خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران: برای کریسمس ۲۰۲۰ سنگ‌تمام گذاشتید

به گزارش ردنا (ادیان ینوز)، روز گذشته شهردار اصفهان به همراه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران در کلیسای وانک دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

شهردار اصفهان گفت: ارامنه سابقه طولانی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشتند. قدرت‌اله نوروزی افزود: ارامنه با جمعیت ۱۱ میلیونی در دنیا بسیار تاثیرگذار هستند و در مقایسه با جمعیت چندمیلیاردی دنیا، اثرات شگرفی که ارامنه داشتند بی‌بدیل است.

او با بیان اینکه ارامنه در کشور ایران و در بخش‌های بسیاری از موزه‌های هنری دنیا نقش تاثیرگذاری دارند، خاطر نشان کرد: تاریخ نشان می‌دهد که بسیاری از هنرمندان به ویژه در ایران، از بین ارامنه هستند. ارامنه در بخش‌های ورزشی به ویژه فوتبال و شطرنج برای ایران افتخار آفریدند و این موضوع جای تشکر و شادی دارد.شهردار اصفهان تصریح کرد: اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، ارمنستان جزو خاک ایران بود و سپس با قرارداد ترکمانچای از ایران جدا شد و مردم این کشور از نخستین ملت‌هایی بودند که به دین مسیح گرویدند و این موضوع مایه افتخار است.

نوروزی افزود: ارامنه در همه دنیا در بسیاری از  موضوعات پیشرو و اثربخش بوده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که شما انسان‌های شایسته و والامقامی هستید. او اذعان داشت: ما افتخار می‌کنیم که بخش زیادی از جمعیت ارامنه در شهر اصفهان زندگی می‌کنند، هر چند که جمعیت زیادی هم در تهران و تبریز دارند، اما مردمی که در این بخش از اصفهان هستند، باز در بین دیگران درخشیدند و ما از این جهت خوشحالیم و تلاش می‌کنیم همانگونه که با دیگر شهروندان برخورد می‌کنیم، بتوانیم در خدمت‌رسانی به شما هم اینگونه باشیم.

شهردار اصفهان گفت: تلاش می‌کنیم که شما در یک آسایش و آرامش کامل و بدون هیچ دغدغه‌ای در این شهر زندگی کنید و همانگونه که ما از شما خاطره خوبی داریم، اصفهان هم برای شما شهری پرخاطره باشد، نه برای شما بلکه برای همه ارامنه‌ای که در ایران زندگی می‌کنند.

نوروزی با اشاره به رونق گردشگری در اصفهان گفت: محله جلفا به دلیل وجود کلیسا و بافت شهری برای گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار است. مردمان این محله بسیار خوب هستند و ما وظیفه خود می‌دانیم که هرسال به این مکان بیاییم و سال نوی میلادی را به شما تبریک بگوییم.

او تاکید کرد: اعلام کنیم که بر اساس شعارمان در شهر و شهرداری به دنبال برابری واقعی یعنی عدالت هستیم و در این نگاه عدالت‌خواهانه، شما برای ما بسیار ارزشمند هستید و ما خودمان را مکلف می‌دانیم که به شما به عنوان شهروندان این شهر خدمت کنیم، همانگونه که به همه شهروندان خدمت می‌کنیم و در قبال آنها وظیفه داریم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: امیدوارم که خداوند به شما توفیق بدهد تا از ظرفیت بالایی که دارید،  بتوانید در زمینه خدمت‌رسانی به همه شهروندان استفاده کنیـــــد. ما نیز از نظــــــرات، پیشنهادها، طرح‌ها و برنامه‌های شما استقبال می‌کنیم و به عنوان هم‌فکران و همراهان این پیشنهادها را مدنظر قرار می‌دهیم و آنها را به کار می‌گیریم. نوروزی ادامه داد: امیدوار هستیم که با کمک یکدیگر بتوانیم شهر اصفهان را بیش از آنچه هست، توسعه ببخشیم و شهری زیست پذیر وگردشگرپذیر  برای همه جهانیان ایجاد کنیم.

محله جلفا یکی از محله‌هایی است که زیباسازی خوبی دارد

در ادامه این دیدار، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جلفا جزو ۲۰۰ محله‌ای است که در آن نیازسنجی‌های محلی اصفهان انجام شده است. علیرضا نصر اصفهانی تصریح کرد: محله جلفا یکی از محله‌هایی است که از لحاظ زیباسازی، سنگفرش و فضای سبز اقدامات بسیار خوبی در آن انجام شده است و به اعتقاد من، خدماتی که در این محله انجام شده از سایر محله‌ها بیشتر بوده است و این موضوع یعنی نگاهی متعالی به انسان‌هایی که در این شهر زندگی می‌کنند و ما نگاه شهروندی به آنها داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: قدمت حضور ارامنه در اصفهان به ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد. در این دوران اصفهانی‌ها با ارامنه ارتباط صمیمانه‌ای داشتند و زندگی مسالمت‌آمیزی را در کنار یکدیگر تجربه کردند. نصر اصفهانی اضافه کرد: ما به این موضوع می‌بالیم که دین اسلام این‌قدر ظرفیت دارد که براساس هر فرهنگ، تمدن و ویژگی‌های روحی که مردم دارند می‌توانند بدون هیچگونه مشکلی با نهایت احترام در کنار هم زندگی کنند و شرایط بسیار خوبی هم داشته باشند. او با اشاره به سفری که به ارمنستان کرده است، گفت: در ارمنستان بسیار به من احترام گذاشتند و هنگامی که از آنها تشکر کردم آنها در جواب گفتند اصفهانی‌ها به هم‌کیشان ما در شهرشان آن‌قدر احترام می‌گذارند که ما هر کاری در اینجا برای شما انجام دهیم، باز هم کم است و به چشم نمی‌آید. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تقویت برنامه‌ها و طرح‌های گردشگری در اصفهان افزود: یکی از برنامه‌های ۲۰۲۰ می‌تواند در محله جلفا متمرکز شود.

دیدار برادران خود در خانه خود

در ادامه این دیدار،  اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران ضمن تشکر و قدردانی از شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای ما این موضوع اهمیت دارد که برادران خود را در خانه خودمان پذیرایی می‌کنیم و اهمیت دیدار برای ما صدچندان می‌شود. «سیپان کاشچیان» افزود: پذیرایی از افرادی که در اینجا حضور دارند به‌خصوص شهردار و شورای اسلامی شهر اصفهان، نشان از برادری، دوستی و محبت و همکاری با یکدیگر است.

او افزود: برای ما مایه خوشبختی است که شما با تمام گرفتاری‌ها و خدمات مختلفی که دارید، زمانی را برای دیدارها اختصاص می‌دهید و این موضوع برای ما ارزشمند است.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران تصریح کرد: من در دیداری که با شهرداری و شورای اسلامی شاهین‌شهر داشتم بسیار خرسند شدم از اینکه این مجموعه دو کوچه را به نام شهدای ارامنه نام‌گذاری کرده‌ است و شورای خلیفه‌گری به صورت ویژه از آنها قدردانی می‌کند.

سیپان کاشچیان خاطرنشان کرد: چند روز گذشته از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که یکی از مراکز ورزشی به نام خانم ملکیان نام‌گذاری شده است و این موضوع در من مسرتی ایجاد کرد و باعث شد حس قدردانی من نسبت به مدیریت شهری اصفهان صد چندان شود.

او ادامه داد: شهردار اصفهان، برادر ارشد من، در بیانات خود گفتند که چگونه ارامنه در توسعه و ایجاد بافت شهری اصفهان نقش داشتند. ارامنه در زمینه‌های مختلف سعی کردند برای پیشرفت شهر اصفهان و ایران بیشتر تلاش کنند.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران اذعان داشت: هموطنان ما در ایران به جامعه ارامنه اجازه دادند که نقش خودشان را در ساختار کشور ایران ایفا کنند و بعد از انقلاب اسلامی هم حقیقتا تلاش‌هایی که ارامنه برای پیشرفت کشور داشتند، ناشی از نگرش والایی بود که نظام مقدس جمهوری اسلامی به جامعه ارامنه داشت.

سیپان کاشچیان اضافه کرد: دیدگاه والای رهبرکشور به جامعه ارامنه باعث شد تا آنها بتوانند توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف شکوفا کنند. همانطور که شهردار گفتند، ارامنه با جمعیت کم، نقش بسزایی در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه داشتند و در این زمینه نمی‌توان تاثیر متقابل جامعه ایران را در پیشرفت ارامنه نادیده گرفت. آنها درصدد هستند تا بر دانش خود بیفزایند و بیاموزند در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند، موثر باشند.

او ابراز داشت: هنگامی که کشورهای همسایه درصددند جشن‌های ملی را برگزار کنند،  شاید جشن‌هایشان با نام صدسالگی باشد، اما زمانی که ملت ایران و ارمنستان می‌خواهند جشن بگیرند درباره جشن‌های هزاران ساله صحبت می‌کنند نه جشن‌های صدساله.

ما کشور ایران را مانند خانه پدری خودمان می دانیم اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران تصریح کرد: ما کشور ایران را مانند خانه پدری خودمان می دانیم و همچون فرزند در آن زندگی می‌کنیم. گرچه بیگانگان سعی می‌کنند بر روابط ملت‌ها تاثیر بگذارند و آنها را مخدوش کنند، اما رفتار مناسب، صمیمانه و ارزشمندی که در کشور مقتدر ایران وجود دارد، می‌تواند این اعمال را منهدم کند.

سیپان کاشچیان افزود: ارامنه در کشورهای دیگر جهان، خودشان را در حد شهروند می‌دانند، اما زمانی که من با ارامنه ایران و به خصوص ارامنه اصفهان صحبت می‌کنم موضوع فقط شهروندیِ صرف نیست و از این فراتر رفته است. تمام ارامنه جامعه ایران خودشان را فرزندان این کشور دانسته و خود را از این آب و خاک جدا نمی‌دانند.

او گفت: من با رئیس اداره ارشاد و استاندار اصفهان ملاقات کردم و مسئله‌ای را مطرح کردم که امروز می‌خواهم در حضور شما بازگو کنم. امسال مراسم عید کریسمس بسیار موفقیت‌آمیز و شایسته برگزار شد و این موضوع به دلیل سه اتفاق خوب است: ۱، مجوزهایی که از استانداری دریافت کردیم؛ ۲،  همکاری شهرداری اصفهان و شهرداری منطقه و ۳،  امنیتی که نیروی انتظامی برای برگزاری مراسم عید برقرار کرد. بسیار بعید است که در کشورهای دیگر هم بتوانیم از این همه برکات بهره مند شویم.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران خاطرنشان کرد: شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان برخورد خوبی با ارامنه دارند و من به همین دلیل از آنها تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین تشکر ویژه و خاصی دارم از شهردار منطقه۵ به خاطر تزئینات سال نوی میلادی و درخت بسیار زیبایی که در مقابل کلیسای وانک جانمایی کردند.

سیپان کاشچیان گفت: دعای من این است که دوستی، برادری و همکاری که در طول سال‌ها ایجاد شده، همه‌ساله توسعه بیشتـــــری پیدا کنــــــد و ما در سال‌های آینده فعالیت‌های بیشتری برای توسعه اصفهان انجام دهیم. امیدوارم سالی که در پیش رو داریم پر از موفقیت، همکاری و دوستی برای کشور عزیز ما ایران و مردم شریف آن باشد.

تقویت زیرساخت های تاریخی شهر

در ادامه این دیدار، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امیدوارم اتفاق مبارکی در سال ۲۰۲۰ رقم بخورد و برنامه‌های مختلفی در ابعاد گوناگون از لحاظ زیر ساخت های تاریخی شهر همراه با رویدادها، و پروژه‌ها اجرا شود و مسیر توسعه شهر را به سمت ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی منتقل کند و این موضوع عاملی برای ترویج گردشگری در شهر اصفهان شود.

نصیر ملت افزود: باید از همه ظرفیت‌های شهری برای تمام شهروندان و همه گروه‌هایی که در این زمینه هستند استفاده کرد. او با بیان اینکه ارامنه به‌یقین یکی از گروه‌هایی هستند که همیشه در تاریخ اصفهان موثر بودند، خاطرنشان کرد: درصدد هستیم پتانسیل‌های اصفهان را افزایش دهیم و امیدوارم با همکاری و همراهی ارامنه آینده‌ای متفاوت با شرایط امروز و منطبق با گذشته اصفهان برای این شهر رقم بزنیم، همچنان که اصفهان در همیشه تاریخ پیشگام بوده و این موضع عاملی شود که ما پرچمدار توسعه باشیم.

ارامنه در تاریخ ایران تاثیرگذار هستند

در ادامه این دیدار، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بسیار خوشحالم که به مناسبت تبریک سال نوی میلادی خدمت شما رسیدم. تاثیر حضور  ارامنه در ایران در کاربری شهر اصفهان نکته‌ای است که برای من به عنوان کسی که در حوزه معماری تلاش کرده‌ام، اهمیت دارد. یکی از مباحثی که همواره ما در دانشگاه به آن می‌بالیم و به آن افتخار می‌کنیم هم‌زیستی بسیار زیاد و زیبای ارامنه و  اصفهانیان در شهر اصفهان است که تجلی آن همواره نمایان است، به طوری که جای جای فضاهای شهری اصفهان بدون حضور ارامنه تکمیل نمی‌شود.

شیرین طغیانی افزود: فضای شهر اصفهان با حضور ارامنه حتی در شهرسازی و معماری متجلی است و نشان می‌دهد که مردم، با فرهنگ و ایدئولوژی های متفاوت می‌توانند وارد عمل شوند و این موضوع چراغ راهی برای مردم ایران و جهان است.

او ادامه داد: به اعتقاد من همین درسی که از تاریخ اصفهان می‌گیریم چراغ راهی برای آینده کشور و نه‌تنها برای مردم اصفهان بلکه برای همه انسان‌هاست و آنها با هر تفکر، اعتقاد و فرهنگی می‌توانند در کنار هم با صلح و رفتاری مناسب و با شاخصه‌های اصیل انسانی زندگی کنند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مفتخرم که نماینده ارامنه در شهر اصفهان حضور دارند.  طغیانی گفت: جلفا یکی از توسعه‌یافته‌ترین محلات شهر اصفهان است که در راستای مرمت و بهسازی آن تلاش شده، به طوری که در بسیاری از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در شهر اصفهان اولین مثالی که از یک محله با رویکرد بهسازی و نوسازی یاد می‌شود، محله جلفاست و امروزه هم این محله مورد استقبال گردشگران خارجی و داخلی قرار دارد و همه این موضوعات نشان دهنده پیوند عمیق بین مسلمانان و ارامنه است. امید است ایرانیان و ارامنه برای فردای ایران موثر باشند.

در پایان این دیدار، نقاشی محراب و نمازخانه کلیسای وانک از سوی شهردار اصفهان به اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران اهدا شد. نقاشی آبرنگ یکی از هنرهای کلاسیک اصفهان محسوب می شود. این تابلو با  مکتب اصفهان و اثر استاد احمد مطیع به مناسبت سال ۲۰۲۰ به شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان تقدیم شد.

پایان پیام / ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.