خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

به همت انتشارات حکمت؛ کتاب دو جلدی راه کنفوسیوس منتشر شد

کتاب دو جلدی راه کنفوسیوس (پژوهشی نظامدار و جدید درباره چهار کتاب) نوشتۀ لی فو چن با ترجمۀ گیتی وزیری به کوشش انتشارات حکمت منتشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛  کتاب دو جلدی راه کنفوسیوس (پژوهشی نظامدار و جدید درباره چهار کتاب) نوشتۀ لی فو چن با ترجمۀ گیتی وزیری، از سری کتاب‌های ادیان و آئین‌های شرق به کوشش انتشارات حکمت به بهای ۱۹۰,۰۰۰ تومان منتشر شد.

این کتاب یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ اخلاق و پرورش شخصیت فردی است و هدف از آن کمک به یادآوری و روشن ساختن «طریقه» ای اخلاقی است که ۲۵۰۰ سال پیش به وسیلۀ کنفوسیوس بنیان نهاده شده و از آن زمان تا کنون طرز تفکر میلیون‌ها میلیون انسان چینی و غیرچینی را تحت تأثیر قرار داده است.

این کتاب در پی آن است که «چهار کتاب» اصلی آئین کنفوسیوس را به صورت یک کتاب خواندنی باقاعده درآورد.

این چهار کتاب که به سبب کمک به اعتلای آموزش و پرورش انسان‌ها ارزش یافته‌اند عبارت‌اند از: «معرفت بزرگ»، «آیین میانه‌گزینی»، «منتخبات (مکالمات) کنفوسیوس» و «کتاب منسیوس». «معرفت بزرگ» همچون نقشۀ کامل ساختمان است، یک برنامۀ مفصل ساختمانی برای بنای یک عمارت؛ «آیین میانه‌گزینی» همچون طرحی کامل با کلیۀ مشخصات پی‌های یک عمارت است؛ و «منتخبات» و «کتاب منسیوس» همچون مصالحی مفید در کار ساختن آن عمارت است.

در بخشی از متن کتاب آمده است: ریشه نیکخواهی در وظیفه شناسی فرزند و عشق برادرانه نهفته است. وقتی وسعت آن از عشق به خویشاوندان فراتر رود، حالت نیکخواهی نسبت به همه مردم به خود می‌گیرد، و وقتی حتی وسعتی بیشتر بیابد، به حالت شفقت نسبت به تمام چیزهای زنده در می‌آید. بنابراین نیکخواهی آن چیزی است که هستی بشر را تأمین می‌کند. نیکخواهی زیربنای اخلاق و لازمه رفتار انسان است. وقتی نیکخواهی موجود است، طریقه حکمفرما می‌شود و آدمی به حیات خود ادامه می‌دهد. به دین دلیل است که طریقه بیش از جان انسان اهمیت دارد. از این رو گفته اند: «طریقه را حتی برای یک لحظه نیز ترک نتوان کرد، اگر امکان ترک آن می‌بود که دیگر طریقه نبود.»

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.