خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرقه‌ها و رهبرانشان

کتاب «فرقه‌ها و رهبرانشان» نگاهی عمیق به خطر حضور و فعالیت فرقه‌ها در جامعه فرانسه داشته و با استفاده از روش‌های علمی، تجربیات و منابع بسیار زیاد از اعماق و مکانیسم‌های ایدئولوژی درونی آنان حرف زده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) کتاب «فرقه‌ها و رهبرانشان» به زبان فرانسه (Sectes, gourous, etc)، در ۲۰۸ صفحه و توسط دومینیک بیتون، محقق و نویسنده صاحب نام فرانسوی منتشر شده است. این کتاب نگاهی عمیق به خطر حضور و فعالیت فرقه‌ها در جامعه فرانسه داشته و با استفاده از روش‌های علمی، تجربیات و منابع بسیار زیاد از اعماق و مکانیسم‌های ایدئولوژی درونی آنان حرف زده است.

نویسنده پس از بررسی علمی و تجربی حضور فرقه‌ها در فرانسه و دیگر نقاط جهان، خواننده را با خود همراه نموده و به سفر دور و دراز سرزمین فرقه‌ها و رهبرانشان می‌برد. مکانی که برای اعضای فرقه‌ها تقریباً بی‌بازگشت بوده و برای خانواده‌ها و جوامع انسانی تقریباً ناشناخته و درعین‌حال بسیار خطرناک ارزیابی گردیده است!

در بخشی از این اثر ابزار مورد استفاده فرقه‌ها معرفی و مطرح شده است. یکی از این ابزارها، اینترنت بوده که نویسنده در این باره معتقد است: فرقه‌ها در فضای مجازی سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند و اغلب سایت‌های مخصوص خودشان را دارند و با انواع روش‌ها خودشان را به کسانی که هیچ کاری با ایشان ندارند، تحمیل می‌کنند.

از دیگر عملکردهای رایج همه فرقه‌ها که در این کتاب نیز به آن اشاره شده، فرآیند مغزشویی است.

در بخش چهارم این اثر، نویسنده ضمن درج گفته‌های اعضای سابق بعضی از فرقه‌ها می‌نویسد: «حتی وقتی دلم می‌خواست از فرقه جدا شوم فکر می‌کردم که این کار یک شکست است، یک جور فرار است، یک نوع عدم پذیرش مبارزه است، یک جور بی‌غیرتی است» به‌این‌ترتیب فرقه مهم‌ترین چیز برای عضو می‌شود، او می‌ترسد اگر به مقررات تن ندهد طرد شود بدین شکل در «بیرون» کسی را نخواهد داشت که به او تکیه کند. از همین رو فرد سعی می‌کند هر چه بیشتر در فرقه جا باز کند و خودش را به دیگر اعضا بقبولاند و همین جاست که کارش تمام می‌شود، او نه‌تنها از لحاظ جسمی بلکه از نظر ذهنی و به‌گونه‌ای مؤثرتر دچار اعتیاد به فرقه می‌شود.

گفتنی است این کتاب هنوز به شکل کامل به فارسی ترجمه نشده است.

منبع جمن نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.