خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شباهت‌های مرگ جرج فلوید و تبعیض علیه مسلمانان در آمریکا

اتفاقی که در قبال یک رنگین‌پوست در شهر مینیا‌پولیس آمریکا رخ داد، باعث شد که باز هم شکافی به نام تبعیض نژادی در جامعه آمریکا خود را نمایان کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تبعیض‌های اجتماعی در آمریکا تبدیل به یک معضل برای این کشور شده است. با این همه این تبعیض‌ها تنها به دلیل رنگ ‌پوست و نژاد نیست، بلکه تبعیض‌های سازمان‌یافته در این کشور علیه اقلیت‌های مذهبی مانند مسلمانان وجود دارد. محمد براهی، از نویسندگان سایت Morocco World News، در یادداشتی که در این سایت منتشر شده، به شباهت‌های مرگ جرج فلوید و تبعیض علیه مسلمانان در آمریکا اشاره کرده است.

براهیمی سابقه عضویت در تیم تحقیقاتی دانشگاه «اسلام در غرب» دانشگاه هاروارد را دارد و هم‌اکنون در مؤسسه پلی تکنیک ورسِستر(Worcester Polytechnic Institute) تدریس می‌کند. او بنیانگذار و مدیرمسئول نشریه خبری «العرب» نیز هست که مسائل مراکشی‌ها و مسلمانان منطقه بوستون را پوشش می‌دهد.

در این یادداشت با ذکر مثالی از سنگ‌اندازی بر سر پروژه ساخت بزرگترین مسجد نیوانگلند از سوی یک گروه افراطی به نام پروژه دیوید(The David Project) ـ سازمانی غیرانتفاعی مرتبط با یهودیان آمریکا ـ آمده است: هدف پروژه دیوید به دست آوردن پیروزی قانونی نبود؛ بلکه این پروژه جامعه مسلمانان را از نظر مالی با مشکل مواجه کرد. آنها حربه قانونی برای این کار نداشتند اما موفق شدند با اتلاف منابع بسیار مورد نیاز ما و مجبور کردنمان به دعوای حقوقی به موقع کار را متوقف کنند.

مدیرمسئول نشریه خبری العرب ادامه می‌دهد: به یاد می‌آورم در جلساتی شرکت کردم که رهبر جامعه مسلمانان منطقه به دنبال مشورت با اعضای جامعه از سراسر ایالت‌ها بود. به نظر می‌رسید چندین عضو جامعه موافق هستند که ایجاد ائتلاف بهترین راه برای پیشبرد اهداف است. برای مدتی طولانی جامعه مسلمان در پیله بود و مسلمانان در یک جامعه بسته زندگی می‌کردند و هیچ گونه جایگاهی در تعامل با جامعه بزرگتر نداشتند.

وی می‌نویسد: این همان منطقی است که ادغام را به تأخیر انداخته و جایگاه جامعه مسلمانان در اروپا را متزلزل کرده است. به عنوان مسلمانان آمریکایی می‌دانیم که اشتباه برادران اروپایی‌مان را نباید تکرار کنیم. همانطور که معلوم شد، ما در خانه یک عنکبوت پناه گرفتیم، متزلزل‌ترین خانه‌ها، همانطور که قرآن کریم تأکید می‌کند.

براهیمی با اشاره به جلسات تشکیل شده درباره ساخت مسجد نیوانگلند به لزوم اتحاد با سایر جوامع در جامعه آمریکا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این جلسات رهبر جامعه مسلمانان اظهار کرد که نیاز فوری برای پرداخت هزینه‌های مربوط به این کار داریم. مجبور شدیم با گروه‌های دیگر، به ویژه با کسانی که نارضایتی داشتند، متحد شویم تا مشکلات مربوط به مسجد برطرف شود. ما باید گروه‌های پایین را شناسایی و تعداد را تقویت می‌کردیم. این لحظه‌ای باشکوه بود که جامعه (مسلمانان نیوانگلند) به آن رسید و تصمیم گرفت سیاست انزوایی را که به خود تحمیل کرده بود خنثی کند.

مدیرمسئول نشریه خبری العرب می‌افزاید: این نکته را بیان کردم که درخواست ما از سایر جوامع برای حمایت از ما باید متقابل باشد. من از بی‌تفاوتی جامعه مسلمانان به گرفتاری سایر جوامع در مبارزه مداوم با نابرابری، بی‌عدالتی، تعصب، وحشی‌گری پلیس و نابرابری‌های اقتصادی ابراز تأسف کردم.

وی با بیان اینکه رهبران جوامع مسلمان نتوانسته‌اند با بیشتر این جوامع ارتباط داشته باشند، تأثیر واقعه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در تغییر رفتار مسلمانان آمریکا را یادآوری و تأکید می‌کند: تا پیش از یازده سپتامبر، اعضای جامعه مسلمانان از همدلی با افرادی که صرفاً به خاطر رنگ ‌پوستشان جنایتکار خوانده می‌شدند، طفره می‌رفتند. یازده سپتامبر سبب شد که زندگی اسفبار دیگران را درک کنیم و طبق گفته‌ مارتین لوتر کینگ جونیور، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، که گفته است بی‌عدالتی در هر نقطه تهدیدی برای عدالت در همه جاست، عملگرا باشیم. حق ما برای ساخت خانه عبادت به چالش کشیده شده بود و ما در تلاش برای ایجاد ائتلاف بودیم.

مدیرمسئول نشریه خبری العرب با انتقاد از عملکرد جامعه مسلمان آمریکا می‌نویسد: پیام من (در جلسه) شفاف و واضح بود: ما یک جامعه فرصت‌طلب هستیم و این برخلاف اصول اعتقادی ما به عنوان یک مسلمان است.

براهیمی که معتقد است قتل بی‌رحمانه جرج فلوید فرصتی برای مسلمانان است که بتوانند حضور قدرتمند خود را در آمریکا نشان دهند، در پایان اظهار می‌کند: این تنها مشکل آمریکاییان آفریقایی‌تبار نیست. این بی‌حرمتی به اعتقاد مسلمانان است. باید در دفاع از عدالت برای همه در خط مقدم بایستیم. دیگران بارها و بارها از ما دفاع کرده‌اند. آخرین مورد آن نبرد برای داشتن حق خرید قبرستان‌های شخصی است. حقمان است که بمیریم و در عزت بیارامیم.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.