خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امامزاده ای که زرتشتیان هم پایبند به حضور در مراسم های آن هستند + تصاویر

امامزادگان «سید احمد و سید محمود» یزد معروف به امامزاده سید صحرا به عنوان مکانی است که زرتشتیان یزدی نیز به آنها ارادت دارند و در مراسم های مذهبی این مکان حضور پیدا می کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، استان یزد دارای ۵۲ بقعه و امامزاده در سطح شهرستان است که بخشی از این امامزادگان بیشتر برای مردم شناخته شده و بخشی از آنها نیز همچنان در نظر عامه مردم شناخته شده نیستند.

امامزادگان سید احمد و سید محمود به عنوان امامزادگان شناخته شده هستند که در شهر یزد به « امامزاده سید صحرا » معروف هستند.

امامزاده سید احمد از نوادگان امام سجاد (ع) و امامزاده سید محمود از نوادگان موسی بن جعفر (ع) هستند که آرامگاه آنها در شهر یزد است.

آنچه در تاریخ آمده به گونه ای است که اکثر امامزادگان کشور ایران پس از ورود امام رضا(ع) به خراسان به  ایران عزیمت کردند و به ایشان پیوستند اما این دو امامزاده احتمالا پیش از ورود امام به ایران به استان یزد عزیمت کرده و به تبلیغ اسلام پرداختند.

امامزاده

حضور این دو امامزاده در یزد و زندگی در کمال آرامش و همچنین مرگ طبیعی نشان دهنده دینداری و اعتقاد به اهل بیت (ع) توسط مردم یزد است که سعی داشتند در نزد خاندان اهل بیت (ع) تربیت شوند.

فاصله این دو امامزاده سید احمد و سید محمود حدود ۳۰۰ سال است که ابتدا سید احمد به این استان عزیمت کرد و پس از وی نیز سید محمود به منظور تربیت شاگردان به یزد آمد.

این امامزاده در شهر یزد زائران بسیاری را پذیرا است به نحوی که هر روز مردم در این امامزادگان حضور پیدا می کنند و برنامه های خود را در قالب های روضه خوانی، نذر و … اجرا می کنند.

امامزاده سید صحرا، امامزاده ای است که زائران زرتشتی نیز در آن حاجت گرفته اند و هر ساله نیز برنامه های خاصی ویژه خود در آن دارند.

سید مهدی حسن زاده، مدیر مرکز افق امامزاده سید صحرا یزد گفت: قدیمی ترین و اولین قبرستان یزد در این امامزاده بوده است که در سال ۱۱۰۲ هجری قمری در اینجا دفن داشتیم.

وی افزود: در زمانی این امامزاده بیرون از شهر قرار داشت حتی دکتر پاپلی یزدی این مکان را به نام بارانداز می نامد و در حد یک امامزاده ای بیش معرفی نمی کند.

امامزاده های یزد

مدیر مرکز افق امامزاده سید صحرا یزد بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم همراهی برخی از مسئولان شاهد تخریب برخی از بناهای قدیمی این امامزادگان بودیم به نحوی که با بازسازی این اماکن تاریخی می توانستیم در ورودی شهر به عنوان مکانی برای مراجعه مردم قرار دهیم.

حسن زاده خاطرنشان کرد: فعالیت های شاخص این امامزاده در سه حوزه است که شامل فرهنگی، قرآنی و اجتماعی است.

وی گفت: در زمینه فعالیت های اجتماعی سعی کردیم تا محرومان منطقه را شناسایی و در جهت جذب کمک های خیرین و حمایت از آنها گام برداریم.

مدیر مرکز افق امامزاده سید صحرا یزد بیات کرد: در زمینه فعالیت های فرهنگی نیز چند برنامه شاخص از جمله طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی، جشن ولایت علوی، ۳۰ شب ماه مبارک رمضان، حضور دسته جمعی سادات از جمله این برنامه ها است.

حسن زاده گفت: برگزاری کلاس های آموزش مداحی با سابقه بیش از ۳ دهه، برگزاری مراسم های مذهبی، ادعیه، حف قرآن از جمله برنامه های دیگر ما در این بخش است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۱۵ نفر از محرومان منطقه شناسایی شده اند که حمایت هایی از آنها شده است و کمک به سیل زدگان نیز در دستور کار بود که ۲ کامیون ۱۰ تنی تهیه و به استان های زلزله زده ارسال شد.

مدیر مرکز افق امامزاده مراد یزد خاطرنشان کرد: در طول ماه مبارک رمضان نیز ۲۱۰ بسته مواد غذایی با حدود ۶۳ میلیون تومان جمع آوری و توزیع شد.

مکان های زیارتی یزد

اما امروز که مجامع جهانی حقوق بشری در زمینه فعالیت مذاهب و اقلیت های مذهبی در کشورمان مطالب خلاف واقعی را مطرح می کنند، این امامزادگان و حضور اقلیت های مذهبی می تواند نقضی بر این ادعاهای واهی باشد و به گونه ای نشان دهد که همچنان کشورمان به صورت مسالمت آمیز در زمینه اقلیت های مذهبی رفتار می کند.

این زندگی مسالمت آمیز به اندازه ای رواج دارد که حتی اقلیت های مذهبی همچون زرتشتیان در مراسم های مذهبی شیعیان حضور پیدا کرده و نذر می کنند و حتی حاجت های خود را نیز در این امامزادگان دریافت می کنند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.