خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با “دیپاک چوپرا” یکی از مدعیان معنویت در حوزه طب مکمل

دیپاک چوپرا یکی از مدعیان معنویت است که انتقادات فراوانی در حوزه طب مکمل،‌ در حوزه استفاده از مفاهیم علمی و تحریف و سوء استفاده از آموزهای هندوئیسم و یوگا از سوی جریان‌ها و افراد بعضا برجسته به وی وارد است.

به گزارش ردنا (ادیان‌ نیوز)؛ برای شناخت و درک بهتر معنویت‌های نوظهور نیاز به شناخت بهتر و بیشتر از زندگی رهبران این فرقه‌ها هستیم. در این سلسله مطالب بخشی از زندگی، افکار و آثار آنان منتشر می‌شود.

دیپاک چوپرا(Deepak Chopra ) یک پزشک هندی _ آمریکایی است که در سال ۱۳۴۷ در دهلی نو متولد شد.

پدربزرگ پدری وی با درجه گروهبانی در ارتش انگلیس خدمت می کرده است.

پدرش کریشنا چوپرا متخصص برجسته قلب و عروق بوده است.

وی مدت ۲۵ سال مسئول بخش قلب و عروق بیمارستان مول چاند خیراتی رام در دهلی نو بوده است.

وی با درجه ستوانی و به عنوان پزشک نظامی در ارتش انگلیس خدمت می کرده است. وی در جنگ بِرمه نیز حضور داشته است.

همچنین به عنوان مشاور پزشکی لُرد مونتاباتِن، آخرین نایب السلطنه هند، منصوب بوده است.

مهمترین مسئولیت مونتاباتن پس از استقلال هند، ریاستش بر سازمانی با عنوان دانشکده های متحد جهانی بوده است.

برادرش سانجیو چوپرا استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد است. وی همچنین از مشاورین و اعضای ارشد بیمارستان بِت اسرائیل دیکونِس می باشد.

تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه سنت کلومبا واقع در دهلی نو گذراند.

۱۹۶۹ فارغ التحصیل پزشکی از موسسه علوم پزشکی آل ایندیا. در رشته متابولیسم و غدد درون ریز.

وی به صورت ویژه مطالعاتش را در حوزه نوروآندوکرینولوژی ادامه داده است. این شاخه مربوط به مطالعات میان دستگاه عصبی و سیستم غدد درون‌ریز است. وی در یکی از مصاحبه هایش می‌گوید: چون علاقه مند بودم که پایه های زیست شناختی تاثیر افکار و احساسات بر بدن را بیابم به این حوزه مطالعاتی ورود پیدا کردم.

۱۹۷۰ ازدواج با ریتا چوپرا در هندوستان. ماحصل این ازدواج یک پسر و دختر به نام های مالیکا و گوتام می باشد.

مهاجرت به آمریکا

۱۹۷۰ مهاجرت به آمریکا.

به خاطر این که حکومت هند در آن سال ها پزشکان هندی را از شرکت در امتحان موسسات پزشکی آمریکا که نیازمند طی دوره عملی در آمریکا بود، ممنوع کرده بود؛ وی مجبور می شود برای دادن این امتحان به سری‌لانکا سفر کند. وی می گوید با ۲۵ دلاری که ته جیبم مانده بود وارد آمریکا شدم.

۱۹۷۰-۱۹۷۱ دوره کارورزی بالینی (انترنی) در بیمارستان مولِنبِرگ. ‌

۱۹۷۱-۱۹۷۲ دوره دستیاری پزشکی داخلی (رزیدنسی) در بیمارستان لاهِی. ‌

۱۹۷۲-۱۹۷۳ دوره دستیاری پزشکی داخلی در بیمارستان وی‌اِی بوستون

۱۹۷۳-۱۹۷۴ دوره دستیاری پزشکی داخلی در بیمارستان بِت اسرائیل دیکونِس

۱۹۷۴-۱۹۷۵ دوره دستیاری پزشکی داخلی در بیمارستان سنت الیزابت. ‌

۱۹۷۵-۱۹۷۷ برای دومین بار دوره دستیاری پزشکی داخلی در بیمارستان وی-اِی بوستون.

مدیر کارکنان بیمارستان یادبود نیوانگلند

مدتی در دانشگاه های تافتس، بوستون و هاروارد تدریس داشته است.

۱۹۸۱ سفری به هند داشته و در خلال دیدارش از دهلی نو با بِرهاسپاتی‌دِو تریگونا ملاقات می کند و ترغیب می شود که در زمینه درمان های آیورودایی فعالیت کند.

۱۹۸۴ به فرقه مدیتیشن متعالی (تی‌اِم) پیوست. وی در جایی می گوید تا قبل از پیوستن به تی ام مصرف شدید سیگار و قهوه داشته است.

۱۹۸۴ با ماهاریشی ماهش، رهبر فرقه تی‌اِم، دیدار می کند و ماهاریشی از او می خواهد که یک مرکز درمان آیورودایی را در آمریکا تاسیس کند.

۱۹۸۵ استعفا از بیمارستان نیوانگلند و افتتاح مرکز درمان آیورودایی ماهاریشی

تاسیس انجمن آمریکایی طب آیورودیک

۱۹۸۵ یکی از بنیانگذاران شرکت محصولات بین المللی آیورودا ماهاریشی

مدیر مرکز سلامت آیورودا ماهاریشی. ‌

در دوران تصدی چوپرا تعداد زیادی از چهره های هنری و .‌.. به این مرکز جهت درمان مراجعه نموده‌اند، از جمله الیزابت تیلور، دونا کاران. ‌

چوپرا پس از مدت کوتاهی به یکی از سخنرانان مشهور فرقه تی ام تبدیل شد.

۱۹۸۹ ماهاریشی ماهش به وی لقب دِهان‌وانتاری آسمان و زمین را اعطا نمود.

۱۹۹۱ دیپاک چوپرا به همراه دو متخصص دیگر درمان آیورودایی، مقاله ای را با عنوان نامه‌ای از دهلی نو در مجله انجمن پزشکی آمریکا چاپ نمودند. آنان در این مقاله بیان نمودند که روش های درمان آیورودایی ماهاریشی ماهش، ریشه در درمان های سنتی آیورودایی نداشته و بخشی از محصولات درمانی ماهاریشی ابداعی است.

انتشار این مقاله نقطه شروع اختلافات میان دیپاک چوپرا و فرقه تی‌اِم گردید. برخی از منابع، این اختلافات را ریشه در اختلافات مالی میان دیپاک چوپرا و ماهاریشی ماهش خواندند. تعبیر یکی از این منابع به این صورت بوده که: دو گورو (رهبر مذهبی هندو) با هم در یک معبد جمع نمی‌شوند.

یکی دیگر از ریشه های اختلاف میان چوپرا و تی‌اِم، گرایش چوپرا به عصر جدید بوده است. وی مایل بوده که روش های درمای آیورودیک را با روش های درمانی عصر جدید (که عمدتا بر پایه درمان ذهنی بود) ترکیب نماید؛ ولی مکتب تی‌اِم به شدت با این کار مخالف بود.

۱۹۹۲ همکاری با موسسه ملی بهداشت آمریکا به عنوان متخصص طب مکمل.

۱۹۹۳ طی نامه ای به مرکز اصلی فرقه تی‌ام در واشنگتن، استعفای رسمی خود از فعالیت در این فرقه را اعلام کرد.

یکی از دلایل این استعفا در برخی منابع اینطور آمده است که: در آن سال بیل مویِرز قصد داشته مجموعه مستندی با عنوان شفادهی و ذهن برای شبکه پی‌بی‌اِس آمریکا بسازد، ولی در این مستند با چوپرا مصاحبه ای نمی کند و علت این عدم انتخاب را وابستگی چوپرا به فرقه تی‌اِم بیان می کند. وقتی چوپرا می بیند که وابستگی اش به این فرقه باعث عدم پیشرفتش گردیده از این فرقه جدا می شود.

۱۲ جولای۱۹۹۳ حضور وی در برنامه مشهور گفتگوی تلویزیونی اُپرا وینفیری شو یکی از نقاط عطف شهرت چوپرا در میان عموم خانواده های آمریکایی بوده است. یکی از دلایلی که سازندگان این برنامه چوپرا را انتخاب نمودند، دوستی نزدیک وی با مایکل جکسون بوده است. جالب است بدانید که ۵ ماه پیش از آن حضور مایکل جکسون در همین برنامه، یکی از پربیننده ترین قسمت های این برنامه با ۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بیننده در سراسر جهان بوده است.

۲۴ ساعت پس از این برنامه، چوپرا موفق می شود ۱۳۷٫۰۰۰ نسخه از کتاب ذه‍ن‌ ب‍ی‌ان‍ت‍ه‍ا، ج‍س‍م‌ پ‍ردوام‌ خود را به فروش برساند و تا پایان هفته این رقم به ۴۰۰٫۰۰۰ نسخه رسیده است.

۴ روز پس از این مصاحبه شورای ملی عصر روشنگری ماهاریشی (مرکزیت فرقه تی‌اِم) طی بخشنامه ای به تمامی مراکز وابسته به این فرقه اعلام می‌دارد که از این پس دیگر هیچ گونه ارتباطی با چوپرا نگرفته و کتاب های وی را ترویج ننمایند، حتی اسم چوپرا و ارجاعاتی که به کتب وی در متون آموزشی تی‌ام آمده است را حذف نمایند. همچنین لقب دِهان-وانتاری آسمان و زمین که قبلا به چوپرا داده شده بود از او پس گرفته شد و به تونی ابوناضر داده شد.

۱۹۹۳ به کالیفرنیا مهاجرت می کند و در آن جا به عنوان مدیرعامل موسسه درمان ذهنی، بدنی و پتانسیل های بشری، وابسته به موسسه درمانی شارپ، مشغول به کار می شود.

مدیر موسسه درمانی شارپ در آن زمان فردی به نام پیتر اِلسوُرث بوده است. وی همسرش به سرطان مبتلا بوده و در آن زمان به کتاب های چوپرا علاقه مند می شود. سپس به مباحث درمانی چوپرا علاقه مند می شود و از وی دعوت می کند تا بخش طب مکمل موسسه شارپ را برعهده بگیرد.

یکی دیگر از افرادی که باعث می شود چوپرا به موسسه شارپ بپیوندد، دیوید سایمون بوده است. وی در آن زمان مسئولیت موسسه درمان ذهنی، بدنی و پتانسیل های بشری شارپ را برعهده داشته است. و قبلا از مربیان فرقه تی‌ام بوده و در دوره تدریس چوپرا در تی‌ام نیز شرکت داشته است.

در دوران مدیریت چوپرا در موسسه درمان ذهنی بدنی شارپ برخی دیگر از چهره های برجسته فرهنگی و اجتماعی به عنوان بیمار به این مرکز مراجعه می کنند که شاخص ترین آنان مایکل جکسون می باشد.

۱۹۹۶ تاسیس مرکز تندرستی چوپرا. پس از تغییر مدیریت موسسه درمانی شارپ در سال ۱۹۹۶، وی نیز آنجا را ترک کرده و با همکاری دیوید سایمون این مرکز را تاسیس می نماید. این مرکز سالانه در حدود ۲۰ میلیون دلار درآمد دارد.

۱۹۹۸ چوپرا جایزه معروف ایگ-نوبل در رشته فیزیک را دریافت نمود. این جایزه به خاطر تفسیر منحصر به فرد چوپرا از مفهوم فیزیک کوانتوم و کاربرد آن در زندگی و پیامد آن در شادی اقتصادی، به وی داده شده است.

۱۹۹۹ مجله تایمز وی را در لیست ۱۰۰ نفر از مهم‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم قرار داد؛ و به وی لقب شاعر-پیامبر طب مکمل را داد.

۲۰۰۰ گورباچف از وی با عنوان یکی از شفاف‌ترین و الهام بخش‌ترین فیلسوف های زمان ما، یاد کرده است.

۲۰۰۴ تاکنون وی به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت تولید پوشاک مِنز وییِرهاوس می باشد.

۲۰۰۵ تاکنون به عنوان کارشناس ارشد با سازمان گالوپ همکاری می نماید.

۲۰۰۸ به همراه پسرش، گوتام چوپرا، و سرمایه دار مشهور انگلیسی ریچارد برانسون شرکت ویرجین کامیکس را تاسیس نموده است. (توضیحات بیشتر در قسمت معرفی فرزندان چوپرا)

۲۰۰۸ به همراه دو موسسه دیگر، یعنی انجمن تفکر نوین جهانی و بنیاد منبع هم افزایی، موسسه رهبران تکاملی را تاسیس نمودند.

۲۰۰۹ تاسیس بنیاد چوپرا. عمده فعالیت های این بنیاد در دو محور اصلی پیگیری می شود.

فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی

برخی پروژه های فعال در این محور عبارتند از:

طرح حکیمان و دانشمندان. نشست سالانه با حضور دانشمندان حوزه های مختلف که در آن به تلفیق حکمت های باستانی و مباحث عرفانی با تئوری های مدرن علمی پرداخته می شود. هرساله جایزه ای با عنوان راستِم رُی را به یکی از دانشمندان فعال در این موضوع نیز اعطا می شود.

طرح تحول بیولوژیکی خودگردان. بررسی تاثیرات مدیتیشن بر تغییرات سلولی. یکی از مطالعات صورت گرفته در این طرح تاثیرات مدیتیشن بر افزایش آنزیم تلومراز در بدن بررسی شده است. این آنزیم در طول عمر موجودات زنده نقش دارد. در این طرح که تحت نظر خانم الیزابت بلک بِرن، کاشف آنزیم تلومراز، صورت گرفت، مشاهده شد افرادی که به طور مرتب مدیتیشن داشته اند، آنزیم مذکور تا ۴۰ درصد بیشتر در بدنشان ایجاد شده است.

ساخت مستندی با عنوان مرگ زندگی را ممکن می کند. در این مستند چوپرا بیان می کند که تفکر درباره مرگ به ما می فهماند که ما که هستیم. در این فیلم تجربیات نزدیک به مرگ نیز بررسی شده است.

۲۰۱۴ تاسیس مرکزی با عنوان مخزن و بایگانی تاریخی مطالعات یکپارچه. این مرکز بزرگترین مخزن اطلاعات مرتبط با مسائلی همچون یوگا، مدیتیشن، ریکی، آیورودا، چی کونگ، طب سوزنی و مسائلی از این قبیل است که در قالب یک سایت آنلاین فعالیت دارد.

فعالیت های بشر دوستانه

پروژه کاهش وزن. افراد چاق در این پروژه شرکت کرده و هزینه هایی که برای کاهش وزنشان می پردازند را برای رفع بحران گرسنگی هزینه می کنند.

دو پروژه با عنوان غذا برای آموزش و چرا. با هدف کارهای آموزشی و تربیتی روی کودکان هندی

پروژه آرامش یک سبک زندگی است. این پروژه با هدف کاهش خشونت در میان جوانان فعالیت می کند.

یکی از ابعاد قابل توجه در بنیاد چوپرا، اعضای هیئت مدیره این بنیاد هستند. این افراد، به غیر از چوپرا، ۹ نفر هستند که اکثر آن ها جزء سرمایه داران بزرگ بوده و فعالیت های اقتصادی گسترده ای دارند. دو نفر از آن ها به نام های رینالدو بروتکو و فِرِد مَتسر از اعضای رهبران تکاملی می باشند که. ‌فعالیت های اقتصادی قابل توجهی دارند. ۷ نفر دیگر عبارتند از:

آلِن فِلِش‌مَن. این فرد که از سال ۲۰۱۳ به عضویت هیئت مدیره بنیاد چوپرا درآمده است، سوابق زیادی در حوزه روابط خارجی دولت آمریکا داشته است. به همین علت با تفصیل بیشتری به معرفی این فرد می پردازیم:

فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل از دانشگاه جان هاپکینز.

یکی از بنیانگذاران طرح جهانی کلینتون وابسته به بنیاد کلینتون. یکی از پروژه های این طرح که فلش‌مَن در تاسیس و مدیریت آن سهم به سزایی داشته است، تشکیل گروه ملل آرمانی (رویایی) در سال ۲۰۰۴ می باشد. این گروه عبارت است از اتحادیه ای جهانی برای توسعه کار آفرینی در کشورهای مختلف که با مشارکت سازمان ها و سرمایه گذاران زیادی فعالیت می کند. این پروژه پایه تشکیل پروژه شرکای شروعی دوباره می باشد.

از اعضای باسابقه شورای روابط خارجی آمریکا

عضو شورای مدیران اندیشکده شورای آتلانتیک

۱۹۹۳-۱۹۹۵ مدیر کارکنان کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا. ‌

۲۰۰۴ -۲۰۱۴ عضو هیئت مدیره گروه آلبرایت اِستون بریدج. فعال در حوزه مطالعات استراتژیک جهانی. بنیانگذار این موسسه مادلین آلبرایت وزیر امورخاجه اسبق آمریکاست.

۲۰۱۱ تاکنون. عضو کمیسیون پژوهشگران ریاست جمهوری کاخ سفید

آجای گوپتا. از بنیانگذاران شرکت مدیریت ثروت گوپتا. فعال در حوزه مشاوره در امور سرمایه گذاری. این شرکت هم اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه در گردش دارد.

دُلی لِنز. این خانم یکی از بزرگترین فعالان در حوزه معاملات املاک در آمریکاست.

جِنیفِر اِسمورگان. عضو بنیاد خانواده مورگان. یکی از ثروتمندترین خاندان های استرالیا.

پُل جانسون. یکی از سرمایه داران و مشاوران مطرح در امور سرمایه گذاری در بوستون آمریکا.

پُل شالا. از فعالان با سابقه وال اِستریت. از شرکای شرکت گُلدمَن ساکس. یکی از بزرگترین شرکت های خدمات مالی و بانکداری در آمریکا.

سونیا جونز. از فعالان در حوزه یوگا، بنیانگذار بنیاد سونیما

۲۰۱۴ چوپرا در یکی از کنسرت های حافظ ناظری (پسر شهرام ناظری) که در شهر لُس آنجلس آمریکا برگزار شد شرکت کرد و متن اشعار مولانا را به انگلیسی خواند. وی همچنین مصاحبه ای را نیز با حافظ ناظری در یکی از برنامه هایش داشته است. همچنین چوپرا مقدمه ای بر آلبوم اخیر حافظ ناظری با عنوان ناگفته نوشته است.

چوپرا یکی از نویسندگان ثابت مجله هافینگتون پُست می باشد. وی همکاری نزدیکی با مسئول و سردبیر این مجله، خانم آریانا هافینگتون دارد، و برنامه های مشترکی با هم داشته اند. از جمله: برنامه مدیتیشن عمومی در دانشگاه ویرجینیا. ‌

یکی از برنامه های چوپرا، اجرای مناظرات مختلف با شکاکان و بی‌خدایان است. یکی از مناظرات معروف وی در سال ۲۰۱۰ بوده که به همراه جین هوستون (عضو رهبران تکاملی) با سَم هَریس و مایکل شِرمِر مناظره داشته است. عنوان این مناظره که از شبکه اِی‌بی‌سی آمریکا پخش شده است، این بوده که آیا خدا آینده دارد؟. ‌

یکی از موضوعات مهم در رصد شخصیت دیپاک چوپرا، انتقادات فراوانی است که از طرف جریان ها و افراد بعضا برجسته به مباحث وی و روش کارش وارد شده است. این انتقادات را می توان در چند موضوع دسته بندی نمود: در حوزه طب مکمل، در حوزه استفاده وی از مفاهیم علمی، تحریف و سوء استفاده وی از آموزه های هندوئیسم مانند یوگا. انتقادات نوع اول بیشتر از طرف پزشکان و برخی فعالین حوزه سلامت به وی وارد شده است. نوع دوم بیشتر از جانب جامعه شکاکان و بی خدایان، و انتقادات نوع سوم بیشتر از طرف چهره های برجسته جامعه هندیان مقیم آمریکا.

طب مکمل: یکی از انتقادات عمده ای که به چوپرا وارد می شود آن است که وی مباحث طب مکمل را بهانه ای برای کسب درآمد های نجومی خود قرار داده است. دو نمونه از این دست انتقادات به شرح زیر است:

دکتر پاول آفیت، در کتاب خود با عنوان آیا به شعبده بازی اعتقاد دارید؟ مدعی شده است که درآمد چوپرا از محصولات مرتبط با طب مکمل شامل انواع روغن های ماساژ، داروهای گیاهی، کتاب، ویدیو و…. بالغ بر ۲۰ میلیون دلار در سال است، در حالی که اثبات علمی خاصی بر آن ها ندارد و مردم را فریب می دهد.

رابرت تاد کارول در کتاب معروف خود با عنوان دانشنامه شک گرایی، با کنایه می نویسد: چوپرا برای هر سخنرانی خود ۲۵٫۰۰۰ دلار می گیرد و به مردم می گوید که یکی از علل ایجاد بیماری ها مادیگرایی است.

استفاده غیر علمی از مفاهیم علمی: محور اصلی دیگر انتقاداتی که به چوپرا وارد می شود، استفاده نابجا و غیر علمی از مفاهیم و اصطلاحات علمی، خصوصا مباحث فیزیک کوانتوم، در جهت اثبات ادعاهای معنوی خود است.

در مناظره معروف خود در سال ۲۰۱۰ با سَم هَریس و مایکل شِرمِر، هریس می گوید: چوپرا با مباحث شبه‌فیزیکی و با بازی با الفاظ می خواهد موضوعات معنوی را اثبات کند.

رابرت پارک، در کتاب خود با عنوان خرافات: اعتقاد در عصر علم، می نویسد: این حقیقت که چرندیات شبه‌علمی عصر جدیدی چوپرا فروش خوبی دارد، نشانه ناراحت کننده‌ای ازسلیقه خوانندگان کتاب است. البته ما هیچ کتابی را نمی سوزانیم، حتی اگر کتاب افتضاحی باشد؛ ولی بایستی میان آنان با کتب علمی تفکیکی قائل شویم. وی همچنین انتقادات مشابه دیگری را نیز در کتاب دیگرش با عنوان علم خرافات: جاده‌ای از حماقت تا تقلب به چوپرا وارد نموده است.

شاید بتوان اعطای جایزه ایگ-نوبِل در سال ۱۹۹۸ به وی را نیز، نوعی انتقاد از این قبیل به شمار آورد.

البته چوپرا در مصاحبه‌ای که ریچارد داوکینز، شکاک معروف، در جریان مستند تلویزیونی دشمنان عقل با وی داشته است، می گوید استفاده من از اصطلاحاتی مانند فیزیک کوانتوم، و پیوند آنان با موضوعات درمانی و معنوی، استعاری است.

سوء استفاده چوپرا از آموزه های هندوئیسم

در سال ۲۰۱۰ چوپرا در نوشته ای مدعی می شود که: یوگا ریشه در هندوئیسم نداشته، بلکه در سنت های معنوی پیش از هندوئیسم شکل گرفته و آن سنت ها نیز برگرفته از خودآگاهی انسان ها بوده اند. هندوئیسم یوگا را به نام خود ثبت و به جهان معرفی کرد. آسیم شوکلا، یکی از موسسین بنیاد هندوهای آمریکایی، در وبلاگ آن‌فِیث، وابسته به موسسه واشنگتن پُست، نوشته ای در جواب مدعای چوپرا منتشر نمود. وی با عصبانیت می نویسد: چوپرا استاد ساختارشکنی، باز بسته بندی و فروش فلسفه هندوئیسم به مردم است، بدون آن که از آئین هندوئیسم اسمی به میان بیاورد.

این بحث منجر به مناظره مکتوبی میان این دو فرد گردید. پس از مدتی بنیاد هندوهای آمریکایی کمپینی با عنوان پس گرفتن یوگا، در دفاع از ریشه های هندوئیسمی یوگا راه اندازی کرد که توسط نشریاتی مانند نیوزویک و نیویورک تایمز پشتیبانی رسانه‌ای شد.

یکی از عوامل شهرت و در عین حال محبوبیت چوپرا در میان عموم مردم، ارتباطات نزدیک و صمیمانه وی با برخی شخصیت های مشهور، خصوصا بازیگران و هنرمندان، می باشد. چند نمونه:

زمانی که مدیر مرکز سلامت آیورودا ماهاریشی بوده تعداد زیادی از چهره های هنری و. ‌.. به این مرکز جهت درمان مراجعه نموده اند، از جمله الیزابت تیلور، دونا کاران. (پیش تر درباره این دو نفر توضیح داده شد)

در دوران مدیریت چوپرا در موسسه درمان ذهنی بدنی شارپ برخی دیگر از چهره‌های برجسته فرهنگی و اجتماعی به عنوان بیمار به این مرکز مراجعه می کنند که شاخص‌ترین آنان مایکل جکسون می‌باشد. پس از این آشنایی دوستی آنان تا زمان مرگ مایکل جکسون در سال ۲۰۰۹ به مدت بیست سال ادامه داشته است. وی با جکسون روابط نزدیک خانوادگی داشته‌اند و پسر چوپرا در چندین کنسرت همراه جکسون بوده و حتی گاهی اوقات متن اشعار او را تنظیم می نموده است. چوپرا می گوید مایکل به مصرف مواد مخدر دچار بوده و وی نیز سعی داشته تا او را ترک دهد.

لیدی گاگا، خواننده مشهور، در پیامی ویدئویی، چوپرا را پر تاثیرترین فرد در زندگی خودش عنوان می کند که معنای زندگی را به او یاد داده است.

در یکی از منابع نیز یکی از روزنامه نگاران انگلیسی-آمریکایی می نویسد که چوپرا تاثیرات معنوی بر شخصیت دیوید بکهام، فوتبالیست مشهور، داشته است.

آثار چوپرا

چوپرا تاکنون ۸۰ کتاب تالیف نموده است. ۲۲ عدد از این کتاب ها در لیست پرفروش‌ترین های نیویورک تایمز قرار گرفته که به طور متوسط به ۴۳ زبان زنده دنیا ترجمه شده است. مشهورترین کتاب وی هفت قانون معنوی برای موفقیت است که به مدت ۷۲ ساعت در لیست پرفروش‌ترین های نیویورک تایمز قرار داشته است.

درباره آثار چوپرا توجه به چند نکته جالب توجه است:

سه کتابش درباره پیامبر اسلام، بودا و مسیح.

از دهه ۹۰ چندین مجموعه صوتی را با همکاری برخی دیگر از اعضای رهبران تکاملی و سایر نویسندگان عصر جدید همچون: جون بوریسینکو، وین دایر، دونالد والش، باربارا دی‌آنجلیس، شاکتی گواین، آنتونی رابینز، ماریان ویلیامسون، تام گیگکس و… داشته است. تمامی این محصولات توسط انتشارات هِی‌هاوس متعلق به لوئیز هی، تولید و منتشر شده اند.

۱۹۹۸ یک کتاب صوتی با عنوان هنر خلسه روزانه، با همکاری مارگوت آناند. این خانم فرانسوی الاصل و از اساتید پیرو اوشو بوده است. پس از آشنایی با چوپرا چندین سمینار مشترک با یکدیگر داشته اند. اکثر کتاب های وی درباره رابطه سکس و خلسه می باشد.

۲۰۰۱ بخشی از یک کتاب را همراه با دو نفر یهودی نوشته است. عنوان این کتاب اعترافات یک رَبی و یک روانی است. این دونفر به نام های یوری گیلِر و شمولی بوتک از یهودیان سرشناس هستند.

۲۰۰۶ در تولید مجموعه فلش کارت هایی در مورد سبک زندگی کابالیستی با عنوان پرسش از کارت های پیشگویی کابالا، همکاری داشته است. نویسنده این مجموعه خانم آلیس یابلون، است که کتاب های دیگری نیز در زمینه کابالا تالیف نموده است. در هر یک از این فلش کارت ها که بر اساس تعداد حروف الفبای عبری ۲۲ عدد هستند، یک داستان از کتاب مقدس، و یک مدیتیشن مطابق آن داستان، و با نگاه کابالیستی، آورده شده است. در این مجموعه دیپاک چوپرا توضیح می دهد که کابالا چگونه می تواند خود را با سایر ادیان و سنت های معنوی دیگر تطبیق داده، و نیاز پیروان آن ها را نیز پوشش دهد.

مقدمه بر کتاب زندگینامه اروین لازلو با عنوان نابغه ساده دارد. کتاب تغییر جهان۲۰۱۲ را نیز با همکاری لازلو تالیف نموده که گورباچف نیز بر آن مقدمه نوشته است.

هیوستون اسمیث درباره چوپرا می گوید: دیپاک چوپرا یکی از افرادی است که با دیدگاه منحصر به فرد خود توانسته فلسفه ودانته باستانی را با پزشکی مدرن درهم آمیزد، و راه حل هایی را برای نیاز های دوران مدرن ما فراهم نماید. از این رو بایستی وی را هم ردیف اندیشمندانی همچون آرتور شوپنهاور، کارل یونگ و آلدوکس هاکسلی قرار داد.

افرادی همچون مصطفی ملکیان، دیپاک چوپرا را یکی از بزرگترین نویسندگان معنوی عصر حاضر می دانند. نقل قول زیر از وبلاگ یکی از شاگردان مصطفی ملکیان آورده شده است:

چند وقت پیش که خدمت استاد مصطفی ملکیان رسیدم، در خصوص نویسندگان معنوی روزگار ما پرسیدم، استاد گفتند که کریشنا مورتی، دیپاک چوپرا و اکهارت تُله، از برجسته‌ترین نویسندگان و صاحب‌نظران معنوی روزگار ما هستند. گفتند که این سه از بزرگ‌ترین نویسندگان معنوی عصر ما هستند و الباقی نویسندگان در مرتبه‌ی بعد قرار می‌گیرند. به‌نظر می‌رسید استاد، کریشنا مورتی را پرمایه‌تر از همه می‌دانستند. در مورد دیپاک چوپرا هم گفتند که شاه‌کارش کتاب چگونه خدا را بشناسیم است که در میان ترجمه‌های موجود از این کتاب، ترجمه‌ی مشترک زهره فتوحی و فرخ سیف بهزاد نسبتاً ترجمه‌ی بهتری است؛ استاد از کتاب مهم دیگر دیپاک چوپرا هم یاد کردند: هفت قانون معنوی موفقیت

فعالیت‌های اجتماعی

برخی از سازمان های دیگری که چوپرا در آن ها عضویت دارد:

عضو مرکز معنویت جهانی کن ویلبر

عضو کالج آمریکایی پزشکان

عضو انجمن آمریکایی متخصصان بالینی غدد

مشاور انجمن ملی درمان های آیورودیک آمریکا.

خانواده

فرزندان چوپرا: وی یک پسر و یک دختر با نام های گوتام چوپرا و مالیکا چوپرا دارد.

گوتام چوپرا: متولد ۱۹۷۵٫ فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا.

وی بیشتر فعالیت های رسانه ای دارد و در همین راستا مستندی را نیز درباره زندگی پدرش با عنوان رمز گشایی دیپاک در سال ۲۰۱۲ تولید کرده است.

در سال ۲۰۰۸ در تاسیس یک شرکت تولید کتاب های کُمیک، با عنوان لیکوئید کُمیکس، همکاری داشته و الان نیز در آنجا مشغول به کار است. بنیانگذار اصلی این شرکت ریچارد برانسون می باشد. بیشتر تولیدات این شرکت داستان اسطوره های هندی را به تصویر کشیده است.

وی به واسطه پدرش، رفاقت نزدیکی با مایکل جکسون داشته و حتی همراه او در برخی از کنسرت هایش سفر می کرده و گاهی اوقات متن اشعارش را تنظیم می کرده است. او درباره دوستیش با جکسون در مصاحبه ای که با لَری کینگ در شبکه سی‌اِن‌اِن داشته توضیح داده است.

وی سه کتاب نیز تالیف نموده که یکی از آن ها با عنوان فرزند سپیده دمان: سفر جادوئی بیداری به فارسی ترجمه شده است. این کتاب در قالب یک داستان مصور برای کودکان نوشته شده است.

مالیکا چوپرا: متولد ۱۹۷۱٫ تحصیلاتش در رشته مدیریت بوده است. سه کتاب تالیف نموده که به واسطه شهرت پدرش فروش خوبی داشته است. عمده فعالیتش در مدیریت برنامه های رسانه‌ای پدرش می باشد. وی ابتدا عضو رهبران تکاملی بود ولی پس از مدتی نامش از لیست حذف شد.

عنوان برخی از کتاب‌های دیپاک چوپرا به‌شرح زیر است:

هفت قانون معنوی برای رسیدن به موفقیت (۱۹۹۵)،

بازگشت مرلین (۱۹۹۵)،

روش‌های افسونگری ۲۰ قانون معنوی برای خلق زندگی‌ای که خواهانش هستید (۱۹۹۶)،

جاده عشق: تدابیر معنوی شفا (۱۹۹۷)،

جاودانگی روزمره: تعلیمات فشرده برای بروز دگرگونی معنوی (۱۹۹۹)،

چگونه خدا را بشناسیم: سفر روح به‌سوی ناشناخته‌های ناشناختی (۲۰۰۰)،

زخم‌های عمیق رهاسازی روح از قید ترس و رنج، شفا در ۱۰۰ روز (۲۰۰۱)،

جوان‌تر بمانید، عمر طولانی‌تری داشته باشید: ۱۰ گام برای تغییر روند پیری (۲۰۰۱)،

همزاد ۲۰۰۱)،

از بازی گلف لذت ببرید: ۷ قانون مهم در بازی زندگی (۲۰۰۳)،

کتب اسرار: شیوه‌های آشکار ساختن جنبه‌های پنهان زندگی (۲۰۰۴)

صلح در راه است: بیائید به جنگ و خشونت پایان بدهیم (۲۰۰۵).

منبع جمن نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.