خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«سانتیاگو دِ کمپوستلا»؛ سومین شهر مقدس مسیحیان در جهان

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شهر سانتیاگو دِ کمپوستلا (Santiago de Compostela) مرکز منطقه خودمختار «گالیسیا» در شمال غربی اسپانیا، یکی از اماکن مقدس مسیحیان است که پس از «رم» و «بیت المقدس»(اورشلیم)، سومین مکان مقدس برای پیروان این دین به شمار می‌آید.

از زمان کشف بقایای پیکر «سنت جیمز بزرگ» در شهر «سانتیاگو د کمپوستلا» در قرن نهم میلادی و ساخت کلیسا در آن محل، این شهر و کلیسای جامع آن به یکی از اماکن مهم زیارتی برای مسیحیان تبدیل شده است.
گفته می‌شود که سنت جیمز بزرگ از حواریون حضرت مسیح(ع) بود که این دین را در شبه جزیره «ایبریا» واقع در جنوب غربی اروپا ترویج می‌داد و به همین دلیل رومیان او را محکوم و در اورشلیم سر او را از بدنش جدا کردند.

بنا به روایات، بقایای پیکر این قدیس در آن زمان به اسپانیا آورده شده و در محلی که امروزه کلیسای جامع شهر سانتیاگو د کمپوستلا در آن قرار دارد، دفن شد.
بر اساس این روایات، یک شب راهبی به نام «پلایو» (Pelayo) الهاماتی دریافت کرد و نورهای عجیبی را در محل دفن سنت جیمز بزرگ دید و آن را به اطلاع اسقف این شهر رساند که منجر به کشف مقبره و بقایای پیکر این قدیس شد. در پی آن، به فرمان آلفونسوی دوم(Alfonso II)، پادشاه وقت، کلیسایی در این محل بنا و از سال ۸۲۱ میلادی به یک مکان زیارتی تبدیل شد.
بنای این کلیسا که در دوران پادشاهی شاهان دیگر گسترش یافته بود سرانجام در زمان تسلط مسلمانان بر شبه جزیره ایبریا از میان رفت.

این کلیسا در قرون یازده و دوازده میلادی به سبک «رومانسک» (Romanseque) بنا شد که البته ویژگی‌هایی از سبک «گوتیک» (Gothic) و «باروک» (Baroque) نیز به آن افزوده شد. این کلیسا امروزه، علاوه بر یک مکان زیارتی مهم، از نقاط دیدنی این شهر است و به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

«کارل بزرگ» ( Charles the Great)، امپراطور رم، به منظور دفاع از قلمرو خود در برابر گسترش نفوذ مسلمانان به تقویت این شهر مقدس پرداخت. اهمیت این شهر در دوران قرون وسطی و در نیمه دوم سده یازدهم به اوج خود رسید و اهمیتی جهانی یافت.

مسیر زیارتی این مکان که به «راه سنت جیمز» معروف است علاوه بر جنبه زیارتی، به یک مسیر مهم تجارت جهانی تبدیل شده و به عنوان پل ارتباط فرهنگی میان اسپانیا و کشورهای آن سوی کوه‌های «پییرنئو» (Pirineso) نیز عمل می‌کند.

این مسیرها که با صدف علامت‌گذاری شده بود، از نقاط مختلف در داخل خاک اسپانیا و یا کشورهای اطراف آغاز شده و در نهایت به سانتیاگو د کمپوستلا ختم می‌شدند.
طی مسیر سنت جیمز که افراد از هر طبقه و جایگاه اجتماعی باید آن را به یک شیوه انجام دهند، به صورت ارادی و یا با اجبار، اقدامی برای توبه از گناه است.

پایان پیام / ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.