تعالیم یوگا به بعد آئینی و شریعت هندوئیسم بر می گردد یا به عبارتی بخش عملی هندوئیسم را یوگا می گویند. در حقیقت هندوئیسم یک دین است که راه رسیدن به خدایان خودشان یا عرفان را یوگا می دانند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ برنامه «شعبده شوم» رادیو گفت و گو با موضوع بررسی هندوئیسم و یوگا ، با حضور دکتر محدثه مهریزی پژوهشگر عرفان های نوظهور و دکتر نرجس مهدوی پژوهشگر ادیان انحرافی و مباحث کلامی به روی آنتن رفت.

دکتر محدثه مهریزی در آغاز با بیان اینکه یوگا یک آیین سری و یک مکتب محرمانه است، گفت: در حقیقت به فرد مبتدی همه اصول یوگا آموزش داده نمی شود و در حقیقت قابلیت این موضوع را ندارد و فرد باید خودش به آن مرحله برسد.

وی افزود: یک استاد دین شناسی که رساله ای درباره یوگا نوشته است، می گوید کلیه فنون یوگا متوجه این نکته است که هر آنچه آدمی به آن خو گرفته است را برعکس انجام دهد. در حقیقت واژه گونی کلیه ارزش های انسانی هدف واقعی یوگا است.

وی به ارزش های یوگا اشاره کرد و بیان داشت: نخستین مرحله یوگا، یاما یوگا است یعنی کارهایی که یک یوگی نباید انجام دهد که یکی از این موارد صلح است و این یعنی حتی با کسی که با شما دشمنی دارد و به حقوق و حریم تان تجاوز می کند نیز باید در صلح باشید.

پژوهشگر عرفان های نوظهور گفت: با بررسی مبانی و آموزش های یوگا به صورت مجموعه پیوسته، بسیاری از حقایقی که در پشت یوگا وجود دارد، مشخص می شود.

برخی افراد به دلیل اضطراب های زندگی و نیازهای گوناگون حقیقی و کاذب شتاب زده به دنبال آرامش هستند و به همین جهت به یوگا روی می آورند.

وی ریشه های یوگا را در متون مقدس هندوئیسم دانست و عنوان داشت: تعالیم یوگا به بعد آئینی و شریعت هندوئیسم بر می گردد یا به عبارتی بخش عملی هندوئیسم را یوگا می گویند. در حقیقت هندوئیسم یک دین است که راه رسیدن به خدایان خودشان یا عرفان را یوگا می دانند.

مهریزی ترک دزدی را یکی از مفاهیم یوگا عنوان کرد و در کالبد شکافی آن گفت: این یک پیام ارزشمند و اخلاقی است در حالی که در تفاسیری که درباره یوگا سوترا نوشته شده است که دزدی نکردن برای رسیدن به گوهرهای جهان است که این یک مفهوم انتزاعی و غیرواقعی است.

مفهوم دیگری که در یوگا به آن سفارش شده، پرهیز کردن از هدیه گرفتن است در حالی که این یک نوع خودستیزی محسوب می شود و در اسلام یک تعادل برای همه اینها ایجاد شده است.

در ادامه دکتر نرجس مهدوی با اشاره به جنبه ورزشی یوگا، گفت: همه تمرینات بدنی که در یوگا انجام می شود، مبتنی بر یکسری مبانی است که سرچشمه آنها باید شناخته شود. یوگا مبتنی بر دستگاه فلسفی سامکهیه است که یکی از مکاتب فلسفی بسیار کهن هندو است.

وی درباره ارتباط یوگا با بودیسم اظهار داشت: تا حدی برخی از ریشه های یوگا به مبانی بودیسم بر می گردد اما بودیسم کاملا جدا از هندوئیسم است هر چند همانطور که اشاره شد، اشتراکاتی نیز دارند زیرا آئین های شرک آلود هستند.

این پژوهشگر ادیان انحرافی و مباحث کلامی بیان کرد: زیر مکتب فلسفی اصلی که یوگا بر آن مبتنی است، آئین هندو است. نظام فلسفی سانکهیه یک نظام فلسفی غیر خداگرا است و آفرینش را ازلی می داند و معتقد است تا هستی وجود داشته است، ماده و کلیه پدیده های آن نیز وجود داشته است.

منظور از وحدت و آگاهی برتر را کنار گذاشتن شعور و آگاهی دانست و عنوان داشت: در حقیقت فرد باید بر اساس شعور و آگاهی برتر بداند.

وی با اشاره به اینکه جنبه های ورزشی یوگا در کشورمان مد نظر است، گفت: یوگا دو بخش دارد؛ بخش نخست مربوط به ذهن و تمرکز می شود که تلاش می کنند ذهن را با تمرینات کنترل کنند تا بتوانند تمرکز کنند.

پژوهشگر فرق و ادیان و مباحث کلامی بخش دوم یوگا را مربوط به جنبه بیرونی و جسمانی یوگا معرفی کرد و اظهار داشت: حرکت های بدنی یکی از مراحل یوگا است که تحت عنوان آسانا مطرح می شود. برخی این حرکت ها را ورزش نامگذاری می کنند در حالی که این کاملا اشتباه است.

در چند سال اخیر باشگاه هایی زده شده است که یوگا را برای لاغری و تناسب اندام و حتی زیبایی و جوانی مناسب می دانند. این موضوع در میان خانم ها نیز متاسفانه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

وی درباره مبانی الهی که مکتب سامکهیه بر آن استوار است، اظهار داشت: این مکتب و یوگا مانند مکاتب فلسفی هند، در جستجوی رهایی از رنج هستند و این یکی از ریشه هایی است که بودیسم از آن نشات می گیرد و در عرفان های نوظهور نیز این موضوع دیده می شود. در این مکتب، اصل و اساس جهان ماده اولیه لحاظ شده است که از سه عنصر بنیادین، لذت، رنج و بی تفاوتی تشکیل شده است.
پایان پیام / ص

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175124&n=149077