خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جدیدترین نظرسنجی دربارۀ حضور زنان و مردان متأهل به‌عنوان کشیش در کلیسا

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) مرکز تحقیقات پیو نوشت: بحث ازدواج در جامعه کشیش‌ها همیشه از مباحثِ پرحاشیه بوده است. به‌تازگی اسقف‌های کاتولیک در قالب پیشنهاد این بحث را دوباره پیش کشیده‌اند که آیا در منطقه آمازون مردان متأهل می‌توانند کشیش شوند و آیا زنان می‌توانند به عنوان شماس در کلیسا خدمت کنند؟

این پیشنهادها که در ماه اکتبر به دنبال سنتِ اسقفان منطقه پان آمازون، در واتیکان اعلام شد، واکنشی به کمبود ِ شدید روحانیون بود؛ چراکه مسیحیان منطقه، به طور فزاینده‌‎ای به سمت پروتستان‌های انجیلی، متمایل می‌شدند.

مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۴ درباره‌ی تأهل کشیش‌ از کاتولیک‌ها نظرسنجی کرد؛ تمرکز این نظرسنجی روی این موضوع بود که کسانی که از قبل کشیش بوده‌اند آیا باید اجازه ازدواج داشته باشند یا خیر.

نتیجه‌ی این نظرسنجی نشان داد پشتیبانی و حمایت از این موضوع در این منطقه متفاوت است. (با اینکه داده‌های این نظرسنجی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده است اما بعید به نظر می‌رسد که حمایت عمومی از این موضوع کاهش یافته باشد).

در برزیل _که بزرگترین جمعیت کاتولیک جهان را دارد_ ۵۶ درصد کاتولیک‌ها موافق بودند که کشیش‌ها اجازه‌ی ازدواج داشته باشند. در سایر کشورهای این منطقه، آمار به گونه‌ای دیگر بود؛ مثلا در ونزوئلا ۵۳ درصد، در کلمبیا ۴۸ درصد، در اکوادور ۲۹ درصد و در پرو ۲۸ درصد کاتولیک‌ها موافق ِ ازدواجِ کشیشان بوده‌اند.

در بین ۱۹ کشور آمریکای لاتین و سرزمین‌های بررسی‌شده، ۱۰ مورد وجود دارد که تقریباً نیمی یا بیش از نیمی از کاتولیک‌ها می‌گویند کشیشان باید اجازه ازدواج داشته باشند. ازجمله اروگوئه ۶۶ درصد؛ شیلی ۶۵درصد؛ آرژانتین ۵۸درصد و پاناما ۵۰درصد.

در این نظرسنجی درباره حضور زنان در کلیسا هم سؤال شده بود که باز هم بیشترین حمایت از سوی برزیلی‌ها بود. تقریبا ۷۸ درصد برزیلی‌ها موافق حضور زنان در کلیسا به عنوانِ کشیش بودند. پس از برزیل، بیشترین حمایت برای حضور زنان در کلیسا به عنوان کشیش، از سوی کاتولیک‌های بولیوی با ۵۱درصد، کلمبیا با ۴۳درصد، پرو و ونزوئلا هر دو با ۴۲ درصد و اکوادور با ۳۴درصد بود.

باید در نظر داشت که این نگاه، با مسئله‌ی آموزش و سطح سواد کاملا در ارتباط است و افرادی که حداقل از آموزش متوسطه برخوردارند نگاه حمایتی بیشتری دارند. برای مثال در بولیوی، ۵۹ درصد کاتولیک‌هایی که دارای تحصیلات متوسطه یا بیشتر هستند، طرفدار کشیشان زن بوده‌اند در حالی که کاتولیک‌های کم‌سوادتر، کمتر از این موضوع حمایت کرده‌اند.

مسئله‌ی جنسیت هم در این نظرسنجی (تأیید کشیشان زن) درخور توجه است؛ به طور کلی، مردان، بیشتر از زنان، از حضور زن در کلیسا به عنوان کشیش، حمایت کرده‌اند. برای مثال، در کشور ونزوئلا، ۴۸ درصدِ مردان کاتولیک با کشیشِ زن موافق بوده‌اند؛ این درحالی است که فقط ۳۷درصد ِ زنانِ کاتولیک با حضورِ زن به عنوان کشیش موافقت کرده‌اند.

این نظرسنجی با همین کیفیت در ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ انجام شد؛ در موضوع ازدواجِ کشیشان، ۶۲ درصد و در موضوع حضور زنانِ کشیش، ۵۹ درصدِ نظرات، مثبت بود.

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که این نظرسنجی در اروپای مرکزی و شرقی صورت گرفت، نتایج کمی متفاوت بود. ۶۳ درصد از کاتولیک‌های این ناحیه از جهان، موافق ازدواجِ کشیشان بودند اما درباره حضورِ زنانِ کشیش، فقط ۴۱ درصد، موافقت خود را اعلام کردند.

پابان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.