خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب «شناخت مسیحیت»

کتاب «شناخت مسیحیت» در قلمرو تاریخ و اعتقادات مسیحیت است که ارائه شناخت درست و فراگیری درباره مسیحیت از اهداف اصلی نویسندگان این اثر عنوان شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نگهبانی و دفاع از مرزهای عقیدتی اسلام هنگامی بهتر صورت می گیرد که علاوه بر داشتن شناخت درستی از اسلام، با ادیان و مکاتب دیگر نیز آشنا باشیم. در میان ادیان، یهودیت و مسیحیت به سبب نقاط اشتراکی که با اسلام دارند، برای این آشنایی در اولویت هستند. آشنایی با مسیحیت نیز به سبب داشتن پیروان فراوان و فعالیت های تبلیغی گسترده، بر یهودیت مقدم است.

در شناخت مسیحیت باید به چند نکته توجه داشت:
۱. گذشت زمان پیرایه های فراوانی را بر تن مسیحیت پوشانده و وضعیت بعدی آن آیین از وضعیت قبلی اش بسیار متفاوت شده است. حقیقت این است که میان آموزه های حضرت عیسی مسیح(ع) و آموزه های مسیحیت کنونی تفاوت فراوانی وجود دارد، به گونه ای که برخی افراد مسیحیت کنونی را « مسیحیت پولسی» می نامند. تفاوت های یاد شده فرایند تحقیق و تعمیق پیرامون این آیین را با چالشی جدی رو به رو کرده است.
۲. برای آگاهی از دیدگاه های مسیحیت ناگزیریم به متون مقدس مسیحی و تفسیر عالمان آن دین مراجعه کنیم و در این مراجعه دیدگاه های مشهور را برگزینیم.

۳. از آنجا که یهودیت، مسیحیت و اسلام در خانواده ادیان ابراهیمی جای دارند و مسیحیت ادامه یهودیت است، شناخت مناسب مسیحیت بدون آشنایی با یهودیت امکان پذیر نیست. بر این اساس، کسی که می خواهد پیرامون مسیحیت تحقیق و تفحص کند، ناگزیر است پیش از آن به تحقیق و تفحص در یهودیت بپردازد. همچنین باید نیم نگاهی به آیین بعدی یعنی دین مبین اسلام داشته باشد.

۴. شناختی از مسیحیت مناسب است که جامع باشد و همه مباحث کلی و جزئی آن آیین را دربرگیرد. اما با توجه به گستردگی آموزه های مسیحیت ظاهراً چنین شناختی ممکن نیست. بدیهی است که این مشکل نباید مانعی جدی برای تحقیق و کنجکاوی باشد.

۵. از سوی دیگر، هر پژوهشگری بر اثر انس و آشنایی با دین و فرهنگ خویش، هر قدر هم بکوشد، نمی تواند به ژرفای ایمان و اعتقاد دیگران دست یابد. این مشکل نیز نباید مانعی اساسی برای تحقیق تلقی شود.
۶. امروزه در تحقیقات و بررسی های بی طرفانه دیدگاه های دیگران با بردباری و آرامش نقل می شود و بیان آن دیدگاه به معنای پذیرفتن آنها نیست. پدید آورندگان این اثر کوشیده اند شیوه مذکور را در کتاب شناخت مسیحیت به خوبی رعایت کنند.

معرفی کتاب «شناخت مسیحیت»ویژگی های کتاب

برای آشنایی با مسیحیت کتاب های فراوانی نوشته شده است. در میان این آثار جای مجموعه ای به زبان فارسی که اطلاعاتی جامع و کافی پیرامون جوانب مختلف تاریخ و تعالیم این آیین ارائه کند، خالی بود. این کتاب در پی آن است که این جای خالی را پر کند.

کتاب شناخت مسیحیت گلچینی از مهم ترین مباحث مربوط به مسیحیت را در چهارده فصل تقدیم می کند و نویسندگان آن کوشیده اند که این اثر از ویژگی های زیر برخوردار باشد:
۱. خوانندگان را از طریق منابع دست اول با مسیحیت آشنا کند؛
۲. درباره برجسته ترین مباحث و مؤثرترین شخصیت ها در طول تاریخ مسیحیت سخن بگوید؛
۳. صورت کمک درسی داشته باشد.

عناوین و مباحث کتاب

فصل اول درباره بنیان گذار مسیحیت بحث می کند و از جهان پیرامون حضرت عیسی مسیح(ع)، تولد، رسالت و معجزات آن حضرت و مبحث «عیسای تاریخی» سخن می گوید.
فصل دوم پیرامون مسیحیت در عصر باستان است و موضوعاتی مانند کلیسا، رسولان و پدران کلیسا را ارائه می کند.
فصل سوم به بررسی مسیحیت در قرون وسطا می پردازد و در ضمن آن مباحثی مانند فساد کلیسا، جنگ های صلیبی و تفتیش عقاید آمده است.
فصل چهارم پیرامون مسیحیت در عصر اصلاحات است و از پیشگامان اصلاحات، اصلاحات در آلمان، سوئیس، فرانسه، انگلستان، پی آمدهای اصلاحات، جنبش روشنگری و تبشیر سخن می گوید.
فصل پنجم با عنوان فرقه های مسیحیت درباره سه کلیسای بزرگ کاتولیک، ارتدکس و پروتستان بحث می کند. این فصل شامل توضیحاتی پیرامون کلیساهای دیگر از جمله کلیساهای ایران نیز هست.
فصل ششم به بررسی شورا در مسیحیت می پردازد. در این فصل از بیست و یک شورای جهانی سخن گفته شده است.
فصل هفتم درباره رهبانیت در مسیحیت است. این فصل شامل موضوعاتی مانند پیشینه و علل گرایش به رهبانیت، رهبانیت در شرق و غرب، اصلاحات و رهبانیت، رهبانیت زنان، نذرها و پیمان های رهبانی، راهبان نام آور، نظام های رهبانی و رهبانیت در ایران است.
فصل هشتم از وحی در مسیحیت سخن می گوید و آن را از نظر لغوی و اصطلاحی بررسی می کند و به دیدگاه های دانشمندان مسیحی درباره وحی، کلمه( لوگوس) و کتاب مقدس می پردازد.
فصل نهم پیرامون تثلیث است و درباره پیشینه آن، اقانیم سه گانه، تثلیث در کتاب مقدس، کلیسا و تثلیث، موضع قرآن مجید و مسلمانان در باب تثلیث بحث می کند.
فصل دهم با عنوان شریعت و قوانین کلیسا پیرامون آیین های هفتگانه در کلیساهای مختلف و اموری مانند دعا، روزه، زیارت، اعیاد و صدقات در مسیحیت سخن می گوید.
فصل یازدهم درباره گناه است. این فصل شامل موضوعاتی مانند گناه و قربانی، دیدگاه های مسیحیان درباره گناه، گناه اصلی، بدعت و ارتداد و مقابله با آنها و همچنین موضوع جنگ است.
فصل دوازدهم با عنوان نجات به موضوعاتی همچون راه های دستیابی به نجات و دیدگاه های گوناگون درباره آن و نقش ایمان و عمل در نجات و فدا می پردازد.
فصل سیزدهم پیرامون آخرالزمان است و از پیشینه این بحث در یهودیت و ادیان دیگر، فتنه های آخرالزمان، بازگشت مسیح، آخرالزمان در الاهیات مسیحی، هزاره گرایی، رستاخیز مردگان، فردوس و پاداش، جهنم و مجازات و جاودانگی سخن می گوید.
فصل چهاردهم درباره مسیحیت و مسائل عصر جدید است. این فصل دیدگاه های مسیحیت را درباره امور زیر بررسی می کند: نقد تاریخی کتاب مقدس، راست کیشی جدید، لیبرالیسم، مارکسیسم، الاهیات آزادی بخش، وحدت گرایی، فمینیسم، کشیشی زنان، جنبش کاریزماتیک، کثرت گرایی دینی، مدرنیته، محیط زیست، جهانی شدن، خانواده، همجنس گرایی، حقوق بشر و سیاست.
در پایان کتاب، واژه نامه ای مشتمل بر اصطلاحات تخصصی مسیحیت آمده است. فهرست اعلام این اثر در پنج بخش( اشخاص، اماکن، گروه ها، کتب و ادیان) تنظیم شده است.
این اثر در گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به همت جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای عباس رسول زاده و جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای جواد باغبانی تهیه با نظارت استاد محترم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین توفیقی و توسط انتشارات این مؤسسه در سال ۱۳۸۹ چاپ شده است.

منبع نشريه معرفت اديان شماره 2
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.