خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اهمیت حفظ زبان مادری / خطر بزرگی که زبان ما را تهدید می کند

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یوناتن بت‌ کلیا، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی، دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان و مدیر مسئول «دوهفته‌نامه فرهنگی اجتماعی روش آشوریان» در یادداشتی درباره اهمیت و جایگاه حفظ زبان مادری چنین نوشت:

ترویج و توسعه زبان مادری، لازمه ادامه تاریخ ملت ها است و حفظ آن باعث ماندگاری و بقای ملت می شود. ما آشوریان که به تاریخ هفت هزار ساله مدون خود می بالیم، بیشتر این راز ماندگاری را لمس کرده و می دانیم. ما همواره برای نگه داری و ترویج زبانی که عیسی مسیح نیز به آن تکلم کرد تلاش کرده ایم. صدها آثار مانده از گروه فرهنگی جوانان آشوری نمونه ای از این تلاش های بی بدیل است.

به عقیده ما، کلام آشوری زیباترین کلام جهان است که می بایست در محاوره، مکالمه و مکاتبات مورد استفاده آشوری های جهان قرار گیرد، و به فرزندان خود آموزش داده و سپس به نسل های آتی سپرده شود. اگرچه مشاهده می شود که برخی از جوانان با عدم پرداختن به آموزش زبان مادری و دوری از مکالمه به آن، خود را در فرهنگ و آموزه های سایر اقوام ذوب می کنند ولی نیک واقفیم که این عمل ریشه در آموزه های خانوادگی و اجتماعی آشوریان دارد پس بنابراین لازم است با پرداخت به این امر مهم، جوانان را برای آموزش زبان مادری خود تشویق کنیم.

متاسفانه به غیر از تعداد معدودی از دانش آموزان ما که در مدارس خاص آشوری تحصیل می کنند و آموزش زبان مادری یکی از واحدهای درسی آنان است، آموزش این زبان صرفا به کلاس هایی که برخی کلیساها برای جوانان خود برگزار می کنند محدود شده اند. این خطر بزرگی است که زبان ما را تهدید می کند.

حقیقت را می بایست دقیق تر دریابیم. برخی در تلاش هستند که نام آشور و آشوری برای همیشه از صفحه تاریخ و روزگار محو شود و هدف از انهدام زبان ما، محو فرهنگ غنی و سرشار از تاریخ ما است و هدف ما از توسعه زبان مادری، گسترش این فرهنگ غنی است و بنابراین ما با اعتقاد به این امر که راهمان راهی سالم، متکی بر حقیقت و همواره در جهت اجرای خواست هایمان است کارمان را برای ترویج زبان مادری خویش با قاطعیت و صمیمیت دنبال می کنیم و از مشکلاتی که در راه ما قرار خواهد گرفت، هراسی به دل راه نمی دهیم.

در اولین گام مدتی است که این رسالت را با آموزش روزی یک لغت با ارایه صوت تلفظ صحیح و معنی آن به زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرده ایم و از بخت خوش مورد اقبال و حمایت جمع بسیاری از آشوریان و حتی غیر آشوریان قرار گرفته است به طوری که حتی درخواست برگزاری کلاس های حضوری و غیر حضوری نیز شده است. با حمایت شما عزیزان در آینده ای نزدیک کلاس های مورد درخواست شما برگزار خواهند شد.

آشوری عزیز، ما مصمم به ترویج زبان آشوری هستیم و این حرکت را آغاز کرده ایم شما چطور؟

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.