خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ سرپرست جدید شورای جهانی کلیساها به نامه آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نامه ای به دبیرکل شورای جهانی کلیساها، آمادگی حوزه‌های علمیه را برای همکاری و هم‌فکری با نهاد کلیسای ارتدوکس اعلام کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نامه به دبیرکل شورای جهانی کلیساها تصریح کرد: حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت‌ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان، عالمان و اندیشمندان شده است.

متن نامه آیت‌الله علیرضا اعرافی به این شرح است:

حادثه ناگوار انتشار ویروس کرونا مایه رنج و مصیبت کشورها و ملت‌ها و موجب غم و اندوه رهبران ادیان، عالمان و اندیشمندان شده است. حوزه‌های علمیه و بزرگان دین در قم و ایران ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان و آسیب‌دیدگان از پیروان همه ادیان و همه ملت‌های جهان، آرزوی دوری همه بلاها و نابسامانی‌ها از جهان و رحمت الهی برای جانباختگان و شفای عاجل برای بیماران را از خداوند منان دارد.

حوادث و بلایای طبیعی در منطق ادیان آسمانی پدیده‌هایی هشداردهنده برای آزمون بشر، زمینه‌ساز تکامل و تعالی انسان، مایه بصیرت نسبت به مبدأ و معاد، فرصتی برای سنجش و تجلی خصلت‌های انسانی و اجتماعی و شکوفایی روح همدلی، ایثار و فداکاری است.

تبیین صحیح، عقلانی و حکیمانه این گونه حوادث و چگونگی مواجهه با آن، پرهیز از دوقطبی غیرواقعی علم و دین، توسعه پژوهش‌های ناظر به معالجه آسیب‌ها و معضلات اجتماعی وظیفه‌ای سترگ بر عهده همه نخبگان، فرهیختگان و مسئولان است.

لازم است رهبران و عالمان دینی با تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری‌ها و آلودگی‌ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال، اهتمام به دعا و تضرع در پیشگاه خداوند را ترویج کنند و بدون تردید انجام این مهم نیازمند همدلی و همکاری همگانی همه مراکز و مجامع علمی دینی و رجوع به سرمایه بی‌نظیر تعالیم وحیانی پیامبران آسمانی با رویکردی جامع و عقلانی است. رهبران راستین الهی همواره بر ارادت و پیمان خود با خداوند و پیامبران الهی و انسانیت ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.

حوزه‌های علمیه و بزرگان و استادان و طلاب آن آمادگی دارند، ضمن تبادل تجارب علمی، پژوهشی، فرهنگی و امدادی به ویژه در عرصه مجازی، فصل جدیدی از هم فکری‌ها و همکاری‌ها را با مراکز علمی بین‌المللی، دانشگاه‌ها، مراکز دینی، رهبران ادیان آسمانی و کشورهای دنیا و نهاد مسیحیت ارتدوکس آغاز کنند تا با این حوار و تعامل، صف واحد ادیان الهی در خدمت بشریت شکل بگیرد.

پاسخ سرپرست جدید شورای جهانی کلیساها به نامه آیت‌الله اعرافی

«آیون سوکا» سرپرست جدید شورای جهانی کلیساها نیز در پاسخ به نامه آیت‌الله اعرافی گفت: از درد و رنج شدید مردم ایران در بیماری همه‌گیر کویید۱۹ آگاه هستیم؛ ما می‌دانیم که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران وضعیت بسیار دشوار کنونی را تشدید کرده است.

در این نامه آمده است: من از نامه اخیر شما و بخاطر آرزوی همکاری در جوامع مذهبی جهان در ابراز عدالت و رفاه همه مردم به‌ویژه کسانی که در این بحران کنونی آسیب‌پذیرتر هستند تشکر می‌کنم. نامه شما یک روز پس از جشن مسیحیان عید پاک رسید؛ اعتقادی که همه مسیحیان در مورد مرگ و رستاخیز عیسی مسیح دارند به ما اطمینان می‌دهند که به‌رغم همه نشانه‌های مرگ و تاریکی در این جهان، حکمت دوست‌داشتنی خدا حرف آخر را دارد و خداوند همیشه در تلاش است تا خیر را به ارمغان آورد.

نامه ادامه یافته است: عیسی مسیح همچنین انسان نمونه‌ای است که ما را وادار می‌کند راه‌های عملی برای تعامل با رنج همه همسایگان خود پیدا کنیم؛ در شورای جهانی کلیساها ما همیشه مشتاق هستیم که با همکاری دوستان و سازمان‌های شریک از ادیان دیگر، راه‌های انجام این کار را بیابیم و می‌دانیم که دستور همسایه خود را دوست بدارید به اشکال مختلف در بسیاری ادیان و سنت‌ها آمده است.

در این نامه آمده است: در شورای جهانی کلیساها مدتی است که از درد و رنج شدید مردم ایران در طی بیماری همه‌گیر کویید۱۹ آگاه هستیم؛ به‌ویژه نگران مردم شهر خود شما یعنی قم هستیم که به نظر می‌رسد سخت درگیر شده‌اند. ما می‌دانیم که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران وضعیت بسیار دشوار کنونی را تشدید کرده است.

نامه حاکی است: شورا، به همراه سازمان «اتحاد عمل کلیساها» و «شورای ملی کلیساهای مسیح» در ایالات‌متحده، به‌تازگی درخواستی را برای رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو تحریم‌ها صادر کرده‌اند.

در این نامه بیان‌شده است: من همچنین می‌خواهم که از تأملات نهایی شما در مورد امکان همکاری بین حوزه‌های علمیه ایران و نهادهایی مانند شورای جهانی کلیساها قدردانی کنم؛ ما این روابط را بسیار ارزشمند می‌دانیم و خوشحال می‌شویم بدانیم چگونه می‌توان روابط موجود ما با همکارانمان در تهران را توسعه داد.

نامه ادامه یافته است: من نامه شما را با همکاران در شورا به اشتراک می‌گذارم و ما درباره نکاتی که شما بیان می‌کنید و اینکه چه پیشرفت‌های دیگری در نظر گرفته می‌شود، تأمل خواهیم کرد؛ در پایان بار دیگر از نامه بسیار خوب از سوی شما تشکر می‌کنم و مطمئن باشید ما در این زمانه رنج‌های شدید مردم ایران را در دعاهایمان فراموش نمی‌کنیم.

منبع ابنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.