خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حجاب و روزی برای همبستگی زنان مسلمان و غیرمسلمان

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در دنیای امروز کم‌تر کسی می‌تواند در مقابل گسترش حجاب در میان زنان به‌ویژه جوامع غربی چشم‌پوشی کند. باوجود تلاش‌های فراوان غرب برای در انزوا قرار دادن حجاب، با استفاده از فنّاوری‌های فرهنگی و اجتماعی متعدد، اما به نظر می‌رسد استراتژی غربی‌ها در این زمینه، چندان هم موفق نبوده است.

روز جهانی حجاب، فرصتی برای همبستگی حجاب و زنان غیرمسلمان

۶ سال پیش بود که نام «روز جهانی حجاب»، به‌تدریج برای زنان مسلمان و غیرمسلمان سراسر دنیا جلوه پیدا کرد. یکم فوریه روزی است که در آن، زنان غیرمسلمان کشورهای مختلف به‌منظور همبستگی با زنان مسلمان، یک روز را باحجاب سپری کرده و با انتشار عکس باحجاب خود در شبکه‌های اجتماعی تجربه خود از حجاب را بیان می‌کنند.

روز جهانی حجاب از سال ۲۰۱۳ توسط نظمه خان (Nazma Khan)، زنی مسلمان و آمریکایی پایه‌گذاری شد. این بانوی مسلمان پس از رویداد ۱۱ سپتامبر و به وجود آمدن واکنش‌های «اسلام هراسانه»، تصمیم گرفت تا به‌منظور همبستگی زنان غیرمسلمان با زنان مسلمان سراسر جهان، زنان دنیا را به تجربه سپری کردن یک روز باحجاب دعوت کند. او می‌گوید: می‌خواسته با این کار نوع نگاه‌ها به بانوان محجبه را تغییر دهد و نگاه‌های کلیشه‌ای به آن‌ها را بشکند. به عقیده او تجربه حجاب حتی برای یک روز دید زنان را بازکرده و باعث می‌شود کسی از روی ظاهر درباره آنان قضاوت نکند.

نگاه رسانه‌های غربی به حجاب به‌عنوان نماد احترام به هویت زنان

یک وبلاگ خارجی، در خصوص روز جهانی حجاب، می‌نویسد: هنگامی‌که یک زن مسلمان مو و بدن خود را می‌پوشاند، این پیام را به اطرافیانش می‌رساند که به بدنش احترام می‌گذارد. به‌علاوه نشان می‌دهد که هیچ‌کس حق ندارد زن مسلمان را با موها یا بدنش، موردتوجه قرار دهد. یک زن مسلمان با پوشش اندام خود بیان می‌کند که دیگران باید او را به خاطر آنچه در ذهن، شخصیت و اهداف او است، قضاوت کنند.

روز جهانی حجاب، توسط بسیاری از چهره‌های مشهور جهان ازجمله محققان، سیاستمداران و افراد مشهور در سراسر جهان تائید شده است. روز جهانی حجاب توسط روزنامه‌ها و رسانه‌های متعدد جهان ازجمله نیویورک‌تایمز، الجزیره، بی‌بی‌سی، سی ان ان، هافینگتون پست، و غیره نیز پوشش داده‌شده است.

حرکت با شتاب قطار گسترش حجاب در جوامع غربی

امروزه با فراگیرتر شدن روز جهانی حجاب در میان زنان دنیا، این مراسم هرساله با استقبال بیشتری نسبت به سال گذشته در کشورها و قاره‌های مختلف برگزارشده و توانسته زنان زیادی را به حجاب دعوت کند.

در سال‌های ابتدایی برپایی روز جهانی حجاب، این روز در سراسر جهان هزاران نفر داوطلب و بیش از ۷۰ نماینده از ۴۵ کشور دنیا داشت. در سال ۲۰۱۶ نیز نماینده ۱۵۰ کشور در این روز شرکت کردند. بر اساس برآوردها نیز در سال ۲۰۱۷، ۱۹۰ کشور در مراسم روز جهانی حجاب شرکت کرده‌اند.

یکی از مصادیق گسترش حجاب در جوامع غربی، نصب بلیبوردی در یکی از اتوبان‌های شیکاگو با مضمون قداست حجاب است:

آن گونه که کیوان ابراهیمی دانشجوی مسلمان ایرانی در ایالات متحده روایت می‌کند، مضمون این بیلبورد نیز به شرح ذیل است: «حجاب: حرمت، شرف و قدرت پوشش سر توسط مریم مادر عیسی مراعات می‌شد و زنان مسلمان نیز سر خود را می‌پوشانند»

این بیلبورد توسط موسسه‌ «دستیابی به صلح» نصب‌شده که هدف خود را شناساندن اسلام به مردم امریکایی شمالی و تصحیح تصورات غلط در مورد دین مبین اعلام کرده است. این موسسه به تازه‌مسلمانان کمک می‌کند تا اسلام را فراگیرند و برای مواجهه با چالش‌های تغییر دین در امریکا آماده شوند.

تجربه یک روز باحجاب برای زنان غیرمسلمان

ماری لان سون به بانوی غیرمسلمان، با انتشار عکس باحجاب خود در شبکه‌های اجتماعی، در خصوص تجربه خود از حجاب می‌نویسد: روز جهانی حجاب را به همه زنان تبریک می‌گویم. من بسیار خوشحالم که توانستم عضوی برای ترویج صلح و درک اجتماعی از حجاب باشم. باید از نظمه خان متشکر باشم که زنان غیرمسلمان را به تجربه حجاب دعوت کرده است. حجاب تجربه‌ای عالی و است که باعث افزایش بینش‌ها نسبت به حجاب می‌شود.

جینی زنی غیرمسلمان از اولین تجربه حجاب خود می‌نویسد: اولین تجربه پوشیدن حجاب در روز جهانی حجاب برای حمایت از زنان مسلمان، تجربه‌ای شگفت‌انگیز و آگاهی‌بخش بود.

رو بین بلادت، زنی که برای اولین بار حجاب را تجربه کرده است، می‌گوید: با پوشیدن حجاب من یک حس قدرتمندی و غیرقابل‌باور را تجربه کردم. زمانی که حجاب را پوشیدم باتجربه مواردی که درگذشته درک نکرده بودم، تصمیم به قدم گذاشتن در این راه گرفتم.

بانوی دیگری نیز از حس خود درباره حجاب و تصمیم خود برای ادامه پوشیدن حجاب می‌گوید: زمانی که باحجاب قدم زدم، یک حس اطمینان را خودم احساس کردم و دریافتم که می‌توانم با شیوه بهتری تمایلات شخصی و اعمالم را در جامعه پیاده کنم.

با وجود تلاش دست اندکاران غربی برای حذف حجاب و مقابله با زنان محجبه، اما با پیشرفت تکنولوژی و آگاهی جوامع از هویت اسلام و حجاب، شواهد نشان می‌دهد که رفته رفته مردم غرب نیز در حال روی آوردن به اسلام و حجاب هستند.

پایان پیام/ ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.