خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جایگاه صلح در ادیان شرقی/ رابطه متقارن بین انسان و خدا وجود دارد

کتاب «عام‌گرایی توحیدی و حق انسان»، جایگاه صلح در ادیان شرقی و رابطه متقارن بین انسان و خدا را به عنوان مقوله‌هایی که سال‌ها فضای علمی کشور را به نام جهانی‌شدن اشغال کرده است، بررسی می‌‌کند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ کتاب «عام‌گرایی توحیدی و حق انسان» تألیف عماد افروغ هفت فصل یا گفتار دارد، فصل اول، تعامل دین و جامعه در چرخه زمانی معاصر یا عصر بازگشت خدا به طور خاص در فضاهای آکادمیک و علمی، فصل دوم، رابطه نسبت ماهوی توحید و حق انسان است که بر اساس نظر نویسنده برخلاف تصوری که صورت گرفته یا القا شده و تاریخی که بر اساس این تفکر غلط شکل گرفته، خدا و انسان مقابل هم نیستند و یک رابطه متقارن بین انسان و خدا وجود دارد که به طور مفصل به آن پرداخته شده است. فصل سوم در رابطه با دین و جهانی شدن است و این مقوله‌ای که سال‌ها فضای علمی کشور را به نام جهانی شدن اشغال کرده است را بررسی می‌کند که اولاً چه مولفه‌هایی دارد و چه رابطه‌هایی را رقم زده و با جهانی شدن حقیقی چه نسبتی دارد و در این بین، دین چه نسبتی با این دو دارد، یعنی هم جهانی شدن واقعی یا مصطلح و هم جهانی شدن حقیقی که مفصل این دو مورد بحث قرار گرفته است و اتفاقاً به گونه‌ای به نتیجه‌ای رسیده که با عنوان کتاب هم بیگانه نیست.

فصل بعدی کتاب «عام گرایی توحیدی و حق انسان» راجع به صلح در ادیان شرقی است. اینکه صلح در ادیان شرقی چه جایگاهی دارد، مفصل در این کتاب مورد بحث قرار گرفته و مفهوم‌شناسی صلح و جنگ و جایگاه آنها را در ادیان شرقی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم این کتاب، بحث جدیدی است در مورد نگرش و تحلیلی فرا دینی از بنیان‌ها و زمینه‌های افراط‌گرایی. در این فصل سعی شده به بنیان‌های فرادینی افراط‌گرایی پرداخته شود تا موضع ادیان به ویژه اسلام و مسیحیت مشخص شود.

فصل ششم هم در مورد عدالت و پیش شرط‌های عدالت است و بالاخره فصل هفتم، مربوط به بحث انسان و طبیعت است و در رابطه با اینکه انسان با طبیعت چه نسبتی دارد و چه موضعی در خصوص طبیعت باید بگیرد و آیا باید طبیعت را به سخره خود بگیرد و هر طور دلش خواست با آن برخورد کند یا نه؟ آیا انسان باید احساس مسئولیتی در خصوص طبیعت بکند؟ بحث های بسیار نویی مطرح شده است.

نویسنده این کتاب در فصل انسان، طبیعت و توسعه تلاش کرده تا ضمن مرور برخی تخریب‌های محیطی و طبیعی ناشی از به کارگیری الگوی نوسازی توسعه و اشاره به مبانی طبیعت‌شناسی و انسان‌شناسی آن به فهم جایگاه طبیعت در قرآن کریم و درک نتایج و دلالت‌های محیطی آن نائل آییم. در نقد مبانی طبیعت‌شناسی الگوی رایج توسعه، آیات قرآن کریم در ۶ محور خالقیت خدا و مخلوقیت طبیعت، نگهدارندگی و ربوبیت الهی، تسبیح عالم، غایت‌مداری و حق‌مداری عالم، طبیعت برای انسان و مسئولیت انسان در برابر طبیعت، به اجمال مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به طور خلاصه آنچه که در تمام گفتارهای هفت‌گانه این کتاب مشترک و مشهود است، نورافشانی و تبلور سه‌گانه خدا، ذات و غایت است و به نظر نویسنده این سه‌گانه حقوق انسانی در سطوح فردی، گروهی، جامعه‌ای و جهانی تأویل شده و آزادی، عدالت و اخلاق و معنویت ترکیبی موجه، معنادار و استوار می‌یابد. همچنین در این کتاب برای شکل گرفتن یک صلح پایدار به ۱۲ عامل اشاره شده است که اگر قرار باشد یک صلح مثبت و سازنده‌ای در عالم شکل بگیرد، باید این عوامل وجود داشته باشد و باید دید آیا ما این ۱۲ عامل را داریم و آیا ادیان، این نسبت را با این عوامل دارند؟

کتاب «عام‌گرایی توحیدی و حق انسان» حاصل تلاش‌های متمادی نگارنده در زمینه تفکر و نظریه‌پردازی است که در نشست‌های بین‌المللی گفتگوی ادیان در فرایبورگ، سارایوو، بیروت، روم و تهران با مضامین مختلف ارائه شده است.

کتاب «عام‌گرایی توحیدی و حق انسان»، تألیف «عماد افروغ» از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در ۳۴۰ صفحه با قیمت ۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

منبع ایبنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.