تحلیلی خبری ردنا (ادیان نیوز)
The news is by your side.

دیدگاه اهل سنت در مورد مرقد حضرت علی(ع)

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یعقوبى از مورخان اهل سنت در باره محل دفن حضرت مى نویسد:

«وغسله الحسن ابنه بیده وصلى علیه وکبر علیه سبعا وقال أما إنه لا یکبر على أحد بعده ودفن بالکوفه فی موضع یقال له الغری وکانت خلافته أربع سنین وعشره أشهر».[۱]

حضرت على (علیه السلام) را پسرش حسن با دست خود غسل داد و بر او نماز گزارد و در نماز هفت مرتبه تکبیر گفت و فرمود: آگاه باشید بر هیچ کسى بعد از پدرم هفت تکبیر گفته نخواهد شد. او در کوفه در محلى که آن را «غری» مى گویند دفن شد و خلافت او چهار سال و ده ماه بود.

ابن اثیر جزری نیز مى نویسد: «والأصح أن قبره هو الموضع الذی یزار ویتبرک به».[۲]

صحیح ترین قول این است که قبر آنحضرت در همین جایى است که الآن زیارت مى شود و به آن تبرک جسته مى شود.

ابن صباغ از بزرگان مذهب مالکى نیز جاى قبر حضرت را «غری» دانسته است:

«ودفن فی جوف اللیل بالغری موضع معروف [ یزار ] إلى الآن».[۳]

امیر المؤمنین در دل شب در «غری»، موضع معروفى که تا الآن مورد توجه و زیارت است؛ دفن شد.

محمد بن على معروف به ابن الطقطقى از دیگر علماى اهل سنت مى نویسد:

«وأما مدفن أمیر المؤمنین، (علیه السلام)، فإنه دفن لیلاً بالغری. ثم عفی قبره إلى أن ظهر حیث مشهده الآن،(صلوات الله علیه)وسلامه».[۴]

اما محل دفن امیر المؤمنین (ع)، او شبانه در غرى دفن شد و سپس قبر او مخفى ماند تا این که مشهدش آشکار شد.

ابن ابى الحدید معتزلى از شارحان بزرگ نهج البلاغه امام على (علیه السلام) مى نویسد:

«وقبره بالغرى وما یدعیه أصحاب الحدیث من الاختلاف فی قبره، وأنه حمل إلى المدینه، أو أنه دفن فی رحبه الجامع، أو عند باب قصر الإماره، أو ند البعیر الذی حمل علیه فأخذته الأعراب، باطل کله، لا حقیقه له، وأولاده أعرف بقبره وأولاد کل الناس أعرف بقبور آبائهم من الأجانب، وهذا القبر الذی زاره بنوه لما قدموا العراق، منهم جعفر بن محمد علیه وغیره من أکابرهم وأعیانهم».[۵]

قبر حضرت على در «غری» است و اختلاف اصحاب حدیث در باره قبر او، باطل است و حقیقتى ندارد و فرزندان او شناخت شان بر قبر حضرت بیشتر از دیگران است و فرزندان تمام مردم شناخت شان به قبور پدرانشان بیشتر از بیگانگان است و این قبر را هنگامى که به عراق آمدند زیارت کردند که از جمله آنان جعفر بن محمد و غیر ایشان از بزرگان این خاندان است.

شهاب الدین خفاجی : «و الغَرِی موضع بالکوفه، دفن فیه علی کرم الله وجهَه».[۶]

غرى محلى در کوفه است که على (علیه السلام) در آن دفن شده است.

ابوفرج اصفهانی می نویسد: «حدثنی أحمد بن سعید، قال حدثنا یحیى بن الحسن العلوی، قال: حدثنا یعقوب بن زید، قال: حدثنی ابن أبی عمیر، عن الحسن بن علی الخلال، عن جده، قال: قلت للحسن بن علی: أین دفنتم أمیر المؤمنین؟ قال: خرجنا به لیلاً من منزله حتى مررنا به على مسجد الأشعث، حتى خرجنا به إلى الظهر بجنب الغرى».[۷]

از حضرت امام حسن (علیه السلام) سؤال کردیم که حضرت امیر را در کجا دفن کردید؟ فرمود: شبانه آن حضرت را بیرون بردیم و از مسجد اشعث گذشتیم و در بیرون کوفه به طرف غرى دفن کردیم .

ابو الفرج درکتاب المنتظم در شرح حال محمد بن على بن میمون بن محمد، أبو الغنائم النرسى مى نویسد:

«أنبأنا شیخنا أبو بکر بن عبد الباقی، قال: سمعت أبا الغنائم ابن النرسی یقول: ما بالکوفه أحد من أهل السنه والحدیث إلا أنا، وکان یقول: توفی بالکوفه ثلثمائه وثلاثه عشر رجلاً من الصحابه لا یتبین قبرأحد منهم إلأَ قبر علی (علیه السلام)، وقال: جاء جعفر بن محمد، ومحمد بن علی بن الحسین فزارا الموضع من قبر أمیر المؤمنین علی ولم یکن إذ ذاک القبر، وما کان إلأَ الأرض حتى جاء محمد بن الداعی وأظهر القبر».[۸]

استاد ما ابو بکر بن عبد الباقى مى گفت که از ابى الغنائم شنیدم که مى گفت در میان اهل سنّه در کوفه محدّثى مثل من نیست و مى گفت در کوفه سیصد و سیزده نفر از اصحاب رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) مدفون شدند که قبر هیچ کس معلوم نیست مگر قبر على بن ابى طالب و حضرت امام محمّد باقر و امام جعفر صادق (علیه السلام) به زیارت آن حضرت آمدند و همین موضع را زیارت کردند و در آن وقت علامت قبرى نبود تا آنکه محمّد بن زید صاحب خروج آمد و قبر را ظاهر کرد

سپس ابن جوزى، ابو الغنائم را اینگونه ستایش مى کند:
«وقال شیخنا ابن ناصر: ما رأیت مثل أبى الغنائم فى ثقته وحفظه، وکان یعرف حدیثه بحیث لا یمکن أحداً أن یدخل فی حدیثه ما لیس منه، وکان من قوام اللیل».[۹]

مانند ابى الغنائم در ثقه و حافظ بودنش کسى را ندیدم. حدیث او به گونه ى بود که امکان نداشت کسى در سخن او چیزى را که او نگفته است اضافه کند و او از شب زنده داران بود.

پی نوشت ها:
[۱] . تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۲۱۳
[۲] . الکامل فی التاریخ، ج۳، ص۳۹۶
[۳] . الفصول المهمه فی معرفه الأئمه ج۱، ۶۲۴
[۴] . الفخری فی الآداب السلطانیه، ج۱، ص۳۶
[۵] . شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۷.
[۶] . ریحانه الألبا و زهره الحیاه الدنیا، ج۱، ص۲۰.
[۷] . مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۱۱.
[۸] . المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم (۱۷/ ۱۵۱)
[۹] . المنتظم فی تاریخ الملوک والأمم، ج۱۷، ص۱۵۱

منبع پایگاه تخصصی وهابیت پژوهی و جریان های سلفی
شاید دوست داشته باشید

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.