خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وعده ناتمام طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا به امام خمینی(ره)

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تبیین کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب خطاب به طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا گفتند: «آیا می‌توانید قوانین بانکی را به گونه‌ای طراحی کنید که ربا در آن نباشد؟» آن‌ها هم قول دادند که این وعده عملی شود و این طرح هیچ اشکالی ندارد، اما الان لازم است اصلاحاتی در قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اندیشه‌های اقتصادی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام راحل در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های متعدد در دوران قبل و بعد از انقلاب، معمولاً روی برخی از نکات تأکید داشتند. بی‌شک یکی از مهم‌ترین مسائلی که بنیانگذار انقلاب اسلامی در لابه لای مباحث خود روی آن تأکید زیادی داشتند استقلال اقتصادی بود. برای ایشان مهم بود که کشور در این زمینه شرایط بهتری پیدا کند و مردم ایران روی پای خود بایستند.

وی ادامه داد: درباره خودکفایی مسائل زیادی در سخنان حضرت امام(ره) تکرار شده، اما باید دانست که منظور از خودکفایی این نیست که صفر تا صد همه کالاهای مورد نیاز کشور را خودمان تولید کنیم، بلکه مراد این است که توانایی چانه‌زنی و مقابله با تحمیل‌ها و تحریم‌ها را داشته باشیم.

توصیه‌های حضرت امام(ره) درباره بانکداری
حجت‌الاسلام رضایی درباره دیدگاه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در زمینه بانکداری اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر حضرت امام(ره) بر مقوله بانکداری اسلامی و بدون ربا و اینکه حذف مواردی که با شرایط اسلامی سازگار نیست تأکید فراوانی داشتند و حتی از کسانی که برای حذف ربا از شبکه بانکی تلاش می‌کردند نیز تقدیر کردند. نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که بنیانگذار انقلاب اسلامی به طراحان قانون عملیات بانکی بدون ربا گفتند آیا می‌توانید قوانین بانکی را به گونه‌ای طراحی کنید که ربا در آن نباشد و به قول معرف «پول پول نیاورد بدون اینکه کاری صورت گرفته باشد». آنها هم قول دادند که این وعده عملی شود و این طرح هیچ اشکالی ندارد اما اکنون باید اصلاحاتی در قانون عملیات بانکی بدون ربا صورت گیرد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) درباره خودکفایی در زمینه کشاورزی، بیان کرد: مسئله دیگر تأکید زیادی بود که ایشان در زمینه کشاورزی در ایران داشتند چراکه بخش زیادی از مشکلاتی که در زمان پهلوی در اقتصاد ایران وجود داشت ناشی از کم‌توجهی به بخش کشاورزی بود. اصلاحات ارضی هم به مقوله مالکیت بی‌توجه بود. لذا مشکلات بسیاری ایجاد شد و مالکیت کشاورزان هم از راه فقهی و حقوقی درست انجام نشد و انگیزه کشاورزان کاهش یافت و وابستگی ایران در زمینه کشاورزی قبل از انقلاب بیشتر شد و اگر آن وضعیت ادامه می‌‌یافت، در زمینه کشاورزی و تولید گوشت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدیم.

توصیه‌ به جوانان برای خدمت به اقتصاد کشور
این کارشناس اقتصاد اسلامی اضافه کرد: نکته دیگری که حضرت امام(ره) بر آن تأکید داشتند این بود که جوانان تلاش کنند فعالیت تولیدی بسیاری انجام دهند و با تکیه بر قدرت لایزال الهی می‌توانند پیگیر تولید باشند و نیازهای کشور را برطرف کنند. لذا حضرت امام(ره) این روحیه را به خوبی ترویج و تشویق کردند.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: فعالیتهای جهاد سازندگی و دیگر وزارتخانه‌ها برای آبادانی روستاها و فراهم کردن زندگی مناسب برای مردم اقدامات ارزنده‌ای بود. اکنون وضعیت روستاییان در قیاس با قبل از انقلاب بسیار بهبود یافته و به مقوله اشتغال نیز کمک شده است. چنین موضوعی به تأمین نیازهای کشور و تحقق استقلال اقتصادی هم کمک فراوانی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به تأکید حضرت امام(ره) بر کنترل قیمت‌ها از سوی مسئولان دولتی، افزود: مسئله جدی دیگر برای بنیانگذار انقلاب اسلامی این بود که دولت بتواند جلوی هرگونه احتکار و افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

تأکید حضرت امام خمینی(ره) بر محرومیت‌زدایی
وی درباره وضعیت توجه بنیانگذار انقلاب اسلامی به محرومیت‌زدایی از جامعه گفت: نکته دیگری که حضرت امام(ره) در زمینه اقتصادی به کرات مطرح کردند و از شاه‌کلیدهای سخنان ایشان بود رسیدگی به محرومان و نیازمندان است. البته همچنان سخنان امام(ره) در میان مسئولان تکرار می‌شود و امیدواریم سال به سال به تحقق این موارد نزدیک‌تر شویم و شرایط کشور از لحاظ مالی بهتر شود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان گفت: باید تلاش کنیم که اثرگذاری تحریم‌ها کم شود و تولید در کشور در حوزه کشاورزی و صنعتی را نیز بیشتر کنیم. حضرت امام(ره) درباره کار و کارگر نیز توصیه‌های زیادی داشتند. لذا بخش تولید به ویژه کشاورزی، دامداری و باغداری که مایحتاج مردم را تأمین می‌کند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. انشاءالله خداوند متعال اجر فراوانی به ایشان دهد، زیرا کار فراوانی برای کشور انجام و همت مردم را در راه خداوند جهت دادند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.