خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیام شورای پاپ برای گفتگوی میان ادیان به مسیحیان و مسلمانان جهان

شورای پاپ برای گفتگوی میان ادیان به مناسبت ماه رمضان و عید سعید فطر در پیامی به مسیحیان و مسلمانان جهان، تأکید کرد: اماکن عبادی را با کمک یکدیگر حفظ کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ در این پیام آمده است: ماه رمضان ایامی با اهمیت در مرکزیت آیین شما محسوب می‌شود، لذا برای شما، خانواده و اجتماع تان ماهی با ارزش است. رمضان ماهی در راستای باز یافت معنویت، ارتقاء، کمک به فقرا و تحکیم روابط میان بستگان و آشنایان شماست.

برای ما به عنوان دوستان مسیحی تان، ماهی مناسب برای تحکیم بیشتر روابط، ادای احترام، تهنیت، دیدار و در صورت امکان افطار با شماست. لذا ماه رمضان و عید فطر مناسبت‌های ویژه‌ای برای ترویج برادری میان مسیحیان و مسلمانان هستند. در چنین فضای معنوی، شورای پاپ برای گفتگوی میان ادیان بهترین آرزوها را همراه با دعای خیر و تبریکات صمیمانه به شما تقدیم می‌دارد.

آنچه که در سال جاری علاقه‌مندیم با شما سهیم شویم و سنتی ارزشمند برای ماست، حفاظت از مکان‌های نیایش است.

همانگونه که می‌دانیم، مکان‌های نیایش، جایگاه ویژه‌ای در میان مسیحیان، مسلمانان و پیروان سایر ادیان دارد. کلیسا و مسجد برای مسیحیان و مسلمانان محل عبادت، رسیدگی به امور شخصی و اجتماعی است. این مکان‌ها به گونه‌ای تعبیه و تجهیز شده‌اند که محلی توام با آرامش، تامل و مراقبه هستند. مکان‌هایی که فرد می‌تواند عمیقا در خود غور کند و مستعد کسب تجربه شناخت خداوند در آرامش شود. لذا مکان عبادت برای همه ادیان، جایگاه نیایش است (Isaiah, 56,7).

اماکن عبادی، مکان‌های خوشرویی معنوی هم محسوب می‌شوند زیرا پیروان ادیان دیگر نیز می‌توانند در مناسبت‌های گوناگون چون مراسم ازدواج، تدفین و جشن‌های همگانی و … در آنجا حضور یابند در حالیکه با سکوت و آرامش و احترام برای پیروان عقایدی که آن اماکن متعلق به آنان است حاضر می‌شوند و حس میهمان نوازی را درک می‌کنند. چنین رخدادهایی عامل اتحاد پیروان ادیان مختلف بدون خرده‌گیری و انکار عقاید یکدیگر است. عقایدی که عامل تشخیص گروه‌ها از یکدیگرند.

در همین راستا به سخنان ارزشمند پاپ فرانسیس اشاره می‌کنیم که در روز یکشنبه دوم اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی هنگام دیدار از مسجد حیدر علی اف در باکو (آذربایجان) بیان کرد. وی اظهار کرد: دیدار با یکدیگر در فضایی برادرانه و در مکانی عبادی قویا نشان دهنده امکان هماهنگی است که ادیان می‌توانند بر اساس روابط شخصی و با مدد از امیال نیک افراد متعهد فراهم آورند.

در زمینه حملات اخیر به کلیساها، مساجد و کنیسه‌ها توسط افرادی که به چنین مکان‌های عبادی به عنوان اهدافی مناسب برای اجرای حملات کورکورانه و بی پایه اساس خود می‌نگرند، می‌توان به سندی اشاره کرد که در مراسم «برادری انسانی برای صلح جهانی و همزیستی» در چهارم فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی به امضاء پاپ فرانسیس و احمد الطیب امام بزرگ الا زهر در ابوظبی رسید.

در این سند آمده است: حفاظت از اماکن عبادی چون کنیسه‌ها، کلیساها و مساجد وظیفه‌ای است که از سوی ادیان، ارزش‌های انسانی، قوانین و معاهدات بین‌المللی تضمین شده‌اند. هر گونه حمله به اماکن عبادی یا تهدید حمله، بمب‌گذاری و ایجاد ویرانی، انحراف از دین و تخلف آشکار از قوانین بین‌المللی است.

ما در عین حالی که از کوشش‌های بین‌المللی برای حفظ مکان‌های عبادی در سراسر جهان تمجید می‌کنیم، امیدواریم احترام متقابل، رعایت و همکاری عامل تحکیم روابط دوستانه شده و این فرصت را برای جوامع ما فراهم آورد تا این اماکن عبادی را با اطمینان به نسل‌های آینده منتقل کرده و آزادی اساسی برای ابراز عقاید پیروان ادیان را فراهم کنیم.

شورای پاپ برای گفتگوی میان ادیان با تجدید احترام و سلامی برادرانه، آرزوهای دوستانه خود را به خاطر ماه با برکت رمضان و عید فطری شاد به شما تقدیم می‌دارد.

اینجانب به عنوان رییس شورای پاپ برای گفتگوی میان ادیان ضمن ابراز آرزو و دعا به درگاه خداوند قادر رحمان، خواستار ایجاد اتحاد معنوی برادرانه میان ادیان و نشان دادن همبستگی با انسانهایی هستم که درگیر ویروس بوده و خواستار سلامتی برای بشریت بویژه شفای مبتلایان هستم و برای همه کسانی که درگیر مشکلات فعلی هستند آرزوی توفیق می‌کنم.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.