خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبیین نقاط عطف مکتب جعفری / امام صادق(ع) مبدع ولی فقیه بود

امام جمعه موقت تهران بازگشایی پرونده شهادت حضرت زهرا(س)، احیای جریان عاشورا، احیای مکتب انتظار و ابداع ولایت فقیه را نقاط عطف تاریخی در مکتب امام صادق(ع) برشمرد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در مراسم شهادت امام جعفرصادق(ع) که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بدون حضور مخاطب برگزار شد، اظهار کرد: امام انسان کامل و اسم اعظم خدا بود. اسم اعظم یعنی جامع اسماء پروردگار و انسان کامل خلیفهالله و مظهر اسمای جمال و جلال پروردگار متعال است.

وی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره این اسم اعظم را باز کرده است، افزود: ما که به زیارت امام می‌رویم در حقیقت به زیارت خدا می‌رویم زیرا امام آیینه و مرآت است و خودی ندارد تا نشان دهد و تنها اسمای الهی در امام نمود دارد. امام پرچمدار انسان کامل و  قرآن کریم است.

امام حقیقت اسماء جلال و جمال خداست
آیت الله صدیقی گفت: در زیارت جامعه حدود ۲۰۰ برجستگی از صفات و ارزش های امامت بیان شده است، به ‌عنوان مثال یکی از اسماء بکم فتح الله و بکم یختم است خداوند متعال عالم امکان را با شما آغاز کرده و مهر پایانی عالم امکان هم شما هستید یعنی کون جامع، غیب، شکوه، دنیا و آخرت، ظاهر و باطن و مظهر آیه ۳ سوره حدید «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ…؛ اوست اول و آخر و ظاهر و باطن…» که در زیارت جامعه عین همین‌ها آمده است. بنابراین وجود حضرات معصومین همه اسماء حسنی پروردگار متعال و اسم اعظم و کون جامع هستند و اولیت و آخریت هم مال این‌هاست. یعنی چیزی خارج از این دایره در عالم امکان وجود ندارد و هرچه هست همین‌هاست.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امروز خداوند برجستگی‌ها و پیروزی هایی را نصیب ملت ایران کرده است، گفت: در این امتحان ویروس کرونا دنیا به چالش کشیده شد و ضعف قدرت‌های بزرگ برملا و ضعف مدیریت و امکانات و نبود حقیقت و انسان‌دوستی آن‌ها مشخص شد و آبرویشان رفت. خدا پرده را کنار زد و حقیقت وحشی‌ها که عده‌ای آنان را به‌عنوان متمدنان غرب می‌دانستند نمایان شد.

وی ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا خداوند کمک کرد هم در ارائه تمدن اسلامی که مردمی با فرهنگ، منضبط، قانون‌گرا و اهل تعقل نشان داده شد و تمام علمای طراز اول و مراجع تقلید همه توصیه به رعایت ضوابط بهداشتی و درمان کردند و به علاوه این‌ها ایثار و کمک‌های مؤمنانه و حضور طلبه‌ها در کنار بیماران در بیمارستان‌ها و غسل دادن اموات کرونایی و بسیج گروه پزشکی کمک‌های مؤمنانه اقشار مختلف مردم ایران یک مسابقه‌ای در جبهه نمود ارزش‌های انسانی بود که انصافاً همه این ارزش‌ها و اقدامات زیر پرچم ولایت فقیه نمایان شدند و هیچ کشوری این‌گونه نبود.

آیت الله صدیقی با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ملت ایران در این شرایط خوش درخشیدند، گفت: در عین اینکه ملت خوش درخشیدند اما مشکلات زیادی دارند و بسیاری از کارگاه‌های اقتصادی تعطیل و افرادی بیکار شدند و این گرانی هم در ابعاد مختلف بار سنگین و کمرشکنی برای مردم است و اکنون باید به زیارت جامعه کبیره روی آوریم.

مجرای توحید ولایت است
امام جمعه موقت تهران برخی از روایت‌های مطرح شده در خصوص اهمیت قرائت جامعه کبیره را یادآور شد و گفت: زیارت جامعه از نظر معرفتی و توحیدی یک زیارت کامل است چون مجرای توحید ولایت است و منهای ولایت توحیدی نداریم. یکی از شاخصه‌های زیارت جامعه کبیره این است که زائر را با ۱۲ امام وصل می‌کند. هر کسی خدا را مقصد قرار داده باشد، باید از این درب‌ها وارد شود و این‌ها ابواب رحمان، معرفت و کرم هستند لذا زیارت جامعه کبیره برای رفع مشکلات و گرفتاری‌ها بسیار مجرب است خصوصاً اگر کسی گرفتار عشق امام زمان(عج) باشد و درد فراق به او فشار آورده باشد، کلید وصالش با امام زمان(عج) خواندن زیارت جامعه کبیره است.‌

آیت الله صدیقی با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره، به امام ششم امام صادق گفته شده است که این مسئله جهاتی دارد، ادامه داد: امیرالمؤمنین صدیق اکبر است زیرا همه ابعاد وجودش صادق بود و فقط هستی مطلق را نشان می‌داد و کلاً ائمه معصومین هیچ‌گاه خود را نشان نداند بلکه فقط خدا را نشان دادند.

وی با یادآوری اینکه خداوند در آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید: «… کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ؛ … با راستان باشید» یعنی صادقین را رها نکنیم، گفت: آن شخصی که جامعیت در فقه داشت، امام صادق(ع) بود که علتش هم تربیت ۴ هزار عالم و تأسیس حوزه علمیه و مبارزه منفی با استکبار بود و آن حضرت فرهنگی ساخت که دشمن محتاج ایشان بود. بسیاری از شاگردان امام صادق(ع) نفوذی‌های دستگاه عباسی بودند اما ناچار بودند در محضر امام علم یاد بگیرند زیرا علم پیش اینان بود نه جای دیگر.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) جامعه را به سمت توحید برد و زمانی که دید حکومت دست غاصبان است، مردم را با علم آشنا کرد و میان آنان و علما ارتباط ایجاد کرد، گفت: هیچ‌کس به اندازه امام صادق(ع) جبهه وسیعی برای تبیین معارف حقه دین نداشت. آن حضرت پرچمدار انقلاب فرهنگی و معارف توحیدی بود.

آیت الله صدیقی با ذکر اینکه امام هادی(ع) مقام امامت را در زیارت جامعه کبیره تبیین کردند که امام صادق(ع) این مقام را عملاً نشان داد، افزود: امام صادق(ع) فرمود امام کسی است که اراده او، اراده خداست. پس باید بدانیم که قلب امام کانون اراده پروردگار است و خدا هرچه در عالم امکان می‌خواهد انجام دهد در قلب خلیفه و واسطه فیض خود اراده می‌کند. امام محور نظم عالم و محور ارتباط با خدا و مظهر عشق و محبت خداست.

نقاط عطف مکتب امام صادق(ع)
وی با بیان اینکه در مکتب امام صادق(ع) چند مسئله نقطه عطف در تاریخ است یعنی جزو رسالت‌های خاص این بزرگوار است، گفت: یکی مسئله پرونده شهادت حضرت زهرا(س) بود که قبل از امام صادق(ع) در بایگانی بود در حالی که شهادت حضرت زهرا(س) تا ابد اعلان مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) و حقانیت حکومت دینی در بستر ولایت علی(ع) و اولاد علی(ع) و جانشینانش است و امام صادق(ع) این را فرهنگ کرد یعنی در عرف جامعه به گونه‌ای شده بود که اگر بانویی زمین می‌خورد و پهلویش درد می‌گرفت، یاد حضرت زهرا(س) می‌کرد و این فرهنگ‌سازی را امام صادق(ع) انجام داد که حکومت نداشت ولی فکر و اندیشه و احساس مردم را مدیریت کرد.

امام جمعه موقت تهران دومین نقطه عطف را آوردن جریان عاشورا و حماسه انقلاب نجات‌بخش امام حسین(ع) به متن دانشگاه‌ها و حوزه‌ها دانست و گفت: این جزو کارهای انحصاری امام صادق(ع) بود و امروز امام راحل هم این کار را انجام دادند لذا ولی فقیه ادامه ولایت است.

امام صادق(ع) مهدویت را در قول و عمل اجرا کرد
وی، سومین نقطه عطف را احیای مکتب انتظار  برشمرد و گفت: امام صادق(ع) مهدویت را در قول و عمل پیاده کرد و شخصاً برای امام غیبت امام زمان(عج) اشک می‌ریخت و برای عصر غیبت ولایت را تبیین و تعمیق کردند و ولایت را در ذهن‌ها به‌صورت یک باور درآوردند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه فقه نظام زندگی و ریل‌گذاری برای رسیدن به مقصد است، اظهار کرد: قانون ریل است و مجلس ریل حکومت را تعیین می‌کند اما باید بدانیم که خداوند عالم را آفریده و دفترچه راهنمای این عالم را هم خودش ارائه کرده است و کارشناس راهنمای این دفترچه هم پیامبر(ص) است و بعد از او جانشینان پیامبر(ص) هستند. اگر شرایط اقتضا کرد امام عصر(عج) ذخیره خدا باشد برای اینکه در پایان عالم را نجات دهد، او را پس پرده غیبت نگه داشت پس باید نظام زندگی توحیدی باشد و به گونه‌ای باشد که مستکبران آن را غارت نکرده و مستکبران پایمال نکنند که در اینجا و برای این کار نقش ولایت فقیه مشخص می‌شود.

ولی فقیه کیست
وی با اشاره به اینکه شبیه‌ترین فرد به امامان معصوم از نظر علمی، اخلاقی، شجاعت، شهامت و جاذبه‌های ارزشی آن فردی است که در فضای عمومی مردم از همه به امام معصوم شبیه‌تر است و در این رابطه امام صادق(ع) بیانات مختلفی دارند تا معلوم شود حکومت باید فقیه عادل جامع‌الشرایط داشته باشد پس ولایت فقیه ابداع امام راحل نیست بلکه اصلی است که امام صادق(ع) بیان کردند.

امام جمعه موقت تهران در پایان یادآور شد: فقیه یعنی دین‌شناس آشنای به اصول و فروع دین و نظامات اسلامی، مسائل سیاسی و زندگی‌ساز و اگر یک فقیهی عارف به احکام و نگهبان دین بود و غیرت و مدیریت لازم را داشت، امام صادق(ع) به دیگران اجازه نمی‌دهد حکومت کند و منحصراً این را حاکمیت را در اختیار ولی فقیه قرار داد و این حاکمیت شخص نیست بلکه حاکمیت بندگی، حریت، علم و تقواست. فقه سبک و روش زندگی است و گیرنده و منتشرکننده و ناظم آن هم ولی فقیه است که امام صادق(ع) این نکات را به زیبایی بیان کرده است.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.