خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خاخام ارشد یهودیان ایران: بر خلاف اروپا، امنیت یهودیان در ایران عالی است

یهودا گرامی خاخام ارشد ایران در مصاحبه‌ای تأکید کرد که امنیت یهودیانی که در ایران زندگی می‌کنند بسیار عالی است و بر خلاف اروپا نیازی به حضور نیروهای امنیتی برای حفاظت از مدارس و عبادتگاه‌های یهودیان وجود ندارد. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) «یهودا گرامی»، خاخام ارشد ایران با اشاره به تعداد یهودیانی که داخل ایران زندگی می‌کنند، اظهار کرد: من برآورد می‌کنم که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند که بیشتر آنها در تهران، شیراز، اصفهان و کرمانشاه زندگی می‌کنند.

یهودا گرامی درباره وضعیت اجتماعی یهودیان در ایران گفت: ما آزادی عقیده کامل داریم. تمامی کنیسه‌ها (عبادتگاه یهودیان) باز بوده و آموزش‌های تورات در آنجا صورت می‌پذیرد. ما تمامی انواع موسسات آموزشی از جمله ابتدایی و متوسطه را داریم.

بر اساس مصاحبه خاخام ارشد ایران با پایگاه المانیتور، فعالیت‌های مذهبی یهودیان در این کشور به صورت آزادانه و بدون هیچگونه محدودیت صورت می‌گیرد.

گرامی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که این شرایط سخت به جامعه یهودیان در ایران نیز آسیب رسانده است.

وی گفت: این طبیعی است که مردمی که بیشترین آسیب را از تحریم‌ها می‌بینند مردم طبقه متوسط هستند. اکثر یهودیان ایران نیز دارای کسب‌وکارهای شخصی به خصوص فروشگاه‌های لباس بوده و آنها بخشی از طبقه متوسط هستند و اغلب مردم ایران واقعا فشار تحریم‌ها را حس کرده‌اند.

خاخام ارشد ایران به رابطه یهودیان ایران با جامعه مسلمانان این کشور پرداخت و گفت: همسایگان مسلمان ما احترام زیادی برای ما به عنوان یهودیانی که در ایران زندگی می‌کنند قائل هستند. بر خلاف اروپا، در ایران نیازی به حضور نیروهای امنیتی برای حفاظت از کنیسه‌ها و مدارس یهودی وجود ندارد و امنیت شخصی ما عالی است. اغلب مردم به ما احترام می‌گذارند و با ما در صلح زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: «چیزی که مهم است این بوده که در ایران مفمومی به نام حملات سازمان‌یافته به یهودیان وجود ندارد.»

یهودا گرامی نفر وسط همراه با نمایندگان دیگر جامعه یهودیان در منزل شهید سردار سلیمانی

یهودا گرامی در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: «تفاوت بزرگی میان صهیونیسم و یهودیت وجود دارد. یهودیت دینی با پیشینه ۳۳۰۰ سال بوده حال آنکه صهیونیستم یک جنبش سیاسی با سابقه‌ای تنها ۱۰۰ سال است.»

وی افزود: « کابینه اسرائیل بر اساس اقداماتش بسیار از دین یهودیت دور است. کابینه اسرائیل در کل اهمیتی به یهودیت نمی‌دهد.»

در ماه ژانویه (دی ماه)، گرامی به منزل شهید «قاسم سلیمانی» (فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) رفت تا به خانواده وی شهادتش را تسلیت بگوید.

درباره این دیدار از وی پرسیده که گرامی پاسخ داد: اول از همه،‌ من تنها کسی نبودم که به آنجا رفتم. نمایندگانی از تمامی مذاهب در ایران در این دیدار مشارکت داشتند که از جمله نماینده مسیحیان نیز حصور داشت. آنها قصد داشتند تاکید کنند که این جنگ میان مذاهب مختلف نیست.

خاخام ارشد یهودیان ایران اضافه کرد: چیزی که جهان غرب به طور کامل درک نمی‌کند این است که سلیمانی یک قهرمان ملی ایران است. وی کاملا در کشورش مورد تحسین است. وی شجاعت زیادی در جنگ ایران و عراق نشان داد و پس از آن در جنگ سوریه،‌ این سلیمانی بود که داعش را شکست داد و این برای مردم ایران بسیار مهم است. دیدار ما، به عنوان نمایندگان تمامی مذاهب با هدف گرامیداشت یاد وی به دلیل تمامی کارهایی بود که برای ایران انجام داده بود.

منبع رسانه ها
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.