خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبران ادیان مانع برخورد غیرمسئولانه حکام با کرونا شوند

آیت‌الله رمضانی:

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشست مسئولیت اجتماعی ادیان در عصر کرونا و پساکرونا اظهار کرد: رهبران ادیان وظایف مهمی دارند، از جمله اینکه به حکام دنیا تأکید کنند که از آنچه مانع خدمت‌رسانی به امور انسانی است، جلوگیری شود.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)؛ آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امروز، ۱۲ خردادماه در نشست مسئولیت اجتماعی ادیان در عصر کرونا و پساکرونا که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: در مسیحیت بر محبت و همدلی تأکید شده است، ولی اگر اسلام را مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم در تمامی شئون خود اجتماعی است.

وی اضافه کرد: حتی عبادیات مانند حج، مستقیماً اجتماعی است و برخی که مانند نماز غیر مستقیم است، همچنان در حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی اثرگذار است. همچنین روزه برای تمرین اخلاص می‌تواند حضور در عرصه اجتماعی را هم مطلوب‌تر کند.

رمضانی تصریح کرد: اسلام بر توسعه ارتباطات میان بشر تأکید زیادی دارد؛ مثلا در حج به ارتباطات در عرصه بین‌المللی اهمیت داده است؛ یا نماز که در تمامی ادیان به عنوان تجربه فردی در ارتباط با خداست به صورت نماز جماعت و جمعه تعمیق می‌یابد تا عید فطر که اجتماع عظیمی با حضور همه مسلمین است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: اسلام بر هر نوع اجتماعی که در آن معنویت باشد، تأکید دارد، لذا اجتماع بدون معنویت و معنویت بدون اجتماع در اسلام پذیرفته نیست.

وی افزود: علامه طباطبایی در جلد ۴ المیزان در آیه ۲۰۰ آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» اشاره به حوزه اجتماعی اسلام دارد و تعبیر کرده که اسلام در تمامی شئون اجتماعی است.

رمضانی اظهار کرد: جالب است بدانیم که اسلام در برخورد با مشکلات اجتماعی، تفاوتی میان مسلمان و غیر آن قائل نیست؛ در ادعیه ماه رمضان دعا می‌کنیم که «اللهم اشف کل مریض، اللهم اغن کل فقیر و …»؛ یعنی نگاه، جهانی و انسانی است و وقتی برای سیری گرسنه دعا می‌کنیم، مسلمان و غیر‌مسلمان ندارد.

رمضانی بیان کرد: در روایت بیان شده که اگر کسی صبح کند، ولی اهتمامی به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست.

رمضانی اضافه کرد: در حقیقت همه این نوع بلایا و مصائب را می‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم و تنها نگاه تهدیدی به آن نداشته باشیم؛ این مصائب می‌تواند برای تقرب به خدا و تربیت انسان و توجه به حب الهی تأثیرگذار باشد، می‌تواند برای جدایی و فاصله گرفتن از آلودگی‌ها مؤثر باشد و می‌تواند جامعه را با هم مرتبط و همدلی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: رهبران ادیان وظایف مهمی دارند از جمله اینکه به حکام دنیا تأکید کنند که هر چیزی را که مانع خدمت‌رسانی به امور انسانی است، جلوگیری کنند، اصحاب کلیسا همانند مراجع شیعه می‌توانند در این حوزه تأثیرگذار باشند.

رمضانی بیان کرد: در ایام کرونا، هم توجه به معنویت در ایران بیشتر شده و هم روحانیت در محلات و شهرها و … وارد عرصه خدمت‌رسانی شده‌اند؛ در زمینه تولید ماسک و … ورود پیدا کرده و در بیمارستان‌ها خدمت کردند؛ روحانیت به صورت جدی برای حل این معضل وارد میدان شد و این مواسات مؤمنانه به صورت جدی فراگیر شده است.

رمضانی تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که باید توجه کنیم، مواجهه با این نوع مصائب و ویروس‌ها است، فارغ از اینکه تنبیه و بلا هست یا اینکه انسان خودش عامل آن است؛ در مواجهه مؤمنانه، همدلی فراگیر مورد نظر اسلام را باید بتوانیم ایجاد کنیم.

وی افزود: حضور همگان در سراسر دنیا به خصوص رهبران دینی برای حل این معضل لازم است.

سلطه یک درصد بر ۹۹ درصد

در ادامه، استفان شفر، پژوهشگر المصطفی(ص) در سخنانی، گفت: اولاً بحث کرونا ساخته بشری است و در این تردیدی نیست؛ دوم یک درصد سرمایه‌داران جهانی و فرصت‌طلبان در حال نابودی و به سلطه کشاندن ۹۹ درصد بقیه مردم دنیا هستند.

وی اضافه کرد: در قرآن هم بیان شده، افرادی در حال مکر و حیله در دنیا هستند، ولی خداوند حتماً فائق می‌شود، لذا کاپیتالیست‌های یک درصد کاری از پیش نخواهند برد و به مکر الهی گفتار می‌شوند.

شفر بیان کرد: کسی مانند بیل گیتس در حال تولید واکسن کرونا است تا از این راه درآمد هنگفتی داشته باشد؛ این پروژه در آینده مورد توجه هست تا کسب درآمد زیادی از آن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در ایتالیا اگر آمار را نگاه کنیم، می‌بینیم که فقط ۴ درصد در این کشور به خاطر کرونا مردند و مابقی به خاطر نارسایی‌ها جانشان را از دست دادند.

شفر تصریح کرد: طبق آیات شریفه قرآن، باید فرعون و موسی و ساحران زمان را بشناسیم؛ به نظر بنده، رئیس جمهور آمریکا، نفر چندم در تحولات دنیا است و افرادی پشت پرده هستند که افکار وی را مدیریت می‌کنند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.