۹۹ کشور جهان برای شرکت در دوره‌های شیعه‌شناسی و… به این دانشگاه آمده از نشست‌های علمی و فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب، بهره گرفته‌اند و سپس به کشور خود مراجعت کرده‌اند؛ با این وجود، نکته قابل توجه این است که بابت این امور، هزینه‌ای مالی از دانشگاه ادیان و مذاهب خرج نشده است.

مبارزه با افراط‌گرایی
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی گفت: قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَالْإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون؛ هم آنان که پیروی کنند از آن رسول (ختمی) و پیغمبر امّی که در تورات و انجیلی که در دست آن‌هاست، او را نگاشته می‌یابند که آن‌ها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال، و هر پلید منفور را حرام می‌گرداند، و احکام پررنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد (و دین آسان و موافق فطرت بر خلق می‌آورد). پس آنان که به او گرویدند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاری او کردند و نوری را که به او نازل شد پیروی نمودند آن گروه به حقیقت رستگاران عالمند. سوره اعراف/آیه ۱۵۷» یعنی قرآن آمده تا غل و زنجیر را از پای بشر بیرون کند.

وی با اشاره به اینکه غرب اکنون به این درک رسیده است که مبارزه با خشونت و افراط‌‌گرایی رسالت و وظیفه انبیاست گفت: در بخشی از بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب که ۲۰ سال پیش نگاشته شده، آمده است که این دانشگاه در جهت هم‌بستگی انسانی، تقویت صلح و کاهش آلام بشری گام برمی‌دارد؛ لذا از این جهت، دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه‌دهنده راه انبیاست و جالب آن‌که در زمان تدوین این بیانیه، شاید بسیاری از افراد، مفهوم «کاهش آلام بشری» را درک نمی‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه، لازمه رسیدن به جهانی عاری از هرگونه خشونت را، فعالیت آکادمیک، علمی، پربار و پر محتوا دانست و افزود: سالیان طولانی در دنیا، نفرت خلق شده است و به عبارت دیگر نگاه‌های بد و ناپسند از گذشته تا امروز همیشه وجود داشته است و این نفرت‌پراکنی محدود به ادیان نیز نبوده و در سطح جامعه بشری متأسفانه مکرر به چشم می‌خورد. این‌ قبیل نگاه‌های نادرست و نفرت‌پراکنی نسبت به دانشگاه ادیان و مذاهب نیز وجود دارد.

فعالیت علمی فارغ از ملیت و مکتب
وی با اشاره به حضور فعال دانشجویان عراقی در دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: به عنوان نمونه یکی از برخوردهای نامناسب و بدسلیقگی‌های رسانه‌ای در این زمینه وجود دارد که ممکن است موجب آن شود که هدف والای دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای توسعه دانش مثبت و الهی در میان تمام انسان‌ها فارغ از ملیت، فرهنگ و زبان، نادیده گرفته شود.

نواب بیان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب و مجموعه فرهنگی آن در تلاشی قابل تحسین، برنامه‌هایی را تنظیم کردند که فرهنگ راستین تشیع در میان دانشجویان غیر بومی، نهادینه شود؛ بالطبع مسئله فرهنگ‌سازی زمان‌بر خواهد بود و روشی که دانشگاه ادیان و مذاهب در این رابطه در پیش گرفته است، از این قرار بوده که با گرد آوردن افراد با قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در قالب خانواده‌ای کوچک، بنیان‌های فرهنگی اهل‌‌بیت(ع) را در این خانواده تحکیم نماید.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ایجاد برادری و اتحاد واقعی در میان ملت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت به‌ویژه ملت‌های شریف و دوست‌داشتنی مانند عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، لبنان و… از دیگر اهدافی است که مجموعه دانشگاه ادیان و مذاهب در راستای آن گام بر‌می‌دارد و به گواهی تجربه، تا امروز نیز موفق هم بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در واکنش به برخی سخنان در مورد دانشجویان عراقی این دانشگاه افزود: حال شما می‌توانید با نگاهی نفرت‌پراکن و با چشمی دیگر به تمام این قضایا نگاه کنید و بر پیکر این مجموعه جراحاتی ناروا از تهمت و دروغ وارد کنید ولی گذر زمان ثابت خواهد کرد که حق با چه کسی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر این‌که این دانشگاه منبع و بودجه دولتی ندارد، گفت: یکی دیگر از نسبت‌های ناروایی که برخی برای جلوگیری از اهداف والای دانشگاه ادیان و مذاهب به ما نسبت می‌دهند، استفاده از منابع مالی مختلف دولتی است که این نیز صحت ندارد.

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به دستاویز قرار دادن اموری از این دست از جانب عده‌ای مخالف با وحدت و تعامل انسانی، یادآور شد: رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب در جهت گفت‌وگو، تعامل و وحدت انجام می‌شود و این‌که عده‌ای با نشر اکاذیب و مطالب خلاف اخلاق همراه با شیطنت‌های رسانه‌ای، قصد تخریب این دانشگاه را دارند، بدین معناست که دشمن وحدت و تعامل هستند و از روح گفت‌وگو و تعامل نفرت دارند.

وی افزود: پیام من به مخالفان وحدت، عبارت «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و بندگان خاص خدای رحمان آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند و هرگاه مردم جاهل به آن‌ها خطاب (و عتابی) کنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند. سوره فرقان/ آیه ۶۳» است و در واقع به آنان سلام می‌کنیم.

مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، ارمغان غرب نیست
عضو هیئت امنای جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به این‌که خداوند گفت‌وگوی بین ادیان را ۱۴ قرن پیش آغاز کرد، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلى کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ؛ ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم؛ و بعضی از ما، بعضی دیگر را -غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هرگاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم. سوره آل عمران/آیه ۶۴»

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و گفت‌وگو و تعامل ادیان، ارمغان و روش نوآورانه جوامع غرب نیست؛ تمام این مفاهیم ۱۴ قرن پیش در قرآن کریم مطرح شده است، از همین روی آیات قرآن کریم پشتوانه بیانیه رسالت دانشگاه ادیان و مذاهب است و تمام جملات و کلمات آن از مفاهیم به کار رفته در این کتاب آسمانی است.

دچار خودفراموشی دینی شدیم
وی با بیان این‌که در حوزه علوم انسانی حوزه و دانشگاه تعامل خوبی دارند، افزود: در حوزه علوم انسانی بین دانشگاه‌ و حوزه امروزه دو نگاه متفاوت وجود دارد؛ یک نگاه غرب‌گرایانه و دیگری نگاه ذات‌گرایانه‌(برگشت به خود)؛ چندین سال است که دچار خودفراموشی دینی شده‌ایم و تصور می‌کنیم در همه حوزه‌ها باید از غرب تقلید کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمود: «در علوم پزشکی، مهندسی، تجربی و کشاورزی و… از بایسته‌ها و دانسته‌های غربی بهره‌مند شوید و هیچ اشکالی ندارد اما در حوزه علوم انسانی به خودتان برگشت کنید».

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حوزه در زمینه علوم انسانی فعالیت‌های زیادی داشته اما این نگاه باید در دانشگاه به وجود آید که باید به علم خودی تکیه کنیم و زمانی که این نگاه در دانشگاه آشکار شود، آن‌گاه می‌توان به نتایج بهتری دست یافت.

محکوم کردن هتک صریح حقوق انسانی شیخ محمد زکزاکی
دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش در پی هتک صریح حقوق انسانی شیخ محمد زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، این اقدام را محکوم کرد و افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب از موضع احترام به همه ادیان و مذاهب به‌جد، از دولت نیجریه و از همه خیرخواهان و آزاداندیشان دنیا و به‌ویژه جهان اسلام می‌خواهد که از هر راهی که می‌توانند برای پایان دادن به این ظلم آشکار و هتک صریح حقوق انسانی در حق رهبر شیعیان نیجریه، شیخ محمد زکزاکی اقدام کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.