خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از تعطیلی مساجد جهان تا صحنه‌های زیبای همدلی مسیحیان و مسلمانان در مقابله با کرونا

برگزاری مسابقه «با کتاب در خانه» ویژه اعضا و فعالان کانون‌های مساجد، تعطیلی مساجد در کشورهای مختلف برای پیشگیری از شیوع کرونا و همکاری جوانان مسیحی و مسلمان برای ضدعفونی کردن مساجد و کلیساها ازجمله اخبار حوزه مسجد در دوم فروردین ماه است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در دومین روز از فروردین ماه ۹۸:

تعطیلی مساجد جهان در پی شیوع کرونا؛ از مسجد «آبی» استانبول تا «قبه‌الصخره»

به نقل از «رویترز»، برای نخستین بار بسیاری از مساجد از اندونزی تا مراکش در روز جمعه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و تنها تعداد کمی از مسلمانان در برخی از مناطق نماز جمعه را اقامه کردند.

مسجدالحرام در مکه مکرمه که همیشه مملو از جمعیت نمازگزاران بود، روز جمعه در سکوت فرو رفت. در مسجد«الراجحی» در ریاض نیز تنها امام و موذن حضور داشتند. مساجد صیدا در لبنان نیز خالی از نمازگزار بود.

مسجد «آبی» استانبول نیز درهای خود را بست و مسجد«قبه الصخره» و مسجد «حسن دوم» در کازابلانکای مراکش نیزبرای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شدند.

مالزی نیز از حضور و تجمع دینی ممانعت به عمل آورده و نماز جمعه را در مساجد لغو کرد. بسیاری از مسلمانان جاکارتای اندونزی نیز در منازل خود، نماز را اقامه کردند. نماز در مسجد«استقلال» بزرگ ترین مساجد جنوب شرق آسیا نیز تعطیل شد.

«نصرالدین عمر» امام جماعت این مسجد با استناد به فتوای شورای علمای دین، نماز را تعطیل کرد. اما ساکنان برخی مناطق جاکارتا در نماز جمعه حاضر شدند. «اسوین جوسار»، یکی از ساکنان جاکارتا گفت: هر کس برای نماز و فعالیت های دینی حاضر شود، خداوند محافظ اوست.

مساجد مراکش و لیبی نیز برای جلوگیری از ویروس کرونا بسته شدند و تنها موذنان، اذان گفته و از مردم خواستند در خانه هایشان نماز بخوانند. همچنین، بزرگ ترین مسجد کنیا در «نایروبی» نیز برای جلوگیری از ویروس کرونا بسته شده است.

«عبدالله حکیم»، یکی از نمازگزاران گفت: درهای مساجد بسته است و ما در بالکن هایمان نماز می خوانیم و از خداوند می خواهیم بلا از مردم دور کند.

به نظر می رسد، تعطیلی مساجد در کشورهای مختلف جهان باعث دلتنگی مسلمانان شده است و همگان امیدوارند هر چه زودتر این بلا از سر مردم جهان دور شود تا همچون سابق در مساجد حضور پیدا کرده و همدیگر را در آغوش بگیرند و مصافحه کنند.

مسابقه «با کتاب در خانه» همسو با پویش «مسجد، کانون سلامت» برگزار می‌شود

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور غنی سازی اوقات حضور مردم در منزل در ایام مبارزه با کرونا، مسابقه «با کتاب در خانه» را برگزار می کند.

بنابر این گزارش، این مسابقه سراسری ویژه اعضا، فعالان و مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و با محور یادداشت برداری و خلاصه نویسی از کتاب های جذاب موجود در منزل و مساجد در ایام نوروز و حضور در منزل و بارگذاری خلاصه نویسی ها در سامانه بچه های مسجد به نشانی bachehayemasjed.ir در حال برگزاری است.

آخرین مهلت ارسال آثار به این مسابقه ۱۰ اردیبهشت ماه است و پس از آن به تعدادی از خلاصه نویسی های برتر به قید قرعه جوایز اهدا می شود. گفتنی است، خلاصه های برتر منتشر می شود.

این مسابقه ذیل برنامه های فرهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و در راستای پویش مردمی «مسجد، کانون سلامت» طراحی شده و در حال برگزاری است.

تصویب ساخت مسجدی جدید در شورای شهر «بروکلین» آمریکا

به نقل از «hometownsource»، شورای شهر «بروکلین» در ایالت «آیووا» آمریکا از ساخت یک مسجد جدید برای مسلمانان این شهر خبر داد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هم کارکنان شورای شهر و هم کمیسیون برنامه ریزی از پیشنهاد تصویب این پروژه به شدت استقبال کردند.

از جمله نگرانی های مربوط به این پروژه،ساخت یک پارکینگ مناسب برای مسجد بود تا به این ترتیب مشکلی برای ساکنان افرادی که در همسایگی مسجد قرار دارند به وجود نیاید.

مرکز اسلامی «الانصار» به ریاست «محمد دوکولی» درخواست مجوز ساخت این مسجد با یک پارکینگ مناسب برای آن  را ارائه داد.

مسجد جدید بروکلین دارای چندین مکان از جمله تالار نماز،محل گردهمایی و برگزاری مراسم ها،یک دفتر و فضایی برای برگزاری کلاس است.

پیش بینی می شود که این مسجد ظرفیت پذیرایی از ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر را خواهد داشت.

در پارکینگ این مسجد هم  حدود ۳۲ وسیله نقلیه جای خواهند گرفت.

مسجد جدید بروکلین هم مکانی برای عبادت و هم جایی برای برگزاری گردهمایی های مسلمانان به منظور بحث در مورد مسائل روز خواهد بود.

بیش از نیمی از مساجد انگلیس تعطیل شدند

به نقل از «۵pillarsuk»، بیش از نیمی از مساجد سراسر انگلیس به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در این کشور تعطیل شدند.

بر اساس این گزارش، بزرگ ترین مساجد در انگلیس در اصلی ترین مراکز پر جمعیت درهای خود را بستند تا قدمی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برداشته باشند.

در همین راستا شورای مساجد «لنکشایر» خواستار لغو همه نمازهای جماعت از جمله نمازهای جماعت و نمازهای جمعه در مساجد تا اطلاع ثانوی شد.

اعضای شورای مساجد لنکشایر نمازگزاران را تشویق به اقامه نماز در منازل کردند.

در بیانیه این شورا آمده است:ما می دانیم که نماز جمعه به ویژه در این شرایط سخت تا چه اندازه دارای اهمیت است اما اولویت مشترک ما باید تامین امنیت و سلام مردم و همچنین ارائه بهترین توصیه ها به آنها برای از سر گذراندن این روزهای سخت باشد.

دولت بریتانیا در اوایل هفته جاری دستورالعمل هایی را برای رعایت فاصله میان افراد در تعامل های اجتماعی صادر کرد.

در این دستورالعمل ها از همه افراد درخواست شده است تا از گردهمایی های بزرگ اجتناب کنند.

در بیانیه دولت آمده است: این توصیه ها برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تضمین اینکه بیمارستان های ما ظرفیت لازم برای مواجهه با این اتفاق «پندمیک» را دارند، لازم است.

به نقل از «الیوم السابع»، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جوانان داوطلب مصری اعم از مسیحی و مسلمان در اقدامی انسان دوستانه، مساجد و کلیساها را دوشادوش هم ضدعفونی می کنند.

جمعی از جوانان مرکز ناصر وابسته به استان «بنی سویف» در یک حماسه ملی خیابان ها، کلیساها و مساجد را ضدعفونی می کنند و این اقدام را آغاز کرده اند و همچنان به کار خود ادامه می دهند.

جوانان مصری برای حمایت مدیریت بهداشت و شورای شهر ناصر دست به این اقدام زده اند.

از تمامی استان های مصر خواسته شده تا امکان عمومی، مساجد و کلیساها را برای مقابله با ویروس کرونا ضد عفونی کنند.

این اقدام جوانان مسلمان و مسیحی مصری نشان دهنده عمق همبستگی دینی است و اینکه همه از پیروان ادیان آسمانی هستند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.