خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سیامک مره‌صدق: هفته شادی را پشت سر نگذاشتیم

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست تخصصی «حقوق اقلیت های دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ الگوی تحقق عدالت اجتماعی»، صبح امروز (سه شنبه، ۲۴ دی ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این نشست «سیامک مره صدق» با اشاره به حوادث هفته‌ گذشته در کشور، گفت: هفته شادی را پشت سر نگذاشتیم، اگرچه که انعکاس شهادت سردار سلیمانی و نقشی که این شهادت در عمق وحدت ملی ایجاد کرد بسیار قابل توجه بود.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه انسان خارج از مرزها آن هم برای افرادی خارج از دین خود، جان فشانی کند نشانگر روح الهی است که در وجود خود دارد. سردار سلیمانی به شکل سیستماتیک با داعش جنگید و کمک هایی که او به آشوری ها و ارمنی ها کرد بسیار قابل تامل است. داعش ایزدی‌ ها و مسیحی‌ان را تهدید کرده بود و قاسم سلیمانی تنها کسی بود که در جهان با آنها می‌ جنگید، اروپایی‌ ها باید خجالت بکشند که تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع کرد، یک مسلمان بود و من در نشستی در بروکسل این مساله را مطرح کردم که تنها کسی که از مسیحیت شرقی دفاع کرد، سلیمانی بود.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و زعامت مقام معظم رهبری، رویکردها نسبت به اقلیت های مذهبی روز به روز مثبت تر شده است، تصریح کرد: اولین فتوای آیت‌الله خامنه ای در مورد اقلیت ها فتوایی در رابطه با پاک بودن اهل کتاب بود. ما بارها شاهد بودیم که ایشان رویکرد مثبتی به اقلیت ها داشتند و همواره در مشکلات مختلفی که داشتیم با مراجعه به دفتر معظمله جواب مثبت و همراهی و همکاری را دریافت کردیم.

مره صدق با بیان اینکه همراهی دین و سیاست می تواند ریشه حل مشکلات در جهان امروز باشد، افزود: در قانون مشروطه اشکالاتی وجود داشت از جمله اینکه از اقلیت های مذهبی به عنوان «اقلیت های مقیم ایران» نام برده شده بود که این تعبیر هویت و ملیت یک کشور داشتن را به ذهن متبادر نمی کرد و القای شهروند درجه دوم بودن را داشت. حتی در دوره قاجاریه مسایل مربوط به اقلیت های مذهبی را به وزارت خارجه ارجاع می دادند اما بعد از انقلاب اسلامی مساله شهروندی اقلیت ها کاملا مورد توجه واقع شد.

وی ادامه داد: اما گام بزرگی دیگری که اتفاق افتاد قبول احوال شخصیه و مسایل داخلی اقلیت ها در قانو بود، ما تنها کشور اسلامی هستیم که به طور کامل احوال شخصیه اقلیت ها در آن اجرا می شود، لذا اقلیت ها همواره در جامعه شیعه زندگی بهتری نسبت به جوامع اسلامی دیگر داشتند و یک رویکرد آن قطعا تاریخ و رویکرد دیگر به دلیل نگرش خاندان عصمت و طهارت به این مساله است.

مره صدق افزود: هیچ نظامی در دنیا نمی تواند ادعا کند که ۱۰۰ درصد کامل است، خوشبختانه، امروز مشکلاتی که منشا آن در قانون اساس با پیگیری های انجام شده رو به بهبود است. یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه برابر شدن دین اقلیت های مذهبی با مسلمانان با فتوای مقام معظم رهبری بود که در قانون عملی شد. اما مساله دیگر یعنی شهادت دادن در دادگاه ها نیز باید پیگیری و به تدریج حل شود، اما آنچه که مشخص است روال رو به بهبودی را شاهد هستیم، البته هر چه کشور آرامش بیشتری پیدا کند فرصت بیشتری برای حل مسائل داخلی به وجود می آید.

وی گفت: اقلیت‌ های دینی همواره وظایف شهروندی خود را انجام داده اند، به عنوان مثال کلیمیان و ارمنی‌ ها در جریان جنگ تحمیلی شهدای فراوانی داشتند.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.