خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دختران مقدس در سرزمین منسوب به یزدگرد سوم

یزد سرزمین تاریخی و باستانی یزد در دل خود آرامگاه دختران مقدسی منسوب به دختران یزدگرد را جای داده که از عبادتگاه‌های مهم زرتشتیان یزد و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یزد یکی از سرزمین‌های تاریخی و باستانی ایران به شمار می‌رود که پیشینه تاریخی ارزشمندی دارد؛ در این سرزمین تاریخی که قطب زرتشتیان و عبادتگاه‌های پیروان این آیین و مذهب نیز به شمار می‌رود، آرامگاه دختران و بانوان مقدسی وجود دارند که امروزه عبادتگاه پیروان این ادیان و از آثار تاریخی یزد محسوب می‌شوند که در این باره می‌توان عناوینی مانند پیرهریشت، ستی پیر، پیر سبز یا چک چک، توران پشت، پیر بانو و پیر نارکی را نام برد.

یکی از این بانوان «ناز بانو» است که عبادتگاه منسوب به آن با عنوان پیرنارکی در نزدیکی شهر مهریز واقع شده و روایات متعددی در مورد آن وجود دارد که برطبق یکی از این روایات و بنا بر اعتقاد زرتشتیان، عبادتگاه مذکور مربوط به دختر یزدگرد سوم است که در دل دو کوه قرار گرفته و مجموعه تاریخی و زیبایی را به وجود آورده و امروزه نه تنها مورد اقبال زرتشتیان جهان بلکه مورد بازدید گردشگران زیادی نیز قرار دارد.

زیارتگاه «پارس بانو» که با عناوین دیگری مانند «بانوی پارس» یا «پیربانو» هم شناخته می‌شود، دیگر عبادتگاه زرتشتیان در یزد منتسب به پارس‌بانو دختر یزدگرد سوم و خواهر «شهربانو» همسر امام حسین(ع) است. این زیارتگاه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد، ۵۴ کیلومتری اردکان، جنوب عقدا و درون دره‌ای به نام «زرجو»(زرجوع) واقع شده و کوه‌های اطراف آن پوشیده از درختان بادام و انجیرکوهی است.

آرمگاه «نیک بانو» معروف به «پیر سبز» یا «چک چک» از مهمترین آرمگاه‌های زرتشتیان دنیا در یزد است که هر ساله هزاران زرتشتی را برای عبادت به این مکان می‌کشاند و علاوه بر آن، یکی از مهمترین آثار تاریخی و ارزشمند یزد به شمار می‌رود که از ارزش زیادی در بین مردم یزد نیز برخوردار است.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.