خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گرامی داشتن ماه رمضان و آدابش، چالش این روزهای مسلمانان

از میان چالش‌هایی که مسلمانان این روزها به خاطر ویروس کرونا با آن روبرو هستند گرامی داشتن ماه رمضان و آداب آن است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با توجه به خطراتی که ویروس کرونا این روزها برای سلامتی مردم ایجاد کرده و محدودیت‌های شدیدی که به همراه خود آورده است، سوال مسلمانان در این روزها این است آیا روزه‌ی ماه رمضان امسال خطری برای سلامتی ایجاد می‌کند یا خیر؟

از میان چالش‌هایی که مسلمانان این روزها به خاطر ویروس کرونا با آن روبرو هستند گرامی داشتن ماه رمضان و آداب آن است.

روزه داری در ماه رمضان یکی از ارکان اصلی دین اسلام و انجام اعمال و مراسم مذهبی یک ماهه‌ی آن برای هر مسلمانی که خود را ملزم به انجام دستورات دینی می‌داند از مهم‌ترین اعمال این ماه می‌باشد.

بسیاری از مقام‌های مذهبی و دولتی کشورهای مسلمان با ترس از اینکه اجتماعات مذهبی می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری کرونا گردد گردهمایی‌ها و مراسم عمومی مذهبی را به شدت محدود کرده‌اند و اینکه آیا روزه‌داری در سایه شیوع کرونا خطری برای سلامتی افراد محسوب می‌شود از چالش‌های بزرگ این روزها می‌باشد.

بر خلاف شرکت در مجالس و مراسم عمومی، روزه‌داری خود به تنهایی هیچ خطری برای انتقال بیماری محسوب نمی‌شود؛ اما سوال دیگری که اینجا مطرح است این است که آیا پرهیز از مصرف مطلوب غذاها و مایعات از جمله آب از طلوع تا غروب آفتاب، برای سلامتی بدن و سیستم ایمنی بیماران و حتی افراد سالم خطر محسوب نمی‌شود؟

از مراکش گرفته تا اندونزی دولت‌ها محدودیت‌هایی را از جمله برای برگزاری نمازهای جماعت و مراسم افطاری در نظر گرفته‌اند.

در مصر که به برگزاری مراسم بی‌نظم و جنجالی مشهور است، دولت هر شب از غروب تا طلوع آفتاب، یعنی از ساعت ۸ شب تا ۶ صبح، ساعت منع عبور و مرور وضع کرده است.

دولت سعودی‌ به طور نامحدود ورود به مکه، مقدس ترین شهر مسلمانان را برای میلیون‌ها زائر از سراسر جهان ممنوع اعلام کرده است.

در بیشتر کشورهایی که جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند دولت‌ها همه‌ی مساجد را به منظور جلوگیری از اجتماعات مذهبی عمومی بسته‌اند.

مقامات و رهبران مذهبی با فتواهایشان به پرسش روزه گرفتن در شرایط کرونا پاسخ داده‌اند

دانشگاه الازهر، مرجع مذهبی مسلمانان سنّی در قاهره‌، با صدور بیانیه‌ای به همه مسلمانان یادآور شد که امسال باید روزه بگیرند و هیچ استثنایی بین ماه رمضان امسال و سال‌های گذشته وجود ندارد و روزه گرفتن یک وظیفه و ضرورت برای مسلمانان است.

در امارات متحده‌ی عربی، مفتی اعظم وزارت امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه با استناد به قرآن گفته است: صرفاً افراد بیماری که روزه گرفتن سبب تشدید بیماری آنها می‌شود و یا افراد مسافر می‌توانند روزه نگیرند.

البته اختلاف نظرهای اندکی در مورد روزه‌داری در زمان شیوع بیماری کرونا در بین علمای شیعه و سنی وجود دارد.

آیت‌الله بشیر حسین النجفی، روحانی شیعه در عراق با نقل حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که: «روزه برای سالم ماندن است» نظر خود را اینگونه اعلام کرده است که روزه، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت و در برابر کرونا مقاوم می‌سازد.

آیا روزه‌ی ماه رمضان برای سلامتی مفید است یا خیر؟

در سال‌های اخیر، علم پزشکی فواید روزه‌داری را کشف و بررسی کرده که نوعی از آن نیز برای بسیاری از ادیان جهان رایج است.
روزه‌ی متناوب – که نوع عملی آن در ماه رمضان هر سال انجام می‌شود – می‌تواند سطح کلسترول، فشار خون بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داده و حتی برخی از بیماری‌های مزمن از جمله آرتریت، آسم و افسردگی به روزه‌ی ماه رمضان پاسخ مثبت داده‌اند.

مترجم: سعیده خلیلی مطلق

منبع foreignpolicy
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.