خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارش آمریکا از آمار شیعیان افغانستان واقعی نیست

نمایندگان مجلس افغانستان با اشاره به نادرست بودن آمار شیعیان افغانستان، تأکید کردند: در کشوری که معیار شریک کردن اقوام در قدرت تعداد سرشماری باشد؛ نه شایستگی، چنین گزارشات غیرواقعی از آمار یک جمع، ظلم آشکار و پایمال کردن حقوق مردم است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، علی اکبر قاسمی، نماینده مجلس افغانستان در مورد انتشار آمار جمعیت هزاره‌ها و شیعیان افغانستان از سوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این گزارش به دور از حقیقت بوده و اگر سرشماری دقیق و اساسی در کشور صورت بگیرد، جمعیت شیعیان افغانستان شاید ۳۰ درصد جمعیت کشور و یا حتی بیشتر از آن را ثابت کند.

وی ادامه داد: به دلیل این که هزاره‌ها و شیعیان در بیشتر شهرها ساکن هستند اگر سرشماری صورت گیرد، مشخص خواهد شد در شهرهای بیشتری شیعیان ساکن هستند.

قاسمی افزود: در کشوری که معیار شریک کردن اقوام در قدرت تعداد سرشماری باشد نه شایستگی، چنین گزارشات غیرواقعی از آمار یک جمع، ظلم آشکار و پایمال کردن حقوق مردم است.

نماینده مجلس افغانستان اظهار کرد: هرچند که در اجلاس بن آمار شیعیان و هزاره‌ها ۱۹ درصد درنظر گرفته شده بود؛ اما این گزارش هم از یک طرف غیرواقعی است.

قاسمی با بیان اینکه هیچ فرد کلیدی در نهادهای امنیتی و مهم هزاره و شیعه نیست، افزود: از طرف دیگر درحال حاضر شیعیان به اندازه همین ۱۹ درصد هم در قدرت شریک نیستند و در کنار این، متاسفانه تسویه‌سازی قومی نیز در ادارات به شدت جریان دارد.

حفیظ‌الله جلیلی، عضو دیگر مجلس در مورد دلیل نگرانی مردم از این گزارش گفت: اگر در کشور ما مبنای تقسیم قدرت، تخصص و شایستگی افراد بود، نه تعداد آمار قوم و مذهب، آن‌گاه اصلا تعداد جمعیت مهم نبود، ولی حال که مبنای تقسیم قدرت سرشماری اقوام است، باید آمار حقیقی نفوس همه اقوام به صورت عادلانه و مسلکی مشخص گردد.

در همین حال، سید علی جاوید، رهبر شاخه آزاد حزب حرکت اسلامی افغانستان در اظهاراتی گزارش وزرات خارجه آمریکا را غیرواقعی دانسته و می‌گوید که شیعیان ۳۰ درصد جمعیت افعانستان را شکل می‌دهند.

این آگاه سیاسی نیز، گزارش وزرات خارجه آمریکا را غیر واقع‌بینانه دانست، ادامه داد: ۹۰ درصد جمعیت بامیان و ۱۰۰ درصد جمعیت ولایت دایکندی را شیعیان شکل می‌دهد، همین طور ۵۰ درصد جمعیت شهرهای غزنی، میدان وردک، هرات، کابل و مزارشریف را شیعیان تشکیل می‌دهد. هرچند جمعیت شیعیان در همه شهرها پراکنده بوده و در قندهار و هلمند نیز جمعیت زیاد شیعه وجود دارد.

عبدالقیوم سجادی، یک عضو دیگر مجلس هم در یک اعلامیه، گزارش وزرات خارجه آمریکا را غیرعلمی و غیرواقع‌بینانه دانست و افزود: در کشور ما تاکنون هیچ‌گونه سرشماری دقیقی وجود ندارد، بنابراین آنچه گفته می‌شود تخمینی است؛ اما هر تقریبی باید مبتنی بر اساس منطقی و قابل قبول باشد.

سجادی نیز سهم ناچیز شیعیان را در قدرت بر مبنای همین گزارشات غیرواقعی از تعداد آمار آنان عنوان کرد و افزود: از وزرات خارجه آمریکا می خواهیم که مسئولانه عمل کند و کشوری که داعیه مبارزه با ستم و تبعیض اجتماعی را دارد، نباید مسایلی را مطرح کند که باعث استمرار تبعیض و بی‌عدالتی در توزیع قدرت گردد.

گفتنی است در روزهای اخیر در کشور افغانستان از سوی وزارت خارجه آمریکا، گزارشی منتشر شده است که به آماری از شیعیان و قومیت هزاره در این کشور پرداخته است، آمار اعلامی آمریکا مورد انتقاد بسیاری از شخصیت ها و مسئولان این کشور است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا، با واکنش زیادی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز روبرو شده است و بیشتر کاربران نیز این گزارش را غرض‌آلود و سیاسی در راستای حذف شیعیان از صحنه سیاسی این کشورعنوان کرده‌اند.

منبع آوا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.