خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام‌زادگان، الگوی تمدن دینی و ولایت‌پذیری

به مناسبت روز پنجم ذی القعده روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه

آرامگاه‌های امامزادگان در شهرها و مناطق متعدد به مثابه پل‌های ارتباطی بین اعصار و قرون از دیدگاه مذهبی، تاریخی و هنری همواره در رشد و تعالی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی نقش بسزایی داشته اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۹۱، روز پنجم ذی‌القعده در تقویم‌ها به نام «روز ملی تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه» نام‌گذاری شده است. بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در سال ۹۹ امروز شنبه هفتم تیر ماه پنجم ذی‌القعده مصادف با روز تجلیل از امام‌زادگان و بقاع متبرکه با عنوان «امام‌زادگان الگوی تمدن دینی و ولایت‌پذیری» مشخص شده است، بزرگداشت امامزادگان عظیم الشأن که در ایام دهه کرامت در کشور برگزار می‌شود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و تکریم مودت اهل بیت علیهم السلام است.

پیوندی خاصی بین ملت ایران و اهل بیت(ع) وجود دارد، شیعی بودن مذهب مردم ایران موجب فراوانی علاقه برای زیارت و احترام به خاندان اهل بیت(ع) شده است.

امامزادگان با واسطه کمی با اهل بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) نسبت دارند، همین مسئله سبب شده است که ایشان جایگاه ویژه‌ای نزد مردم داشته باشند و در زمان حیات مورد احترام فراوان و در زمان پس از وفات یا شهادت نیز به عنوان واسط امام معصوم(ع) مورد زیارت و توسل قرار بگیرند.

برای مردم این مسئله مطرح است که امامزادگان به دلیل ارتباط نزدیکشان با اهل بیت(ع) از جایگاه و تقرب خاصی نزد خداوند برخوردار هستند و به همین دلیل با حضور در بقاع متبرکه امامزادگان ضمن ادای احترام به ساحت مقدس این بارگاه‌های نورانی، ایشان را نزد امام معصوم(ع) واسطه قرار می‌دهند تا گره از مشکلاتشان باز شود.

وقتی به تاریخ دوره اسلامی توجه کنیم می بینیم مردم ایران عشق و علاقه خاصی به امامان معصوم، فرزندان و نوادگان و سلاسه پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) داشته و دارند. همین علاقه سبب می شد که آنها به بنای بقعه این بزرگواران توجه خاصی داشته باشند.

اماکن مذهبی موجود در ایران از حیث معماری و جهات دیگر با دیگر بناهای موجود در جهان اسلام متفاوت است. اماکن مذهبی موجود در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای از نظر نوع معماری و تزئینات، رتبه اول را دارند، این تمایز و برجستگی به دلبستگی و اعتقادات مردم ایران به امامان و امامزادگان و فرزندگان آنها برمی گردد.

امامزادگان بزرگترین پایگاه تبلور آموزه‌های دینی و آسمانی به شمار می‌روند و نقش اساسی و عظیمی در تأمین راهبردی بنیادی در حرکت تاریخ بشر داشته و دارند. آرامگاه‌های امامزادگان در شهرها و مناطق متعدد به مثابه پل‌های ارتباطی بین اعصار و قرون از دیدگاه مذهبی، تاریخی و هنری همواره در رشد و تعالی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی نقش بسزایی داشته و به عنوان مراکز مذهبی بعد از مساجد بیشترین کارکرد را در جوامع اسلامی دارند.

براساس آمار به دست آمده از سایت «بقاع متبرکه» وابسته به سازمان اوقاف، در ایران ۸۱۶۷ امام‌زاده ثبت شده است. استان‌های فارس با ۱۴۵۱، مازندران با ۱۲۷۶ و گیلان با ۶۷۱، بیشترین امام‌زاده‌های ثبت شده را دارند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.