خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مقایسه «روابط جنسی پیش از ازدواج» در میان پیروان ادیان بزرگ

ردنا (ادیان نیوز)/ «نشریه جامعه شناسی آمریکا» که در ماه اکتبر سال جاری منتشر شد، با استناد به یک گزارش پزشکی، همچنین نشان می دهد که رابطه معکوسی بین تعداد جمعیت مسلمانان در یک کشور و میزان رابطه جنسی قبل از ازدواج در آن کشور وجود دارد.این مطالعات نشان می دهد که نه تنها رابطه جنسی خارج از ازدواج مسلمانان، به نسبت سایر شهروندان و اقلیتها، کمتر بوده است که افزایش نرخ جمعیت مسلمانان در اینگونه کشورها باعث کاهش نسبی آمار مربوط به رابطه جنسی خارج از ازدواج نیز شده است.

این یافته ها نتیجه تجزیه و تحلیل بیش از ۶۲۰ هزار پاسخنامه ایست که از افراد مختلف (بین سنین ۱۵ تا ۵۹ سال) توسط موسسه «بررسیهای سلامت و جمعیت شناسی» در بیش از ۳۱ کشور درحال توسعه جهان بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ جمع آوری شده است. غالب کشورهایی که تحت بررسی قرار گرفته اند دارای اکثریت مسلمان یا مسیحی بوده اند (البته ایالات متحده در این پژوهش قرار نگرفته است).

یافته های پژوهشگران نشان می دهد که به طور کلی رابطه جنسی قبل از ازدواج در بین مسلمانان متاهل ۵۳ درصد کمتر از مسیحیان متاهل می باشد. این رقم همچنین برای هندوها نیز در حدود ۴۰ درصد کمتر از مسیحیان گزارش شده است. در همین حال، و بر اساس داده های نشریه «علم زندگی»، یهودیان و بودائیان شانس بیشتری برای داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج در مقایسه با مسیحیان داشته اند.

این پژوهش همچنین مشخص کرده است در کشورهای که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهند، نرخ بسیار پایین تری از بیماری ایدز در میان مردم وجود دارد. پژوهشگران بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام داده اند اذعان می کنند که یکی از دلایل پایین بودن نرخ این گونه بیماریها درصد پایین رابطه جنسی قبل از ازدواج در این کشورها است.

بر این اساس هر چه جمعیت مسلمانان و هندوها در ۳۱ کشور مورد بررسی بیشتر بوده، میزان رابطه جنسی قبل از ازدواج و میزان رابطه جنسی خارج از نهاد خانواده در دوره ازدواج نیز کمتر بوده است. تحقیقات این تیم پژوهشی نشان می دهد، مذهب نقش مهم تری را در پرهیز از رابطه جنسی نسبت به قوانینی که رفتارهای جنسی را در جامعه کنترل می کنند ایفا می کند. از جمله آموزه های مذهبی که می توان به آن اشاره کرد ایجاد محدودیت های اجتماعی در روابط بین مردان و زنان و همچنین نحوه پوشش  زنان در محافل عمومی می باشد.

پژوهشگران می گویند «همه ادیان بزرگ جهان مخالف روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج هستند، اما همه آنها به طور مساوی در کنترل رفتارهای جنسی پیروانشان موثر نیستند.» «سوزان اسماعیل»، مشاور در امر ازدواج و طلاق و همچنین نویسنده چندین کتاب در مورد ازدواج مسلمانان، می گوید: «علت نرخ پایین رابطه جنسی قبل از ازدواج و در دوره ازدواج در میان مسلمانان را باید در مذهب آنان جستجو کرد.»

سوزان اسماعیل معتقد است: «برای مسلمانان، هر شکلی از زنا (یا هر عملی که به زنا منتهی شود) شرعاً ممنوع است.» وی می افزاید «در اسلام رعایت اخلاق جنسی دائماً از سوی دیگران به فرد یادآوری می شود. این مفاهیم شامل اهمیت دادن به پوشش، رفتار محجبانه و روابط موقرانه است. همچنین مسلمانان تمایل دارند مفاهیم اخلاق جنسی را از همان سنین ابتدای جوانی به فرزندان خود القاء کنند.»

البته بررسیها نشان می دهد کشورهای که اکنون نرخ روابط جنسی قبل از ازدواج در آنها بالاست، به صورت سنتی و در گذشته اینگونه نبوده اند. به عنوان مثال در قانون مدنی انگلستان در سال ۱۷۵۳ میلادی در خصوص رابطه جنسی قبل از ازدواج عنوان شده است که یک زوج بریتانیایی تنها بعد از نامزد شدن یا برگزاری مراسم ازدواج می توانند با هم زندگی مشترکی را آغاز کرده و رابطه جنسی  داشته باشند.

همچنین به موجب قوانین حمایت از نهاد خانواده که  در دوره ویکتوریا (قرن ۱۹) در این کشور به تصویب رسید به  ضرورت نکاح برای ازدواج تاکید شده بود که بر طبق آن عروس باید برای ازدواج باکره باشد. چرا که به عقیده قانونگذاران حرام زادگی منجر به سست شدن پایه های جامعه می شده است. اما این کنترلها به تدریج در قرن بیست کمرنگ شده و اکنون در آغاز قرن بیست و یک اثری از آنها باقی نمانده است.

در ایالات متحده در طول دوران استعمار، رابطه جنسی قبل از ازدواج در مجامع عمومی یک عمل گستاخانه محسوب می شد اما در محافل  خصوصی نسبت به اینگونه روابط سخت گیری کمتری به عمل می آمد. اما علی رغم تمام پیشگیری ها از مقاربت جنسی باز هم خیلی از افراد کودکانی حاصل از رابطه غیر زناشویی داشتند. در این دوران اگر بارداری حاصل از رابطه جنسی قبل از ازدواج اتفاق می افتاد، زوج جوان باید تن به ازدواج می دادند. پرونده های ازدواج و تولد از اواخر دهه ۱۷۰۰ در منطقه «نیوانگلند» امریکا نشان می دهد که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از نوعروسان قبل از ازدواج باردار شده بودند.

همچنین یک مطالعه قدیمی انجام شده در ایالات متحده نشان می دهد که ۶۱ درصد از مردان و ۱۲ درصد از زنان متولد قبل از سال ۱۹۱۰ به داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج اعتراف کرده اند. در سال ۲۰۰۰، تقریبا یک سوم از زوج ها در ایالات متحده آمریکا قبل از ازدواج با هم زندگی مشترک داشته اند که به رابطه جنسی قبل از ازدواج منجر گردیده است. در سال ۲۰۰۵ بر اساس مطالعه ای که توسط «بنیاد خانوادگی کایزر» بر روی نوجوانان ایالات متحده انجام پذیرفت آشکار شد که ۲۹ درصد از نوجوانان (بین ۱۳ تا ۱۹ سال) اعلام کرده اند «برای داشتن رابطه جنسی تحت فشار هستند»، ۳۳ درصد از نوجوانان که کنش های جنسی دارند گفته اند «آنها در روابطی قرار می گیرند که احساس می کنند خیلی سریع منجر به عمل جنسی می شود» و ۲۴ درصد از آنها اعلام کرده اند «هیچ تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند».

همچنین بر اساس آخرین تحقیقات در سال ۲۰۱۱، مشخص شد که تقریبا ۸۵ درصد از جمعیت زیر ۱۹ سال آمریکا رابطه جنسی قبل از ازدواج را تجربه کرده اند. همچنین آمار مشابهی در این خصوص درباره کشورهایی با اکثریت جمعیت مسیحی چون استرالیا، فرانسه، آلمان و فنلاند و نروژ وجود دارد. شایان ذکر است که افزایش فعالیت های جنسی در میان نوجوانان، باعث افزایش خطر حاملگی ناخواسته و بیماری های مقاربتی در میان آنها شده است.

منابع:

۱- Muslims, Hindus more likely to abstain from sex outside of marriage than others

(http://www.deseretnews.com)

۲- http://en.wikipedia.org/wiki/Premarital_sex

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.