خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا یهودیان ارتدوکس از قوانین محدودکننده‌ اجتماعی در بحران کرونا سرپیچی می‌کنند

 جویس دال‌شیم (Joyce Dalsheim) استادیار مطالعات جهانی دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا در شهر بزرگ شارلوت می‌باشد. او یک انسان‌شناس فرهنگی است که مطالعاتش بر مذهب و سکولار، میهن دوستی و استقلال و اصول شهروندی و تنش‌‌های قومیتی تمرکز یافته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از religionsnews؛ جویس دال‌شیم (Joyce Dalsheim) در یادداشتی که اخیرا منتشر شده است، می‌نویسد:

معروف‌ترین خاخام‌‌های دنیا قوانین وضع شده بهداشتی دولت‌‌ها را رعایت می‌کنند، حتی اگر این قوانین مربوط به بسته شدن مکان‌‌های مطالعه و عبادت باشد. اما پذیرش و رعایت قانون فاصله‌ی اجتماعی در برخی از جوامع افراطی یهودی به کندی اتفاق می‌افتد.

مطالعات من درباره دین و سیاست، هویت و تنش‌‌های موجود بین اسرائیل و فلسطین به من می‌گوید که چرا برخی از گروه‌های مذهبی ممکن است در برابر اجرای قوانین بهداشت عمومی در شرایط بحرانی فعلی مقاومت کنند.

یهودیان حریدی چه کسانی هستند؟

یهودیان بنیادگرای ارتدوکس یا حریدی (به عبری: יהדות חרדית)، جمعیتی پر تنوع با روحیات و فرهنگ متفاوت هستند. اما همه‌ آن‌‌ها از مجموعه قوانین سنتی یهود، «هلاخا» یا همان «شریعت یهود» پیروی می‌کنند.

طبق احکامی که خاخام‌‌های آن‌‌ها صادر می‌کنند آن‌‌ها بسیاری از منابع اطلاعاتی را که مورد نیاز همگان است، به اشتراک نمی‌گذارند. دسترسی به اینترنت، تلویزیون و تلفن همراه به شدت محدود است. تلفن‌‌ها نمی‌توانند آنلاین شوند و اکثر برنامه‌‌های پیام رسان در آن‌‌ها مسدود است.

۵ آوریل ۲۰۲۰، مراسم خاکسپاری خاخامی که به علت بیماری کرونا فوت کرده است / منطقه‌ی بروکلین (محله‌ی اورتدوکس‌‌های افراطی) در شهر نیویورک.
۵ آوریل ۲۰۲۰، مراسم خاکسپاری خاخامی که به علت بیماری کرونا فوت کرده است / منطقه‌ی بروکلین (محله‌ی اورتدوکس‌‌های افراطی) در شهر نیویورک.

آن‌ها برای حفظ نزدیکی خود به خدا باید از دنیای سکولار دور بمانند، لذا این مانع بزرگ سبب شده است در اوج شیوع ویروس کرونا از اخبار این بیماری کشنده که دائمأً در سراسر جهان منتشر می‌شود، بی‌خبر بمانند.

فقدان ارتباطات تنها دلیل ابتلای جامعه یهودیان ارتدوکس به ویروس کرونا نبود، اصرار رهبرانشان به برگزاری مراسم دعا و مطالعه‌ی مذهبی در کنار یکدیگر که‌ گاه روزانه تا ۱۸ ساعت طول می‌کشید خود دلیلی مضاعف بود.

یهودیان حریدی بر این باورند که بدون مطالعه‌ی تورات جهان، سقوط می‌کند. برای آن‌ها، زندگی در تورات با مطالعه و خواندن روزانه‌ی دعاهایش یک اصل است و محافظت از این اصل یعنی «حفظ زندگی بشریت». پس هرگاه عاملی در این اصل خللی ایجاد کند، عواقبش مهلک‌تر از عواقب شیوع یک ویروس همه گیر کشنده خواهد بود.

۲ ژوییه ۲۰۱۹، نیرو‌های پلیس اسراییل در حال متفرق‌سازی کارگران یهودی افراطی معترض به خدمت سربازی در اورشلیم
۲ ژوییه ۲۰۱۹، نیرو‌های پلیس اسراییل در حال متفرق‌سازی کارگران یهودی افراطی معترض به خدمت سربازی در اورشلیم
منبع religionsnews
خبرنگار سعیده خلیلی مطلق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.